Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Certificate de situație de urgență. Context: Coronavirus
30.03.2020 | Alice ENE

JURIDICE - In Law We Trust
Alice Ene

Alice Ene

O dată cu extinderea pandemiei generată de coronavirusul SARS-CoV-2 și afectarea tot mai acută a tabloului economic mondial, autoritățile guvernamentale din țările afectate au adoptat pachete de măsuri economice și fiscal-bugetare de limitare a consecințelor negative generate de restrângerea sau suspendarea activității agenților economici, în mod adițional față de mecanismele clasice existente în dreptul intern.

În acest context a fost adoptat și Ordinul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 (”Ordinul nr. 791/2020”), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248/25.03.2020, prin care s-a aprobat acordarea de Certificate de Situație de Urgență („CSU”) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri („MEEMA”) operatorilor economici afectați, astfel cum a fost stabilit prin art. 12 din Anexa 1 a Decretului nr. 195/16.03.2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.

Operatorii economici eligibili. Utilizarea CSU

Potrivit art. 1 alin. (2) din Ordinul nr. 791/24.03.2020, CSU se poate solicita doar de către operatorul economic înstituit prin OUG nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal- bugetare ori alte acte normative ce reglementează măsuri acordate în contextul stării de urgență și OUG nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

În temeiul OUG 29/20202, CSU vor putea fi folosite în următoarele situații:

– pentru amânarea la plată, potrivit OUG nr. 29/2020, pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare, de către întreprinderile mici și mijlocii, astfel cum sunt acestea definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării IMM-urilor, cu modificările și completările ulterioare, care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate.

De aceleași facilități vor beneficia și alte profesii asimilate, precum notarii publici, avocații, executorii judecătorești, cabinetele medicilor de familie, cabinetele stomatologice, etc.

– Pentru a nu datora, pe perioada stării de urgență, penalități stipulate pentru întârzieri în executarea obligațiilor decurgând din contractele încheiate cu autoritățile publice, potrivit OUG nr. 29/2020.

– Pentru a beneficia de prezumția de forță majoră, în conformitate cu prevederile art. X alin. (3) din OUG nr. 29/2020, IMM-urile pot folosi CSU.

– Pentru obținerea indemnizației de șomaj tehnic, în condițiile OUG nr. 30/2020, de către angajatorii care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate.

În concluzie, CSU poate fi utilizat în următoarele scopuri:
– atestarea faptului că operatorul economic a avut activitatea economică afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2, în relațiile cu terții;
– obținerea de facilități de natură fiscală oferite de instituțiile administrației publice centrale sau locale;
– renegocierea anumitor contracte sau în orice relație cu alți operatori economici;
– în relația cu instituțiile financiar-bancare și de leasing sau cu orice alte instituții publice.

Tipurile de CSU ce pot fi solicitate și emise

– Tip 1 (albastru) – regăsit în Anexa 1 a Ordinului nr. 791/2020, se eliberează pe baza declarației din Anexa 3, din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității operatorului economic, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice în perioada stării de urgență; și

– Tip 2 (galben) – regăsit în Anexa 2 a Ordinului, se eliberează pe baza declarației din Anexa 3, din care să rezulte înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

Se poate cere un singur tip de certificat, iar certificatele pot fi emise doar în timpul stării de urgență.

Obținerea CSU

Solicitarea eliberării CSU se va face exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/ (”Platforma”). Eliberarea certificatului se face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării.

CSU sunt valabile fără semnătură și ștampilă, iar verificarea acestora se poate efectua pe Platformă, după serie și număr.

Procedura necesară obținerii CSU este prevăzută în art. 6 din Ordinul nr. 791/2020, constând în: încărcarea de către solicitant în Platformă a datelor de identificare și a declarației de proprie răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare, raportat la tipul de CSU solicitat (modelul declarației fiind disponibil în Platformă).

În situația în care reprezentantul legal nu deține semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens.

Organele abilitate, în cadrul acțiunilor de inspecție și control, verifică documentele care au stat la baza emiterii declarației pe proprie răspundere. Mai mult, potrivit art. 11 alin. (2) din Ordinul nr. 791/2020, în cazul în care există suspiciuni rezonabile cu privire la obținerea CSU fără a fi respectate prevederile legale ori prin neatestarea situației reale, sunt sesizate organele abilitate, în vederea stabilirii măsurilor.

În termen de 5 zile de la adoptarea și publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului nr. 791/2020, MEEMA va asigura adaptarea și funcționarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro/.

Concluzie

Certificatul ce atestă situația de urgență este diferit față de avizul pentru forța majoră eliberat de camerele de comerț din România, deși ambele confirmă consecințele asupra mediului economic al pandemiei COVID-19 și totodată au ca scop salvgardarea raporturilor juridice dintre profesioniști.

Av. Alice Ene, VOICU & FILIPESCU


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.