Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Procedura de obținere a certificatelor de stare de urgență
20.03.2020 | Cristina STAMBOLI, Denisa MOLDOVAN

JURIDICE - In Law We Trust
Cristina Stamboli

Cristina Stamboli

Denisa Moldovan

Denisa Moldovan

Societățile a căror activitate economică a fost puternic afectată de starea de urgență declarată în contextul pandemiei SARS – CoV-2 vor putea obține un certificat de situaţie de urgenţă (CSU), care să ateste acest fapt, în cadrul unei proceduri excepționale, scutite de taxele obișnuite.

Certificatele se acordă în aceste condiții speciale doar în perioada în care starea de urgenţă este încă activă în România și vor fi valabile pe toată durata anului în care au fost emise.

După această perioadă, operatorii economici interesați vor putea apela la certificatele constatatoare ale cazurilor de forță majoră, emise de către Camera de Comerț și Industrie a României, respectiv de către Camerele județene, în urma unei cereri scrise conform unei proceduri standard.

Această din urmă procedură rămâne deschisă pe termen nedeterminat oricărui operator economic care întâmpină dificultăți direct corelate cu o cauză de forță majoră, indiferent de aria sa de activitate, cu condiția respectării documentației impuse și a achitării unei taxe în valoare de 500 euro plus T.V.A., plătibilă în lei la cursul B.N.R. din ziua emiterii facturii.

Beneficiarii Certificatelor de Situaţie de Urgenţă (CSU)
Certificatul poate fi solicitat doar de către operatorii economici care își desfășoară activitatea principală într-unul dintre următoarele sectoare:
– Transport;
– Turism;
– Horeca;
– Organizări de evenimente;
– Publicitate;
– Învățământ privat și activități adiacente;
– Industria confecțiilor, încălțămintei și pielăriei;
– Servicii destinate populației.

Cazurile de emitere

a. Societatea a avut încasări cu minim 40% mai mici faţă de aceeași perioadă a anului trecut, dovedite cu o balanţă contabilă justificativă.

b. Societatea se află în dificultate, însă încasările au avut o scădere mai mică de 40% față de aceeași perioadă a anului precedent, caz în care aceasta va furniza suplimentar și alte documente justificative în acest sens.

Procedura de eliberare și documentația necesară

Cererea de eliberare a CSU are un format standard și se va formula exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv prin platforma http://prevenire.gov.ro/, care va avea o secțiune special dedicată. Solicitantul va completa informații referitoare la:
– Datele de identificare ale operatorului economic;
– Datele de contact;
– Motivul solicitării Certificatului de Situație de Urgență;
– Justificarea nevoii acestuia;
– Date referitoare la situațiile financiare.

Documentele justificative vor fi și ele încărcate online și vor consta în:
– Certificatul unic de înregistrare;
– C. I. administrator(i)/ reprezentant legal;
– Balanța contabilă certificată pentru luna în care s-a observat scăderea semnificativă a încasărilor;
– Balanța contabilă aferentă aceleiași perioade din anul anterior;
– Declarație pe propria răspundere prin care solicitantul își asumă pe deplin că atât cele declarate, cât și documentele încărcate sunt veridice, iar scăderea a fost cauzată în mod direct de apariția situației de urgență, detaliind în concret;
– Certificatul constatator eliberat de către Registrul Comerțului;
– Împuternicirea deponentului, dacă este cazul.

Toate documentele încărcate în aplicația electronică vor fi semnate electronic de către reprezentantul legal al operatorului sau de către împuternicitul acestuia (caz în care se va încărca în aplicație și împuternicirea).

Organele emitente

Certificatul de Situaţie de Urgenţă se eliberează de către Comisiile de Analiză a cererilor de eliberare, aflate în subordinea Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

Termenul de emitere a certificatului în format electronic, după întinderea prejudiciului, va fi:
a. 5 zile lucrătoare – scădere cu cel puţin 40% a încasărilor;
b. 20 zile lucrătoare – scădere sub pragul de 40%.

Utilitatea certificatelor de situaţie de urgenţă

Certificatul de situaţie de urgenţă va fi util operatorilor economici pentru a putea beneficia de facilitățile de natură fiscală oferite de către instituțiile administrației publice în acest context excepțional și, totodată, va facilita renegocierea unor contracte aflate în curs de executare (ex. credite bancare, leasing, contracte de furnizare), sau va justifica alte eventuale beneficii oferite din partea Guvernului (cum ar fi creditele garantate de stat cu dobândă subvenţionată).

Având în vedere că cele prezentate mai sus au fost cuprinse într-un proiect de Ordin al Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, în măsura în care vor surveni modificări față de această propunere proiect de ordin și versiunea care se va publica în Monitorul Oficial, ne rezervăm dreptul de a reveni asupra acestui subiect cu orice precizări suplimentare.

Av. Cristina Stamboli, NOERR
Av. Denisa Moldovan, NOERR


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.