Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Decizia de punere în aplicare (UE) 2020/396 a Comisiei din 4 martie 2020 referitoare la propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „Alegători fără frontiere, drepturi politice depline pentru cetățenii UE”
23.03.2020 | Elena ALBU

JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu 

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 77/3 din 13 martie 2020, a fost publicată Decizia de punere în aplicare (UE) 2020/396 a Comisiei din 4 martie 2020 referitoare la propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „Alegători fără frontiere, drepturi politice depline pentru cetățenii UE”.

Obiectivele propunerii de inițiativă cetățenească intitulată „Alegători fără frontiere, drepturi politice depline pentru cetățenii UE” sunt formulate după cum urmează:

Solicităm reforme care să consolideze drepturile existente ale cetățenilor UE de a vota și de a candida la alegerile europene și municipale din țara lor de reședință, precum și noi acte legislative care să extindă aceste drepturi în cazul alegerilor regionale și naționale și al referendumurilor. Principalele obiective:

— Eliminarea obstacolelor din calea înregistrării cetățenilor UE pentru a vota și a candida la alegerile europene și locale fie în țara de reședință, fie în țara de origine a acestora.

— Reafirmarea votului universal ca făcând parte din drepturile și valorile fundamentale. Cetățenii UE ar trebui să aibă dreptul de a alege dacă votează în țara lor de reședință sau în țara lor de origine la toate alegerile și referendumurile.

— Examinarea impactului unei asemenea europenizări autentice a drepturilor de vot, a garanțiilor necesare și a modului în care acestea i-ar putea include pe resortisanții țărilor terțe. Aceste reforme elimină o tară a democrației europene și creează un spațiu pentru politica transnațională.

O anexă pusă la dispoziție de către organizatori cu privire la propunerea de inițiativă cetățenească include informații suplimentare referitoare la aceste obiective. În respectiva anexă se afirmă că numărul cetățenilor UE care locuiesc și lucrează în alte state membre decât țara lor de cetățenie este în creștere, însă, din cauza pragurilor și a obstacolelor în exercitarea drepturilor lor de vot în țara lor de reședință, aceștia se simt adesea nereprezentați în politica locală. În conformitate cu anexa, „prezența scăzută la vot a cetățenilor mobili ai UE la alegerile locale și europene nu este surprinzătoare, întrucât aceștia nu au decât dreptul de a vota la alegerile municipale și europene în țara lor de reședință, dar sunt excluși de la alegerile și opțiunile democratice care contează cu adevărat”. Prin urmare, inițiativa propusă încearcă să „îi confere cetățeniei europene statutul unei adevărate cetățenii”, „să facă un pas în direcția votului universal”, oferindu-le cetățenilor UE drepturi politice depline, „să încurajeze o mai bună integrare” și „să contribuie la construirea unei democrații europene transnaționale”.

Organizatorii au prezentat informații suplimentare sub forma unei broșuri.

Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE) consolidează cetățenia Uniunii și îmbunătățește și mai mult funcționarea democratică a Uniunii prin dispozițiile care prevăd, printre altele, că fiecare cetățean trebuie să aibă dreptul de a participa la viața democratică a Uniunii prin intermediul unei inițiative cetățenești europene.

În acest scop, procedurile și condițiile necesare pentru o inițiativă cetățenească ar trebui să fie clare, simple, ușor de aplicat și proporționale cu natura inițiativei, astfel încât să încurajeze participarea cetățenilor și să aducă Uniunea mai aproape de cetățeni.

În ceea ce privește obiectivul menționat la alineatul (1) de la primul punct, mai precis „eliminarea obstacolelor din calea înregistrării cetățenilor UE pentru a vota și a candida la alegerile europene și locale fie în țara de reședință, fie în țara de origine a acestora”, Comisia ar avea competența de a adopta o propunere de act juridic al Uniunii în acest domeniu, în temeiul articolului 22 din TFUE.

În ceea ce privește obiectivul menționat la alineatul (1) de la al doilea punct, mai precis „reafirmarea votului universal ca drept și valoare fundamentale. Cetățenii UE ar trebui să aibă dreptul de a alege dacă votează în țara lor de reședință sau în țara lor de origine la toate alegerile și referendumurile”, Comisia ar avea competența de a adopta o propunere de act juridic al Uniunii în acest domeniu, în temeiul articolului 25 alineatul (2) din TFUE.

În ceea ce privește obiectivul menționat la alineatul (1) de la al treilea punct, mai precis „examinarea impactului unei asemenea europenizări autentice a drepturilor de vot, a garanțiilor necesare și a modului în care acestea ar putea include resortisanții țărilor terțe”, articolul 79 alineatul (4) din TFUE autorizează Uniunea „să stabilească măsuri pentru încurajarea și sprijinirea acțiunii statelor membre, cu scopul de a favoriza integrarea resortisanților țărilor terțe aflați în situație de ședere legală pe teritoriul lor, excluzând orice armonizare a actelor cu putere de lege și a normelor administrative ale statelor membre”. Articolul 79 alineatul (4) din TFUE ar permite astfel adoptarea unei propuneri a Comisiei vizând un program de cercetare referitor la democrația/drepturile de vot în UE care să includă o componentă ce ar ține seama de măsura în care ar putea fi consolidate drepturile civice ale resortisanților țărilor terțe rezidenți pe teritoriul Uniunii.

Din aceste motive, niciuna dintre părțile propunerii de inițiativă cetățenească nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor, în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) 2019/788.

Grupul de organizatori a fost alcătuit, iar persoanele de contact au fost desemnate în conformitate cu articolul 5 alineatele (1)-(3) din regulament.

Inițiativa propusă nu este nici vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, prevăzute la articolul 2 din TUE și drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

Prin urmare, se înregistrează propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „Alegători fără frontiere, drepturi politice depline pentru cetățenii UE”.

Înregistrarea inițiativei cetățenești „Alegători fără frontiere, drepturi politice depline pentru cetățenii UE” se aplică de la data prezentei decizii.

Prezenta decizie se adresează organizatorilor inițiativei cetățenești intitulate „Alegători fără frontiere, drepturi politice depline pentru cetățenii UE”, reprezentați de dna Anna COMACCHIO și de dna Claire DAUTCOURT, în calitate de persoane de contact.

Consilier juridic Elena Albu

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.