Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Executarea contractelor de tip pachet de servicii de călătorie asociate în contextul declanșării epidemiei COVID-19 și a declarării stării de urgență
18.03.2020 | Ruxandra Adina GINGĂRAȘU

JURIDICE - In Law We Trust
Ruxandra Adina Gingărașu

Ruxandra Adina Gingărașu

I. Noțiunea „pachete de servicii de călătorie”

Legislație relevantă:

a) Directiva UE 2015/2302 a Parlamentului European și a Consiliului din 25.11.2015 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, de modificare a Regulamentului (CE) NR. 2006/2004 și a Directivei 2011/83/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivei 90/314/CEE a Consiliului, denumită în continuare („Directiva UE 2015/2302”);

b) Ordonanța nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative, denumită în continuare („OG nr. 2/2018”);

c) Decretul Președintelui României nr. 195/2020 a Președintelui României, publicat în Monitorul Oficial nr. 212/16.03.2020.

Noțiunea pachet de servicii de călătorie este definită de ambele acte normative ca fiind: „combinația a cel puțin două tipuri de servicii de călătorie destinate aceleași călătorii sau vacanțe dacă sunt îndeplinite una dintre următoarele condiții:

a) serviciile respective sunt combinate de un singur comerciant, inclusiv la cererea călătorului sau în conformitate cu selecția acestuia, înainte de a încheia un contract unic cu privire la toate serviciile;

b) în cazul în care se încheie contracte separate cu furnizorii individuali de servicii de călătorie, serviciile respective îndeplinesc una din următoarele condiții
(i) sunt achiziționate de la un singur punct de vânzare și au fost selectate înainte de acceptarea efectuării plății de către călător,
(ii) sunt oferite, vândute sau facturate la un preț total sau forfetar,
(iii) sunt vândute sau promovate sau vândute sub denumirea de „pachet” sau sub o denumire similară,
(iv) sunt combinate după încheierea unui contract pe care un comerciant acordă călătorului dreptul să aleagă dintr-o selecție de diferite tipuri de servicii de călătorie;

(v) sunt achiziționate de la comercianți diferiți prin procese de rezervare online asociate în numele călătorului, detaliile de plată și adresa de e-mail se transmit de la comerciantul cu care se încheie primul contract către un alt comerciant sau alți comercianți, iar contractul se încheie cu acest din urmă comerciant sau cu acești comercianți în cel târziu 24 de ore după confirmarea rezervării primului serviciu de călătorie.

II. Caz de forță majoră vs. circumstanțe inevitabile și extraordinare

Cazul de forță majora este definit ca fiind orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil.” 

Directiva UE 2015/2302 definește „circumstanțele inevitabile și extraordinare ca fiind o situație care nu poate fi controlată de partea care o invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”.

Există o diferență notabilă între cele două noțiuni: cazul de forță majoră prin esență înlătură răspunderea contractuală, cu excepția situației în care părțile au prevăzut contrariul sau legea prevede altfel, (ii) forța majoră se referă la evenimente care nu au legătură cu fapta omului și care nu pot fi prevăzute, (iii) circumstanțele inevitabile și extraordinare au o aplicabilitate mai restrânsă însă, ca și forță majoră impune cerința imposibilității de a fi evitată de către cea mai diligentă persoană, (iv) părțile nu pot deroga de la constatarea unor circumstanțe inevitabile și extraordinare.

În contextul aplicabilității celor două acte normative amintite anterior, încetarea contractului de către consumator se poate face prin exercitarea dreptului de retragere înainte de începerea executării pachetului.

Potrivit dispozițiilor art. 12 alin. (2) Directiva UE 2015/2302, respectiv art. 13 alin. (3)-(4) OG 2/2018, consumatorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti o penalitate de încetare „în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație”.

În cazul încetării contractului privind pachetul de servicii de călătorie, în condițiile alin. (3), călătorul are dreptul la o rambursare completă a oricărei plăți efectuate pentru pachet, dar, nu are dreptul la o despăgubire suplimentară.

Publicarea listei „zonelor roșii” în contextul declarării de către Organizația Mondială a Sănătății a pandemiei reprezintă un indiciu evident în ceea ce privește potențiale circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație.

Va face obiectul unei analize subsecvente, dacă zona galbenă, compusă din țări care au declarat peste 500 de cazuri de infectare cu virusul COVID-19 pot fi catalogate ca fiind destinații în care se produc aceste circumstanțe inevitabile și extraordinare.

O altă situație ce merită a fi menționată este aceea a constatării existenței unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care ar putea avea efecte și pe teritoriul unui stat vecin cu cel al statului de destinație. Directiva conferă posibilitatea de a extinde efectul acestor circumstanțe inevitabile și extraordinare și la un teritoriu în imediată apropriere de locul de destinație.

Interpretarea „in extenso” poate fi analizată și din perspectiva unei zone de destinație aflată la graniță (i.e „în imediată apropiere”) față de locul producerii circumstanțelor.

