Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii

Ce se întâmplă cu achizițiile publice în contextul stării de urgență instituite pe fondul epidemiei COVID-19?
25.03.2020 | Ana POPA, Dan CRISTEA

JURIDICE - In Law We Trust
Ana Popa

Ana Popa

Dan Cristea

Dan Cristea

În data de 16 martie 2020, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 212 Decretul Președintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României („Decretul”).

Prin Decret, a fost instituită starea de urgență pe întreg teritoriul României, pe o durată de 30 de zile, fiind stabilite măsuri de primă urgență atât cu aplicabilitate directă și imediată, cât și măsuri cu aplicabilitate graduală pentru prevenirea răspândirii COVID-19 și managementul consecințelor acestei epidemii în România.

Decretul are impact în domeniul achiziției publice de medicamente și echipamente necesare combaterii epidemiei cauzate de COVID-19, o serie de reguli din legislația clasică a achizițiilor publice, ce vor fi redate mai jos, fiind subiectul unor importante modificări.

1. Achiziția directă a materialelor și echipamentelor necesare combaterii epidemiei cauzate de COVID-19

Măsurile de primă urgență, cu aplicabilitate directă includ, între altele, și măsuri în domeniul sănătății care reglementează posibilitatea mai multor autorități de a achiziționa în mod direct, indiferent de valoarea estimată a achiziției, materiale și echipamente necesare combaterii epidemiei cauzate de COVID-19, după cum urmează:

– Autoritățile publice centrale și entitățile juridice în care statul este acționar majoritar vor putea achiziționa în mod direct materiale și echipamente necesare combaterii epidemiei cauzate de COVID-19;

– Direcțiile de sănătate publică vor achiziționa materiale necesare în perioada epidemiei prin procedura de achiziție directă, sumele necesare fiind asigurate prin transferuri de la Ministerul Sănătății;

– Unitățile sanitare vor achiziționa materiale și medicamente necesare în perioada epidemiei prin procedura de achiziție directă, sumele necesare fiind asigurate prin transferuri de la Ministerul Sănătății;

– Ministerele cu sistem de sănătate propriu au posibilitatea de a realiza achiziții directe pentru unitățile sanitare proprii atât din bugetele ministerelor de resort, cât și din cele ale unităților sanitare.

2. Modificări esențiale instituite prin Decret

Spre deosebire de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 11/2020 privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente instituirii carantinei („O.U.G. nr. 11/2020”) potrivit căreia, achiziția centralizată a produselor aferente stocurilor de urgență medicală era realizată de către Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate („ONAC”), prin procedură de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, Decretul instituite fie posibilitatea, fie, după caz, obligația de a achiziționa în mod direct materialele și medicamentele necesare în perioada epidemiei COVID-19 de către direcțiile de sănătate publică și unitățile sanitare.

Prețurile medicamentelor achiziționate de către unitățile sanitare pentru tratarea pacienților cu COVID-19 pot depăși prețurile maximale aprobate de Ministerul Sănătății. Cu toate acestea, pe perioada stării de urgență, pot fi plafonate prețurile medicamentelor și a aparaturii medicale, iar autoritățile publice centrale pot rechiziționa unități de producție a materialelor și echipamentelor necesare răspândirii virusului COVID-19.

În legătură cu achizițiile publice realizate din fonduri europene, beneficiarii de fonduri europene afectați de adoptarea măsurilor de urgență, au posibilitatea de a decide, împreună cu autoritățile de management / organismele intermediare, suspendarea contractelor de finanțare încheiate.

3. Achiziția stocurilor de urgență medicală conform O.U.G. nr. 11/2020

Ulterior încetării stării de urgență, achiziția stocurilor de urgență medicală va fi realizată potrivit O.U.G. nr. 11/2020, prin achiziția centralizată, de către ONAC, a produselor aferente stocurilor de urgență medicală, în conformitate cu legislația achizițiilor publice. O.U.G. nr. 11/2020 face distincția între achizițiile în regim de urgență, necesare pentru gestionarea epidemiei de COVID-19 și cele generale, ce vor fi realizate pentru constituirea și refacerea stocurilor de urgență medicală.

În concret, atribuirea acordurilor-cadru se va realiza de către ONAC astfel:

–  În regim de urgență, prin procedura de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, conform art. 68 alin. (1) lit. f) coroborat cu art. 69 alin. (4) și art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice („Legea nr. 98/2016”), pentru acoperirea necesităților de produse stocuri de urgență medicala enumerate în Anexa la O.U.G. nr. 11/2020 (e.g. scannere termice, camere de izolare, izolete, ventilatoare medicale, monitoare medicale, injectomate, combinezoane, viziere de protecție, mănuși, măști de protecție, dezinfectanți), până la atingerea cantităților maxime prevăzute pentru fiecare categorie din Anexă; sumele necesare acestor achiziții se asigură prin suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Interne pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, cu suma de 225.000 lei;

– Oricând este necesar, pentru acoperirea necesităților cuprinse în Nomenclatorul produselor stocuri de urgență medicală, prin aplicarea uneia dintre procedurile de atribuire prevăzute de art. 68 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 (i.e. licitația deschisă; licitația restrânsă; negocierea competitivă; dialogul competitiv; parteneriatul pentru inovare; negocierea fără publicare prealabilă a unui anunț de participare; concursul de soluții; procedura simplificată);

Pentru achizițiile stocurilor de urgență medicală, ONAC primește de la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și Ministerul Sănătății următoarele: (i) lista produselor și a echipamentelor necesare, (ii) valoarea estimată pentru fiecare produs în parte, (iii) specificațiile tehnice și (iv) specialiștii care vor acorda suport tehnic pe toată perioada de organizare și derulare a procedurilor de atribuire, (v) precum și persoanele care vor face parte din comisiile de evaluare. Inspectoratul General pentru Situații de Urgență va rămâne responsabil pentru monitorizarea acordurilor-cadru și încheierea contractelor subsecvente.

Ana Popa, Managing Associate ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII
Dan Cristea, Partner ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.