Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Comunicarea Comisiei – Orientări interpretative privind reglementările UE în domeniul drepturilor pasagerilor în contextul evoluției situației privind Covid-19
23.03.2020 | Elena ALBU

Elena Albu

Elena Albu 

În Jurnalul Oficial al uniunii Europene, seria CI 89/1 din 18 martie 2020, a fost publicată Comunicarea Comisiei – Orientări interpretative privind reglementările UE în domeniul drepturilor pasagerilor în contextul evoluției situației privind Covid-19.

Epidemia de Covid-19 a afectat grav pasagerii și sectorul european al transporturilor. Din cauza măsurilor luate de autorități pentru a limita răspândirea acesteia, cum ar fi restricțiile de călătorie, izolarea și zonele de carantină, sectorul transporturilor s-ar putea număra printre cele mai grav afectate de această pandemie. Situația este stresantă pentru mulți pasageri, ale căror servicii de călătorie au fost anulate și/sau care nu mai doresc sau nu mai sunt autorizați să călătorească.

Uniunea Europeană (UE) este singura zonă din lume în care cetățenii sunt protejați de un set complet de drepturi ale pasagerilor, indiferent dacă aceștia călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autobuzul și autocarul sau cu vaporul.

Având în vedere situația fără precedent cu care se confruntă Europa din cauza epidemiei de Covid-19, Comisia Europeană consideră că ar fi util să se clarifice, în acest context, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autobuzul și autocarul sau cu vaporul, precum și obligațiile corespunzătoare care le revin operatorilor de transport.

OBIECTIV

Prezentele orientări interpretative au drept obiectiv clarificarea modului în care anumite dispoziții ale legislației UE din domeniul drepturilor pasagerilor se aplică în contextul epidemiei de Covid-19, mai ales ceea ce privește anulările și întârzierile.

Prezentele orientări completează orientările publicate anterior de Comisie și nu aduc atingere interpretării Curții de Justiție.

Orientările acoperă următoarele acte legislative privind drepturile pasagerilor:

— Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91;

— Regulamentul (CE) nr. 1371/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar;

— Regulamentul (UE) nr. 1177/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind drepturile pasagerilor care călătoresc pe mare și pe căi navigabile interioare și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004;

— Regulamentul (UE) nr. 181/2011 al parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul și autocarul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004.

Prezentele orientări nu se referă la Directiva (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate.

 ORIENTĂRI PENTRU TOATE MODURILE DE TRANSPORT

 Dreptul de a alege între rambursare și redirecționare

Cele patru regulamente prevăd dispoziții specifice referitoare la acest drept în cazul anulării sau al anumitor întârzieri.

În ceea ce privește redirecționarea, circumstanțele epidemiei de Covid-19 pot avea un impact asupra dreptului de a alege redirecționarea „cu prima ocazie posibilă”. Este posibil ca operatorii de transport să nu fie în măsură să redirecționeze pasagerii către destinația prevăzută într-o perioadă scurtă de timp. În plus, s-ar putea să nu fie clar, pentru un timp, când anume va fi posibilă redirecționarea. Această situație poate apărea, de exemplu, în cazul în care un stat membru suspendă zborurile sau oprește trenurile, autobuzele, autocarele sau navele care sosesc din anumite țări. Prin urmare, în funcție de caz, „prima ocazie posibilă” de redirecționare poate fi amânată considerabil și/sau poate fi supusă unor incertitudini considerabile. Prin urmare, soluția preferabilă pentru pasager ar putea fi rambursarea prețului biletului sau redirecționarea la o dată ulterioară, „la alegerea pasagerului”. În continuare, sunt prezentate detalii pentru fiecare mod de transport.

Situații în care pasagerii nu pot călători sau doresc să anuleze o călătorie

Reglementările UE privind drepturile pasagerilor nu abordează situațiile în care pasagerii nu pot călători sau doresc să anuleze o călătorie din proprie inițiativă. În astfel de cazuri, rambursarea prețului biletului depinde de tipul de bilet (dacă este rambursabil, dacă există posibilitatea de a face o nouă rezervare), astfel cum este specificat în termenele și condițiile operatorului de transport.

Se pare că diverși operatori de transport oferă bonuri valorice pasagerilor care, ca urmare a epidemiei de Covid-19, nu mai doresc (sau nu mai sunt autorizați) să călătorească. Pasagerii pot folosi aceste bonuri pentru o altă călătorie, cu același operator de transport, într-un termen stabilit de operatorul de transport.

Această situație trebuie diferențiată de situația în care operatorul de transport anulează călătoria și oferă doar un bon valoric în locul posibilității de a alege între rambursare și redirecționare. În cazul în care operatorul de transport propune un bon valoric, această ofertă nu poate, în niciun caz, să aducă atingere dreptului pasagerului de a opta pentru rambursare în locul acestuia.

Norme naționale specifice în contextul epidemiei de Covid-19

În unele cazuri au fost adoptate, în contextul epidemiei de Covid-19, norme naționale specifice care creează obligația ca operatorii de transport să ramburseze pasagerilor prețul biletelor sau să le elibereze un bon valoric în cazul în care aceștia nu au putut lua un zbor care a fost deja efectuat.

Aceste măsuri naționale nu intră sub incidența regulamentelor UE privind drepturile pasagerilor. Ele nu sunt abordate în prezentele orientări, care se referă numai la interpretarea normelor privind drepturile pasagerilor adoptate de Uniune.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.