Dacă Agenția de Turism organizatoare se află în imposibilitate de executare a contractului din cauza unor circumstanțe inevitabile și extraordinare și înștiințează călătorul cu privire la anularea Evenimentului, fără întârziere și înainte de începerea pachetului, Agenția: rambursează orice plăți efectuate de către sau pe seama călătorului pentru pachetul respectiv, din care se scade penalitatea de încetarea corespunzătoare. Rambursarea se va efectua nu mai târziu de 14 zile de la încetarea Evenimentului.

III. Executarea contractului și efectuarea unei plăți parțiale

În contextul situațiilor suspendării de drept a contractelor individuale de muncă, restrângerii activității în anumite sectoare de activitate, reducerii de personal etc. consumatorul devine vulnerabil atunci când este somat să efectueze plata.

De cele mai multe ori, consumatorul este pasibil de a acumula penalități de întârziere în cazul neexecutării la timp a obligației de plată. Amânarea efectuării plății până la ridicarea stării de urgență ar putea constitui o soluție de compromis atât pentru profesionist cât și pentru consumator. Cu atât mai mult, dacă consumatorul a mai efectuat o plată anterioară în considerarea încheierii contractului, manifestându-și intenția fermă de a-și executa obligațiile contractuale.

De asemenea, se poate discuta și despre imposibilitatea obiectivă de executare temporară, care poate fi invocată într-o astfel de situație.

IV. Decretul Președintelui României nr. 195/2020 privind declararea stării de urgență. Efecte asupra operatorilor economici

O dată cu publicarea în Monitorul Oficial al decretului Președintelui prin care se instituie starea de urgență pe teritoriul României pentru 30 de zile, reglementările legislative referitoare restricțiile referitoare la circulația persoanelor pot suferi modificări în vederea implementării măsurilor imediate/cu aplicabilitate graduală.

În vederea aplicării măsurile dispuse prin Decretul Președintelui României nr.195/2020, Ministerul Afacerilor de Interne prin emiterea Ordinului Militar din 17.03.2020 a stabilit:

(i) suspendarea tuturor zborurile efectuate spre Spania și din Spania către România, pentru toate aeroporturile pentru 14 zile. Măsura va intra în vigoare din 18 martie, ora 18, ora României,

(ii) prelungirea măsurii suspendării zborurilor către Italia până la data de 23.03.2020.

Raporturile juridice ce privesc circuitul civil vor fi supuse unor modificări, întrucât de cele mai multe ori părțile se află în imposibilitate obiectivă de executare, ca urmare a măsurilor dispuse în contextul stării de urgență.

În sprijinul operatorilor, Decretul conferă posibilitatea acestora de a solicita certificate de situații de urgență, cererea fiind însoțită de documentația justificativă.

V. Politica Companiilor Aeriene

În această perioadă, operatorii aerieni modifică în consecință condițiile de călătorie. Atât companiile aeriene, cât și hotelierii din toata lumea au devenit mai flexibili în încercarea de a identifica soluții favorabile pentru ambele părți, din punct de vedere juridic asistăm la o adaptare a contractului. În cazul grupurilor condițiile sunt mai dificil de renegociat, însă în ceea ce privește biletele individuale companiile aeriene au manifestat intenția pentru a negocia și a modifica în consecință datele călătoriei.

Restituirea contravalorii biletelor de avion este o opțiune puțin probabilă însă, operatorii aerieni au oferit și alte variante servind ca modalități de adaptare a contractului. În situația în care, destinația este grav afectată de efectele răspândirii virusului COVID-19, de exemplu țări precum Italia, China, Coreea de Sud, Iran sau chiar un stat în care s-a luat hotărârea închiderii granițelor de pildă: Cehia, Cipru, Polonia, Republica Dominicană, Israel, pe o perioadă determinată, cu posibilitatea prelungirii, operatorii au luat în considerare varianta anulării zborurilor.

Într-o astfel de situație, majoritatea companiilor aeriene oferă posibilitatea de:
(i) relocare într-o perioadă ulterioară, sub condiția suspensivă a obținerii consimțământului călătorului,
(ii) obținerea unei rambursări sub forma acordării unui credit, ce constă în acordarea unor puncte ce pot fi utilizate pe o perioadă determinată/nedeterminată în viitoarele călătorii.

VI. Concluzii

Indubitabil, declanșarea epidemiei COVID-19 reprezintă un caz de dezechilibru major atunci când ne raportăm la executarea obligațiilor contractuale derivate din contractele de servicii de tip pachet turistic.

Este necesar ca atât consumatorii, cât și profesioniștii să găsească soluții optime prin identificarea unor soluții alternative de acordare a serviciilor sau prin amânarea termenelor de plată până la ieșirea din vigoare a Decretului privind starea de urgență.

Av. Ruxandra Adina Gingăraşu


Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.