Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Fondurile europene în starea de urgență
18.03.2020 | Georgiana-Raluca TRANDAFIR, Adriana-Laura MIRON

JURIDICE - In Law We Trust
Georgiana-Raluca Trandafir

Georgiana-Raluca Trandafir

Adriana-Laura Miron

Adriana-Laura Miron

În cadrul anexei nr. 1 conținând măsurile de primă urgență cu aplicabilitate directă din Decretul nr. 195/16.03.2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României („Decretul nr. 195/2020”), articolul 11 este dedicat beneficiarilor contractelor de finanțare cu fonduri europene nerambursabile.

Textul articolului este următorul: „Beneficiarii fondurilor europene afectați de adoptarea măsurilor de urgență prevăzute în prezentul decret pot decide, împreună cu autoritățile de management/organismele intermediare, să suspende contractele de finanțare încheiate conform legii”.

Nu e nevoie de studii juridice aprofundate pentru a detecta caracterul general al măsurii „de primă urgență cu aplicabilitate directă”, dar care depinde de o serie de condiții și acorduri (sic!). Cu alte cuvinte, doar beneficiarii afectați de adoptarea măsurilor de urgență ar putea solicita suspendarea contractelor de finanțare. Rămâne la latitudinea autorității finanțatoare decizia de a aproba sau nu suspendarea executării contractului de finanțare.

Norma generală citată anterior ar trebui să se completeze cu aceea cuprinsă în cadrul art. 12 „Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență în baza documentelor justificative”.

Așadar, se conturează o precondiție pentru a solicita acordul autorității de management/organismului intermediar și anume, obținerea certificatului de situație. Însă aici ar putea să apară o primă problemă. Nu toți beneficiarii de fonduri sunt însă operatori economici. Decretul nr. 195/2020 nu definește noțiunea de operator economic, iar cea mai apropiată definiție o regăsim în Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, care prevede că operatorul economic este „persoana fizică sau juridică, autorizată, care în cadrul activităţii sale profesionale fabrică, importă, depozitează, transportă sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii”.

Or, printre beneficiarii de fonduri europene întâlnim deseori organizații non-guvernamentale care nu fabrică/importă/depozitează/comercializează produse sau prestează servicii remunerate. În cazul acestora ar putea apărea probleme rezultate din interpretarea diferită pe care fiecare autoritate cu atribuții în domeniul fondurilor europene ar putea să o dea art. 11 și 12 din Decretul nr. 195/2020.

Chiar depășind provocarea de a face dovada dificultăților apărute în implementare ca urmare a decretării stării de urgență, suspendarea executării contractelor de finanțare se va decide de către autoritățile de management sau de organismele intermediare, de la caz la caz, pe baza unor criterii pe care nu le cunoaște nimeni în acest moment. Și având în vedere „bunele practici” conform cărora, chiar și în vremuri normale, o cerere urgentă primește un răspuns după câteva săptămâni, nu se poate estima în acest moment când se va primi răspunsul la solicitarea de suspendare.

În contextul celor de mai sus, apreciem că s-ar impune unele măsuri la nivelul tuturor autorităților de management sau organismelor intermediare, printre care pot fi amintite:

A. Suspendarea să fie posibilă doar prin transmiterea unei notificări

În prezent, suspendarea contractului de finanțare este posibilă doar prin încheierea unui act adițional, procedură care presupune o durată mare de timp, aprobări și semnături multiple. Prin voința autorităților cu competențe în gestionarea fondurilor europene, este posibilă operarea unei modificări normative a secțiunii din contractul de finanțare referitoare la situațiile în care sunt necesare notificările, respectiv actele adiționale.

Nu putem nega faptul că unele programe și proiecte sunt mai expuse decât altele. Poate cel mai expus este Programul Operațional Capacitate Umană, care presupune lucrul cu public. Cele care implică investiții sau redactarea unor strategii, cu ajustări minimale pentru protecția personalului implicat în implementare, pot continua, chiar dacă la o turație mai mică.

