Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii

Protecția relațiilor de muncă în contextul stării de urgență
25.03.2020 | Șerban PÂSLARU, Mihai ANGHEL

JURIDICE - In Law We Trust
Șerban Pâslaru

Șerban Pâslaru

Mihai Anghel

Mihai Anghel

În data de 16 martie 2020, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 212 Decretul Președintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României („Decretul”).

Prin Decret, a fost instituită starea de urgență pe întreg teritoriul României, pe o durată de 30 de zile, fiind stabilite măsuri de primă urgență atât cu aplicabilitate directă și imediată, cât și măsuri cu aplicabilitate graduală pentru prevenirea răspândirii COVID-19 și managementul consecințelor acestei epidemii în România.

Decretul are impact în domeniul muncii și protecției sociale, măsurile adoptate fiind evidențiate în cele ce urmează.

1. Măsuri de protecție socială

Potrivit Decretului, se vor lua măsuri de protecție socială pentru angajații și familiile acestora din sectoarele economice a căror activitate este afectată sau oprită total sau parțial prin decizii ale autorităților publice, pe perioada stării de urgență. Deși până la redactarea prezentului material nu a fost adoptat încă un act normativ de aplicare a acestor măsuri, se preconizează că acestea vor viza acoperirea de la bugetul asigurărilor de șomaj a indemnizațiilor de care beneficiază salariații în cazul în care li se suspendă contractele de muncă ca urmare a întreruperii/reducerii temporare a activității de către angajator (i.e. șomaj tehnic). Cu toate acestea, pentru a fi scutiți de obligația plății acestor indemnizații, angajatorii ar trebui să îndeplinească anumite condiții referitoare la gradul de diminuare a încasărilor sau la numărul de contracte de muncă suspendate pe perioada stării de urgență. De asemenea, angajatorii ar putea fi obligați să mențină raporturile de muncă cu salariații respectivi pe o perioadă de 6 luni de la reînceperea activității.

2. Simplificarea formalităților pentru implementarea muncii la domiciliu/telemuncii

Se instituie obligația pentru instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ-teritorială este acționar unic sau majoritar, precum și pentru societățile cu capital privat de implementa, dacă este obiectiv posibil, munca la domiciliu sau telemunca.

Prin derogare de la cadrul legal existent care, în astfel de cazuri, impune încheierea unor acte adiționale la contractele individuale de muncă, în contextul stării de urgență, astfel de măsuri vor putea fi implementate în mod unilateral de angajator, prin decizie.

3. Suspendarea controalelor efectuate de inspectoratele teritoriale de muncă

Pe durata stării de urgență, se suspendă efectuarea de către inspectoratele teritoriale de muncă a controalelor specifice la angajatorii arondați, cu excepția (i) controalelor dispuse de către ministrul muncii și protecției sociale, (ii) a celor dispuse de Inspecția Muncii pentru punerea în aplicare a hotărârilor Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, (iii) a celor necesare pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârșirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social și (iv) pentru cercetarea accidentelor de muncă

4. Contractele colective de muncă și conflictele colective de muncă

Declararea, declanșarea sau desfășurarea conflictelor colective de muncă se interzic pe perioada stării de urgență în unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă.

5. Alte măsuri

Cererile pentru acordarea beneficiilor și prestațiilor sociale vor putea fi depuse inclusiv pe cale electronică.

Certificatele de încadrare a copilului într-un grad de handicap și atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru protecția copilului, precum și certificatele de încadrare în grad și tip de handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, a căror valabilitate expiră în perioada de urgență declarată, își prelungesc valabilitatea până la încetarea stării de urgență.

Certificatele de acreditare a furnizorilor de servicii sociale și licențele serviciilor sociale, provizorii și de funcționare, a căror valabilitate expiră în perioada de urgență declarată, își prelungesc valabilitatea până la încetarea stării de urgență.

Șerban Pâslaru, Partner ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII
Mihai Anghel, Managing Associate ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.