Secţiuni » Secţiuni speciale
Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesionişti
BarouriInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatReviste juridiceSistemul judiciarUniversitaria
Sistemul judiciar
Official partners: Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public şi Direcţia Naţională Anticorupţie
JURIDICE

PÎCCJ. Prelungirea dovezilor înlocuitoare cu drept de circulație ale permisului de conducere. UPDATE: poziţia AIJ
29.03.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

29 martie 2020: Asociația „INIȚIATIVA PENTRU JUSTIȚIE” (AIJ), asociație profesională a procurorilor, a dat publicităţii un comunicat, semnat de proc. Bogdan-Ciprian Pîrlog şi proc. Sorin Marian Lia, co-preşedinţi, prin care atrage atenția cetățenilor cu privire la faptul că măsurile anunțate prin comunicatul de presă din 27.03.2020 al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție intitulat „Prelungirea dovezilor înlocuitoare cu drept de circulație ale permisului de conducere” sunt lipsite de orice bază legală și în vădită contradicție cu dispozițiile OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice („Codul rutier”).

Astfel, art. 111 alin. (6) din OUG nr. 195/2002 prevede că „LA CEREREA titularului permisului de conducere reținut în condițiile alin. (1) lit. b) sau ale alin. (4), procurorul care efectuează urmărirea penală sau exercită supravegherea cercetării penale […] POATE dispune prelungirea dreptului de circulație, cu câte cel mult 30 de zile”.

De la această prevedere legală nu există derogări.

Prin urmare, comunicatul la care facem referire – prin care se anunță că, pentru anumite persoane nu ar mai fi necesară formularea unei cereri de prelungire a dreptului de circulație și că, din oficiu, procurorii vor emite ordonanțe de prelungire a acelor dovezi pentru care anterior a fost dispusă o ordonanță – este contrar legii și expune persoanele cărora li se adresează la deschiderea unui nou dosar penal și pierderea dreptului de circulație până la soluționarea definitivă a acestuia.

Până la modificarea dispozițiilor legale, eventual pe calea unei ordonanțe de urgență, procurorul „de caz” rămâne singurul îndreptățit să aprecieze, pe perioada urmăririi penale, dacă este cazul să prelungească sau nu dreptul de circulație [ținând cont și de prevederile art. 43 alin. (1) din Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României] și o poate face numai la cererea persoanei interesate (cerere care, în condițiile epidemiei de COVID-19, poate fi depusă prin mijloace de comunicare la distanță).

Atragem atenția cetățenilor că, potrivit art. 64 alin. (1) din Legea 304/2004 privind organizarea judiciară, doar dispozițiile procurorului ierarhic superior date în scris și în conformitate cu legea sunt obligatorii pentru procurorii din subordine.

Menționăm că începând cu data de 24.03.2020 au fost trimise tuturor parchetelor adrese semnate de doamna procuror general al PÎCCJ prin care, invocându-se starea de urgență, se pune în vedere procurorilor să încalce legea: „veți lua măsuri pentru prelungirea din oficiu prin ordonanță a valabilității acelor dovezi pentru care deja a fost emisă o ordonanță a procurorului”. Dispoziția respectivă, lipsită de orice bază legală, reprezintă un veritabil act de imixtiune în activitatea procurorilor, sancționabil ca abatere disciplinară, potrivit art. 99 lit. l) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor.

Mai mult, în varianta adresei trimise către DNA și DIICOT, doamna procuror general a sugerat procurorilor-șefi ai acestor structuri să procedeze la preluarea de cauze având ca obiect infracțiunea de zădărnicire a combaterii bolilor, pentru a evita supraîncărcarea/aglomerarea parchetelor de pe lângă judecătorii, deși competența DNA și DIICOT este strict prevăzută de lege, iar aceste direcții nu pot prelua cauze de la alte structuri de parchet. Între criteriile de avut în vedere pentru preluarea cauzei doamna procuror general a enumerat potențialul cauzei de a se finaliza cu trimitere în judecată și impactul mediatic. Sancțiunea efectuării urmăriri penale de către un parchet necompetent este nulitatea absolută a actelor de urmărire penală, care se constată de către judecătorul de cameră preliminară, după trimiterea în judecată. Prin urmare, este de inacceptabil ca dosare de mare impact mediatic să fie supuse unui astfel de risc, sub pretextul degrevări parchetelor de pe lângă judecătorii.

Având în vedere aceste aspecte, dorim să subliniem că pe perioada stării de urgență Ministerul Public trebuie să reprezinte un pilon de stabilitate și siguranță în societate, un reper în ceea ce privește respectarea legii.

Facem un apel la responsabilitate din partea tuturor procurorilor, în vederea îndeplinirii misiunii constituționale a Ministerului Public, de apărare a ordinii de drept, precum și a drepturilor și libertăților cetățenilor, prin acțiuni ferme și în conformitate cu legea.

Totodată, solicităm executivului să ia, de urgență, măsurile pe care le consideră cele mai potrivite în cazul în care apreciază că anumite dispoziții legale, cum ar fi cele privitoare la prelungirea dreptului de circulație, cuprinse în art. 111 alin. (6) din OUG nr. 195/2002, nu mai corespund cerinței de previzibilitate ori realităților sociale în circumstanțele speciale generate de starea de urgență.

***

27 martie 2020: Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție e informat că la nivelul parchetelor, în cauzele în care anterior instituirii stării de urgență prin ordonanță a procurorului a fost dispusă prelungirea dovezilor înlocuitoare cu drept de circulație ale permisului de conducere, emise în temeiul art. 111 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002, pentru limitarea infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2, persoanele interesate nu este necesar să depună cereri de prelungire, potrivit unui comunicat.

Astfel, din oficiu, procurorii vor emite ordonanțe de prelungire a acelor dovezi pentru care anterior a fost dispusă o ordonanță.

Ordonanțele de prelungire vor fi transmise pentru operare la unitățile de poliție competente, fără a mai fi necesară consemnarea pe dovadă a prelungirii în această situație excepțională.

Precizăm că măsura a fost stabilită prin coordonare interinstituțională între Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Ministerul de Interne și Inspectoratul General al Poliției Române.

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.