Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Cătălin Predoiu: La Ministerul Justiţiei este mai tot timpul stare de urgenţă, nu numai în această situaţie
30.03.2020 | JURIDICE.ro

Joi, 26 martie 2020, Cătălin Predoiu, Ministrul Justiției, a avut o intervenție în cadrul emisiunii Piața Victoriei, de la Radio Europa FM, potrivit unui comunicat.

Cătălin Predoiu: „A fost clar pentru mine şi ceilalţi colegi de aici de la minister că ne aflăm în faţa unei alegeri – fie va fi nevoie de elaborarea unei politici penale speciale pentru perioada stării de urgenţă, fie va fi nevoie de o acţiune mai specială, mai concentrată şi mai energică în aplicarea legii existente, însoţită, eventual, şi de intervenţii punctuale pe lege acolo unde e cazul. Am optat după o analiză foarte temeinică, foarte riguroasă, după ce m-am consultat şi cu procurorul general, pentru cea de-a doua opţiune. În speţă, de a face aplicarea legii mai ferm, mai coerent şi mai prompt. Iar reperele politicii Ministerului pe care le avem în vedere în această perioadă sunt următoarele, în materie de politică penală: protecţia unor valori fundamentale- viaţa, sănătatea, proprietatea, în condiţii specifice de stare de urgenţă; restrângerea unor drepturi proporţional cu nevoia impusă de starea de urgenţă, fără exagerări şi restrângeri definitive, fireşte; caracterul temporar al stării de urgenţă, dar şi revenirea la starea legislativă şi judiciară normală după ieşirea din starea de urgenţă şi păstrarea pe termen lung în parametri a unei legislaţii penale democratice. Noi am şi făcut, se ştie deja, o intervenţie printr-o Ordonanţă de Urgenţă, săptămâna trecută, prin care am introdus infracţiuni noi privind protecţia vieţii şi sănătăţii şi am majorat punctual anumite pedepse la unele infracţiuni existente. În acelaşi timp, am emis şi o îndrumare către Ministerul Public pentru a se concentra pe acele fapte care aduc atingere acestor valori fundamentale. Am avut consultări cu procurorul general, cum spuneam, m-am consultat şi cu ministrul de Interne şi cred că politica pe care noi o adoptăm în prezent este cea corectă pentru că, să nu uităm, avem un Cod Penal care e construit deja astfel încât pedepsele în starea de urgenţă să fie severe şi care se pot majora cu 2 ani dacă fapta a fost comisă profitând de starea de urgenţă. Dacă vă uitaţi, în cazul anumitor infracţiuni se poate ajunge la pedepse de 7-10-15-20 de ani sau chiar pe viaţă dacă sunt consecinţe grave.

Ca principiu, noi suntem pregătiţi la Ministerul Justiţiei pentru mai multe scenarii. Avem pregătite inclusiv texte suplimentare gata redactate pentru intervenţii punctuale sau mai de amploare, dacă situaţia o va impune, intervenţia fiind foarte rapidă. Dar acum, în acest moment, să venim cu o lege penală temporară care ar pune eventual şi problema dacă sancţiunea se aplică după ieşirea din starea de urgenţă şi ieşirea din vigoare a legii temporare este, repet, în acest moment nepotrivit. Nu este adecvat momentului. Noi monitorizăm permanent situaţia. Filosofia de la care plecăm şi aş vrea să subliniez acest lucru, pe lângă fermitatea mesajului către instituţiile de aplicare a legii, filosofia este proporţionalitatea şi echilibrul în materie de legiferare, acţiunea fermă şi rapidă în materie de aplicare a legii. În acest moment, ce avem în Codul Penal este apt să protejeze, fără nicio ezitare spun lucrul acesta, și trebuie să ne concentrăm pe acţiunea de aplicare a legii. Aplicare fermă, adică o anchetă rapidă, o trimitere în judecată rapidă pe probe solide, o judecată rapidă bazată pe probe. De aceea, decretul a prevăzut că judecătorul poate da termen de la o zi la alta, tocmai pentru că intervenţia se cere mai prompt acum, mai rapid. Concentrarea trebuie să fie pe aplicarea legii.

Sistemul penitenciar e un punct sensibil pentru miniştrii de Justiţie din toate ţările europene, lucru pe care îl spun în cunoştinţă de cauză. Nu avem în acest moment niciun caz confirmat. A fost un caz suspect de boală, dar testul e negativ, a ieşit ieri (nn joi, 26 martie) şi, în acest moment, nu avem. Avem însă mai multe persoane care sunt în supraveghere pentru că sunt transferate. Inclusiv aseară am avut un transfer din Italia şi a intrat imediat în izolare. De altfel, pot să vă spun că la Administraţia Naţională a Penitenciarelor am luat primele măsuri încă de acum o lună de zile în preajma CSAT, am accelerat după CSAT şi am apăsat și mai tare pe accelerație după emiterea decretului privind starea de urgență. Avem, simultan, trei provocări: protecţia faţă de epidemie, păstrarea controlului în penitenciare şi restrângerea proporţională a drepturilor persoanei aflate oricum temporar în restrângere de drepturi fundamentale ca urmare a condamnării penale.

La Ministerul Justiţiei este mai tot timpul stare de urgenţă, nu numai în această situaţie. Acesta este specificul activităţii şi al competenţelor. Am luat, din proprie iniţiativă, câteva reguli speciale de protecţie în interior şi apoi ne-am aliniat şi integrat la regulile Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă (CNSSU) şi ordonanţelor militare. E adevărat că lucrăm online între departamente, în minister printăm mai puţină hârtie, dar e o metodă pe care începusem oricum s-o practicăm chiar şi înainte de starea de urgenţă. Acum, o parte din personal lucrează în sistem de telemuncă şi am îndesit foarte mult coordonările rapide, comunicările rapide cu secretarii de stat, directorii. Dacă e ceva nou, e avalanşa de mesaje pe care le primim zilnic pe toate canalele. Fiecare dintre oficialii ministerului, şi eu, şi secretarii de stat, primim sute de mesaje, pe whatsapp, email, telefonic. Între ele nu toate sunt urgenţe. Prima grijă este să facem un triaj al problemelor. Toate ministerele lucrează acum sub presiune maximă şi o parte din presiune se descarcă pe ministerul nostru cu ocazia actelor trimise la avizare şi, de aceea, pe anumite departamente lucrăm non-stop, şi nu exagerez, zilnic, până târziu în noapte pentru a găsi soluţii. Uneori nu suntem foarte populari din cauza asta, pentru că mai și respingem anumite inițiative, sau le cenzurăm, dar asta e în fişa postului şi sper să fim înţeleşi.”


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.