Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii

Achizițiile publice specifice stării de urgență instituite la 16 martie 2020 – scurte considerații
30.03.2020 | Demis-Marius SPĂRIOS

JURIDICE - In Law We Trust
Demis-Marius Spărios

Demis-Marius Spărios

1. Aspecte de drept substanțial.

Prin Decretul nr. 195/2020 al Președintelui României a fost instituită, pe întreg teritoriul României, starea de urgență pe o durată de 30 de zile începând cu data de 16 martie 2020. În această perioadă, potrivit art. 10 din Anexa nr. 1 la acest Decret (Anexă intitulată „Măsuri de primă urgență cu aplicabilitate directă”), materialele și echipamentele necesare combaterii epidemiei de COVID-19 vor putea fi achiziționate, de către autoritățile publice centrale și de către entitățile juridice în care statul este acționar majoritar, în mod direct. Totodată, potrivit art. 28 din aceeași Anexă, achiziționarea în perioada pandemiei de către direcțiile de sănătate publică, de către unitățile sanitare și de către ministerele cu sistem de sănătate propriu (pentru unitățile sanitare proprii) a materialelor și medicamentelor necesare, se poate face prin achiziții directe.

Așadar, prin aceste dispoziții se derogă de la prevederile Legii nr. 98/2016, care reprezintă dreptul substanțial comun în materie de achiziții publice, prin acordarea posibilității unor categorii de autorități/entități contractante, expres menționate, de a utiliza procedura achiziției directe pentru încheierea unor contracte privind anumite bunuri, fără a justifica îndeplinirea cerințelor prevăzute de art. 7 alin.(5) sau art. 19 din Legea nr. 98/2016.

Din economia dispozițiilor mai sus evocate rezultă că derogarea de la dreptul comun substanțial în materie de achiziții publice se limitează la achizițiile de materiale și echipamente necesare combaterii epidemiei, efectuate de autoritățile publice centrale și entitățile juridice în care statul este acționar majoritar, precum și la achizițiile de materiale și medicamente necesare, efectuate de direcțiile de sănătate publică, unitățile sanitare și ministerele cu sistem de sănătate propriu.

Prin urmare, achizițiile necesare pentru aducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse în considerarea stării de urgență, efectuate de alte autorități/entități contractante decât cele menționate în decretul prezidențial, cum ar fi, de pildă, autoritățile administrației publice locale, sunt cârmuite în continuare de dispozițiile Legii nr. 98/2020, ceea ce înseamnă că aceste autorități/entități pot achiziționa în mod direct doar în măsura în care valoarea estimată a achiziției este situată sub pragul prevăzut de art. 7 alin.(5) din lege sau, în cazul achiziției pe loturi, sub pragul prevăzut de art. 19 din lege. Totuși, dată fiind starea de urgență decretată, pe perioada acesteia, aceste autorități/entități vor putea face aplicarea dispozițiilor art. 104 alin.(1) lit. c) din Legea nr. 98/2020, mai exact să aleagă drept procedură de atribuire a contractului de achiziție publică negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.

Trebuie subliniat că derogarea de la condițiile de alegere a procedurilor de achiziții publice și, implicit, de la aplicarea plenară a principiilor care cârmuiesc dreptul achizițiilor publice conform legislației Uniunii Europene și a celei naționale care o transpune, este permisă numai în împrejurările excepționale care au determinat instituirea stării de urgență. De altfel, potrivit art. 104 alin.(6) din Legea nr. 98/2016, în cazul încheierii contractului de achiziție ca urmare a negocierii fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, autoritatea/entitatea contractantă nu are dreptul de a stabili durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face față situației de urgență care a determinat aplicarea acestei proceduri.

2. Considerații de ordin procesual.

În ce privește competența de soluționare a litigiilor rezultate din încheierea și executarea contractelor de achiziție publică specifice stării de urgență, trebuie făcută, de asemenea, distincția între procedurile/contractele aflate sub incidența Decretului de instituire a stării de urgență și cele cârmuite de dispozițiile Legii nr. 98/2016.