Recomandăm prudență beneficiarilor care au proiecte care implică investiții, este necesar să nu se abuzeze de posibilitatea suspendării și să se asigure un echilibru între necesitatea suspendării și termenul limită până la care cheltuielile sunt eligibile (31.12.2023).

Pentru a facilita procedura, recomandarea noastră este ca beneficiarii să nu transmită documente doveditoare (cel puțin pentru programele unde blocajul este evident), fiind suficient ca în cuprinsul notificării să se argumenteze în ce constau dificultățile apărute în implementare ca urmare a pandemiei cu virusul SARS-CoV-2.

B. Transmiterea notificării să se facă prin mijloace electronice

Este un moment bun pentru a renunța la birocrația specifică și să se încurajeze folosirea semnăturii electronice. Formatul „hârtie” ar putea fi uitat, cel puțin pentru o perioadă limitată de timp, dacă nu pentru totdeauna. Nu putem să nu remarcăm că este un bun moment pentru ca aplicația MySMIS să fie integral funcțională în toate modulele sale și nu doar în perioada COVID 19, ci pentru despovărarea beneficiarilor de birocrația inutilă.

C. Stabilirea unui termen clar de soluționare

Propunerea noastră este ca notificările de suspendare să primească un răspuns în termen de 3–5 (trei) zile lucrătoare, iar lipsa acestui răspuns să echivaleze cu o aprobare. Pentru a simplifica munca celor din autorități, ideal ar fi să li se răspundă doar notificărilor respinse.

D. Stabilirea unui termen până la care suspendarea operează

Suspendarea să fie acordată până la data de 15.04.2020, cu prelungire automată în situația în care starea de urgență se va prelungi. Sigur, trebuie să se prevadă în orice moment posibilitatea pentru beneficiar de a solicita încetarea suspendării (tot prin mijloace electronice), dacă reluarea activității este posibilă ca urmare a reconfigurării activităților.

E. Certificatul de situație

Propunerea noastră este ca, în relația cu autoritatea finanțatoare, să nu fie necesară prezentarea certificatului de situație pentru a se acorda suspendarea executării contractelor de finanțare. Însă, îi rugăm pe beneficiari să aibă în vedere că acest certificat va fi necesar în relația cu furnizorii lor, așa că recomandăm obținerea lui.

Suspendarea tuturor proiectelor nu este o soluție pentru a rezista în vremuri de criză, astfel că autoritățile pot veni cu o serie de măsuri pentru a limita numărul proiectelor suspendate în această perioadă. Printre acestea, amintim:

1. Cu privire la contractele de muncă, să nu fie necesară încheierea de acte adiționale, telemunca să fie „by default”;

2. Cererile de rambursare/plată să fie trimise exclusiv prin canale electronice (MySMIS/email etc.), renunțându-se pentru moment la transmiterea acestora în „format hârtie”;

3. În termen de 15 (cincisprezece) zile de la declararea stării de urgență, beneficiarii să transmită o notificare prin care să facă o analiză și, dacă este cazul, să propună o replanificare a activităților, cu posibilitatea prelungirii contractelor de finanțare cu perioada de timp necesară desfășurării activităților care necesită amânare din cauza pandemiei cu SARS-CoV-2;

4. Permiterea suspendării contractelor încheiate de beneficiari cu furnizorii lor; în situația în care acești furnizori au angajat în mod obiectiv cheltuieli, acestea să fie eligibile;

5. Simplificarea procedurii de modificare a bugetelor, dacă reorganizarea activităților presupune costuri suplimentare pentru transferul în online al activităților sau unei părți a acestora;

6. Suspendarea procedurilor de achiziții, dacă situația o impune.

*Până la momentul publicării acestui articol, o parte din autoritățile de management a transmis o notă cu o serie de măsuri utile pentru a limita impactul negativ.

Avocat Georgiana Trandafir
Managing Partner TRANDAFIR & ASSOCIATES

Adriana-Laura Miron, consultant proiecte


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.