Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Acordarea certificatelor de situație de urgență (“CSU”)
19.03.2020 | Dana BIVOL, Dora BIDICĂ

JURIDICE - In Law We Trust
Dana Bivol

Dana Bivol

Dora Bidică

Dora Bidică

Printre măsurile economice adoptate prin Decretul 195/16.03.2020 al Președintelui României de instituire a stării de urgență pe întreg teritoriul României (“Decretul”) se numără, printre altele, și eliberarea certificatelor de situație de urgență, măsuri economice care impactează semnificativ mediul de afaceri din România.

Conform art. 12 din Decret, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență pe bază de documente justificative.

În acest context, ordinea de zi din cadrul primei ședințe de Guvern desfășurate după adoptarea Decretului, care a avut loc în sistem de teleconferință în data de 18.03.2020 a cuprins și Proiectul de Hotărâre privind adoptarea certificatelor de urgență (CSU) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2.

Eliberarea acestor certificate are caracter limitat în ceea ce privește sectoarele eligibile, astfel încât operatorii economici din următoarele sectoare vor putea parcurge procedura ce urmează a fi prezentată în cele ce urmează:
a) transport;
b) turism;
c) HoReCa;
d) organizări de evenimente;
e) publicitate;
f) învățământ privat și activități adiacente;
g) industria confecțiilor, încălțămintei și pielăriei;
h) servicii destinate populației.

Raportat la acest aspect, pe lângă enumerarea limitativă a domeniilor eligibile, operatorii economici care solicită eliberarea unui astfel de certificat trebuie să aibă principala activitate în cel puțin unul din sectoarele antemenționate, conform prevederilor Hotărârii.

Totodată, dispozițiile finale ale Hotărârii statuează asupra faptului că lista codurilor CAEN eligibile va fi stabilită prin Ordin al ministrului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.

Mai înainte de a prezenta procedura acordării CSU, se impune a menționa utilitatea acestora în activitatea operatorilor economici, astfel că în relațiile cu terții va atesta faptul că operatorul economic a avut activitatea economică afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2.

Mai mult decât atât, prin intermediul CSU, operatorii economici pot beneficia de facilități de natură fiscală, oferite de către instituțiile administrației publice centrale sau locale, putând de asemenea fi folosit în renegocierea anumitor contracte, dar și în relația cu instituțiile financiar-bancare și de leasing sau cu orice alte instituții publice.

Raportat la pandemia SARS–CoV-2 privită ca împrejurare exoneratoare de răspundere în ipoteza neexecutării obligațiilor asumate printr-un contract, se poate aprecia, pe de o parte, că obligațiile nu au fost executate datorită pandemiei coronavirus, astfel după declararea ca atare de către Organizația Mondială a Sănătății, sau, pe de altă parte, că onorarea obligațiilor ca, de pildă, livrarea unor produse, nu a avut loc datorită declarării stării de urgență prin Decret.

Operatorii economici care doresc să beneficieze de CSU vor solicita eliberarea acestuia prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/ , platformă care va conține o secțiune dedicată în acest scop, astfel că solicitarea se va face exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice. Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri va asigura adaptarea și funcționarea acestei platforme electronice în termen de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii.

Pe lângă evidenta completare a datelor de identificare/contact, operatorul va indica motivul solicitării, justificarea acestora, furnizând de asemenea și date referitoare la situațiile financiare.

Documentele justificative pe care operatorul trebuie să le depună odată cu solicitarea prin intermediul platformei sunt reprezentate de următoarele:
– Certificatul Unic de Înregistrare;
– CI Administrator/ Administratori/ Reprezentant Legal;
– balanță contabilă certificată, pe luna în care s-a observat o scădere a încasărilor cu un procent de minim 40% față de perioada similară a anului precedent solicitării, împreună cu balanța contabilă la care face referire în raportare, cu precizarea că dacă acest prag minim de 40% nu este îndeplinit, operatorul va furniza suplimentar alte documente justificative care să probeze că este în dificultate prin prisma apariției situației de urgență;
– certificatul constatator eliberat de către Oficiul Național al Registrului Comerțului;
– declarație pe propria răspundere, prin care, solicitantul își asumă pe deplin că cele declarate, precum și documentele încărcate, sunt veridice, respectiv faptul că scăderea a fost cauzată de apariția situației de urgență pe care o prezintă;
– împuternicire, cu mențiunea că toate documentele încărcate pe platformă vor fi semnate electronic de către reprezentant/împuternicit.

Cererile solicitanților vor fi soluționate de Comisiile de Analiză din cadrul Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri printr-o procedură relativ simplă, adaptată contextului actual.

Astfel, dacă operatorul economic îndeplinește condițiile necesare, care includ, printre altele, și scăderea încasărilor cu un procent de minim 40% față de perioada similară a anului precedent solicitării, Comisiile vor proceda la o verificare formală de existență a documentelor pe platformă, vor generea CSU-ul și îl vor transmite în termen de 5 zile lucrătoare prin intermediul platformei, via email.

În măsura în care acel prag minim de 40% în scăderea cifrei de afaceri nu este atins, Comisiile vor verifica documentele justificative furnizate suplimentar, care atestă stare de dificultate în care se află operatorul, și vor stabili ca atare existența situației de urgență. Răspunsul cu privire la acordarea CSU va fi transmis solicitantului într-un termen de maximum 20 de zile lucrătoare, pentru identitate de rațiune, tot via email.

De maximă importanță este faptul că CSU pot fi solicitate exclusiv pe durata situației de urgență (i.e. 30 de zile de la data intrării în vigoare a Decretului) dar sunt valabile pe toată durata anului acordării.

Totuși, dacă avem în vedere prevederile Ordonanței de Urgență nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, în funcție de evoluția situațiilor de pericol, Președintele României, cu încuviințarea Parlamentului, poate prelungi durata stării instituite.

Această procedură este una binevenită ca primă măsură în sprijinirea mediului de afaceri din România în contextul instituirii situației de urgență, având în vedere dificultățile cu care se confruntă operatorii economici în prezent.

Dacă până acum situația nu era clară din perspectiva acordării certificatelor de forță majoră de către camerele de comerț, acordarea CSU nu suscită discuții din prisma procedurii, care prima facie nu prezintă dificultăți.

Oricum, întregul mediu de afaceri se preconizează a suferi consecințele negative ale pandemiei, în acest sens, până la adoptarea și implementarea hotărârii, operatorii economici sunt încurajați să discute aplicat cu partenerii contractuali și astfel să fie identificată o solidaritate în business.

Av. Dana Bivol
POPESCU & ASOCIAȚII

Av. Dora Bidică
POPESCU & ASOCIAȚII


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.