Astfel, trebuie observat, cu titlu preliminar, că prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2016 s-a modificat, printre altele, art. 3 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 101/2016, care reglementează remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, în sensul introducerii mențiunii că în noțiunea de act al autorității contractante, în sensul acestei legi, nu se includ și actele emise în cazul utilizării achiziției directe. Consecința acestei modificări este aceea că în cazul în care un act emis de autoritatea/entitatea contractantă în cursul încheierii contractului prin achiziție directă vatămă un drept sau un interes legitim al unei persoane, aceasta se poate adresa numai instanței de contencios administrativ competente, nefiind aplicabile în acest caz procedurile speciale reglementate de Legea nr. 101/2016.

Instanța de contencios administrativ competentă a soluționa acțiunea în contencios administrativ având ca obiect examinarea legalității unui act administrativ emis de entitatea contractantă în cursul atribuirii contractului prin achiziție publică se stabilește după criteriul rangului autorității emitente a actului administrativ, în condițiile art. 10 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Din punct de vedere teritorial, este competentă instanța de contencios administrativ de la domiciliul sau sediul reclamantului (persoanei vătămate), potrivit art. 10 alin. (3) din Legea nr. 554/2004.

În cazul utilizării procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, în schimb, sunt pe deplin aplicabile dispozițiile Legii nr. 101/2016, consecința fiind că persoana pretins vătămată prin actele emise de entitatea contractantă în cursul acestei proceduri de atribuire (înainte de încheierea contractelor) poate să conteste aceste acte fie pe cale administrativ-jurisdicțională, în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, fie pe cale judiciară, în fața tribunalului în a cărui arie de competență teritorială se află sediul autorității contractante.

În ceea ce privește procesele și cererile privind acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum și cele privind anularea sau nulitatea contractelor de achiziție publică atribuite prin procedura de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, acestea se vor soluționa, în conformitate cu dispozițiile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 101/2016, de către secția de contencios administrativ și fiscal a tribunalului în circumscripția căruia se află sediul autorității contractante, prin completuri specializate în achiziții publice.

În fine, litigiile privind executarea contractelor de achiziție publică, dacă sunt atribuite prin achiziție directă, se soluționează de către instanțele civile de drept comun de la domiciliul sau sediul reclamantului ori de la sediul pârâtului sau de la locul prevăzut în contract pentru executarea, chiar și în parte, a obligației, potrivit art. 8 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, combinat cu art. 111, respectiv art. 113 alin. (1) pct. 3 din Codul de procedură civilă, în timp ce în cazul contractelor atribuite prin negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, competența de soluționare a acestor litigii aparține instanței civile de drept comun în circumscripția căreia se află sediul autorității/entității contractante, conform art. 53 alin.(11) din Legea nr. 101/2016.

Litigiile privind achizițiile publice care privesc strict produsele medicale și alte achiziții în domeniul stării de urgență, precum și cele care decurg din executarea acestor contracte, se află printre cele care se judecă pe durata stării de urgență de către tribunale și curțile de apel, astfel cum se prevede în Hotărârea Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii nr. 417/24.03.2020, fiind considerate cauze de urgență deosebită, în sensul dispozițiilor art. 42 alin. (1) din Decretul Președintelui României nr.195/2020. Trebuie observat, însă, că deși litigiile decurgând din executarea contractelor de achiziție publică, atunci când valoarea obiectului cauzei este mai mică sau egală cu 200.000 de lei, potrivit art. 94 pct. 1 lit. k) din Codul de procedură civilă, se află în competența de soluționare a judecătoriilor (ca instanțe civile de drept comun), aceste litigii nu se află expres menționate pe lista aprobată prin hotărârea Secției pentru judecători a C.S.M., evocată mai sus, putând fi însă incluse în categoria cererilor ce vizează situații excepționale care pot fi considerate de urgență deosebită, aprecierea în acest sens fiind lăsată, prin această hotărâre, la latitudinea instanței sesizate.

Judecător dr. Demis-Marius Spărios



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.