Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Șomajul tehnic. Posibilă gură de oxigen pentru companii în contextul pandemiei provocată de SARS-CoV2
24.03.2020 | George RUS

George Rus

George Rus

Având în vedere evoluția rapidă a pandemiei determinată de răspândirea coronavirusului SARS- CoV 2 și instituirea stării de urgență pe teritoriul României, decretată la data de 16.03.2020 (Decret 195/2020) urmată de măsurile de combatere a acesteia[1], mediul de afaceri reclamă insistent necesitatea adoptării unor măsuri substanțiale pentru limitarea efectelor eonomice dezastroase ce se conturează.

Până la acest moment, Guvernul a conturat timid o serie de măsuri, după cum urmează:
1. Ordonanța de urgență 29/2020 privind unele măsuri economice şi fiscal-bugetare (în vigoare din 21 martie 2020)
2. Ordonanța de urgență 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

Ordonanța de ugență 30/2020 conține, printre altele și măsuri privind ȘOMAJUL TEHNIC – pe perioada stării de urgență, subiect de interes major pentru companiile aflate în dificultate.

Pentru o expunere cât mai clară a acestui subiect, este utilă punctarea situația contractului de muncă în cazul în care o companie este nevoită să întrerupă/reducă temporar activitatea (reglementarea de drept comun) urmând ca ulterior să expun utilitatea și aplicabilitatea reglementării speciale a șomajului tehnic în contextul stării de urgență.

I. Șomajul tehnic – noțiune

Punctul de plecare al discuției este dat de art. 52 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, care prevede posibilitatea angajatorului de a dispune unilateral suspendarea contractului individual de muncă în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

Odată cu dispunerea suspendării contractului individual de muncă, angajatul încetează activitatea însă rămân în continuare la dispoziția angajatorului, acesta din urmă având oricând posibilitatea reînceperii activității.

Pe durata reducerii şi/sau a întreruperii temporare a activităţii, salariaţii implicaţi în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfăşoară activitate, beneficiază de o indemnizaţie plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. O excepție de la această regulă o reprezintă situația în care reducerea temporară a activității se întinde pe perioade ce depășesc 30 de zile lucrătoare și angajatorul optează pentru reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, caz în care operează doar reducerea corespunzătoare a salariului.

II. Utilitatea șomajului tehnic pe perioada stării de urgență

Cu titlu preliminar, trebuie subliniat că această măsură deși pare de vădită necesitate raportat la unele domenii afectate în contextul actual al stării de urgență, trebuie analizată în mod individual în funcție de specificul și particularitățile concrete ale fiecărei companii.

Importanța prevederilor referitoare la șomajul tehnic, regăsite în ordonanța de urgență 30/2020 este dată de faptul că pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, indemnizația angajaților urmează a fi suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj și nu de către angajator.

Indemnizaţiile se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020. ( max. 4071,75 lei)

Astfel, pentru angajatori această subvenționare reprezintă o reală gură de oxigen, aceștia fiind în situația critică de a face față unor cheltuieli continue în condițiile în care activitatea este sistată.

III. Condiții de aplicabilitate a măsurii prevăzute de Ordonanța de urgență 30/2020

Cine beneficiază de această măsură?

În principal[2] orice societate care se află în una din cele 2 ipoteze:

– Ipoteza nr. 1:

Societatea a întrerupt activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, şi deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României. Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situaţii de urgenţă conform metodologiei aprobate prin ordin;

Două sunt condițiile care trebuie verificate în această primă situație și anume:

1.1. Existența unei decizii emise de autoritățile publice competente potrivit legii în baza căreia activitatea să fi fost întreruptă.

Pentru îndeplinirea acestei condiții raportarea se va face, în special[3], la Ordonanțele Militare nr. 1/2020 respectiv Ordonanța Militară nr. 2 / 2020 și privește activități în domenii precum: horeca, activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise (art. 1-2 O.M nr. 1/2020), comercializare cu amănuntul, a produselor și serviciilor, în centrele comerciale în care-și desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie (art. 2 O.M nr. 2/2020).

1.2. Deținerea certificatului de situații de urgență.

Referitor la această condiție, nu există până la acest moment o reglementare în vigoare. Urmează ca această condiție săfie abordată deîndată ce va exista o metodologie aprobată.

– Ipoteza nr. 2:

Societatea reduce activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 şi nu are capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaţilor lor.

Companiile care se circumscriu acestei categorii sunt cele care nu sunt vizate expres de decizii ale autorităților, în baza cărora să iși întrerupă/reducă activitatea dar sunt substanțial afectate de efectele negative generate în economie de epidemia COVID-19.

Aferente acestei ipoteze, trebuie remarcate următoarele condiții/particularității:

2.1. Societatea să înregistreze o scădere a încasărilor de minim 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

Dovada îndeplinirii acestei condiții se va face prin completarea unei declarații pe proprie răspundere semnată de reprezentantul legal al societății. Modelul declarației urmează a fi aprobat prin Ordinul comun al Ministrului Muncii și Protecției Sociale și al Ministrului Fondurilor Europene[4].

2.2. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

O particularitate importantă, în ceea ce privește această categorie de societăți, este dată de faptul că numărul de angajați a căror indemnizație va fi suportată de stat este limitat la 75% din numărul celor care au C.I.M active.

IV. Procedura:

După verificarea condițiilor prevăzute anterior, angajatorul va efectua următoarele operațiuni (cronologic):

1. Va proceda la emiterea și comunicarea deciziei de suspendare întemeiată art. 52 alin. 1. lit c) Codul Muncii aferentă fiecărui salariat față de care se decide intrarea în șomaj tehnic.

! Suspendarea C.I.M va fi înregistrată în registrul general de evidenţă a salariaţilor și transmisă către ITM respectând prevederile H.G 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților.

2. În funcție de încadrarea în cele 2 situații expuse anterior, se vor comunica prin poștă electronică(e-mail) către AJOFM:
– O cerere tip[5] completată, semnată și datată de reprezentantul legal (însoțită de documentul justificativ aferent[6])
– Lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație (Formular tip. Anexa 3)

Aceste documente se vor depune în luna curentă pentru plata din luna anterioară, decontarea indemnizațiilor[7] urmând a se face în cel mult 30 zile de la depunerea documentelor.


[1] Ordonanța militară nr. 1/2020 din 17 Martie; Ordonanța militară 02/2020 din 21 martie 2020.
[2] Măsuri de protecție socială sunt prevăzute și pentru alți profesioniști care nu au calitatea de angajatori, precum și pentru participanți la activitatea sportivă în accepțiunea art. 671 lit. a)-c) din Legea 69/2000 a educației fizice și sportului (sportivi, antrenori, medici, asistenți medicali, maseuri, kinetoterapeuți, cercetători).
[3] În cursul zilelor următoare e posibil să apară noi acte normative relevante, motiv pentru care enumerarea e doar exemplificativă.
[4] Nepublicat la acest moment.
[5] Anexa 1 respectiv Anexa 2 din OUG nr. 30/2020.
[6] Certificat de situație de urgență / Declarație pe proprie răspundere.
[7] Pentru indemnizații se va achita impozit pe venit, C.A.S și C.A.S.S. Termen de plată: data de 25 a lunii următoare în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.


Av. George Rus
SCA LĂPUȘAN & PARTNERS


Aflaţi mai mult despre , , , , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.