Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Inițiativa pentru investiții ca reacție la coronavirus
01.04.2020 | Elena ALBU

JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu 

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 99/5 din 31 martie 2020, a fost publicat Regulamentul (UE) 2020/460 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013 și (UE) nr. 508/2014 în ceea ce privește anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiții în sistemele de sănătate ale statelor membre și în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacție la epidemia de COVID-19 (Inițiativa pentru investiții ca reacție la coronavirus).

Statele membre au fost afectate într-un mod unic de consecințele epidemiei de COVID‐19. Criza actuală de sănătate publică împiedică creșterea economică din statele membre, fapt care agravează la rândul său deficitele grave de lichidități cauzate de majorarea bruscă și semnificativă a investițiilor publice care sunt necesare în sistemele de sănătate și în alte sectoare ale economiilor statelor membre. Acest fapt a creat o situație excepțională, care trebuie abordată prin măsuri specifice.

Este vital ca lipsa de lichidități și de fonduri publice din statele membre să nu împiedice investițiile din cadrul programelor sprijinite de Fondul european de dezvoltare regională („FEDR”), de Fondul social european („FSE”) și de Fondul de coeziune („FC”) (denumite împreună „fondurile”) și de Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime („FEPAM”), investiții necesare pentru combaterea epidemiei de COVID-19.

Pentru a face față efectelor crizei de sănătate publică, FEDR ar trebui să sprijine, dacă este necesar, finanțarea capitalului de lucru al întreprinderilor mici și mijlocii („IMM”), ca măsură temporară menită să ofere o reacție eficace la criza de sănătate publică.

Ca reacție la efectele crizei de sănătate publică, prioritatea de investiții a FEDR destinată să consolideze cercetarea, dezvoltarea tehnologică și inovarea ar trebui să acopere investițiile în produse și servicii necesare pentru sprijinirea capacităților de reacție în situații de criză în serviciile de sănătate.

Pentru a asigura o mai mare flexibilitate a reacției la epidemia de COVID-19, statelor membre ar trebui să li se acorde o mai mare flexibilitate în ceea ce privește punerea în aplicare a programului, iar pentru modificarea programelor operaționale ar trebui să se prevadă o procedură simplificată, care să nu necesite o decizie a Comisiei. Ar trebui să fie precizate informațiile care urmează să fie transmise Comisiei cu privire la astfel de modificări.

Ca reacție la efectele crizei de sănătate publică, instrumentele financiare finanțate din fonduri ar trebui, de asemenea, să ofere, dacă este necesar, sprijin sub formă de capital de lucru pentru IMM-uri, ca măsură temporară menită să constituie o reacție eficace la criza de sănătate publică. Ca reacție imediată la efectele crizei de sănătate publică, cheltuielile pentru operațiunile de sprijinire a capacităților de reacție în situații de criză ar trebui să fie eligibile începând cu 1 februarie 2020.

Pentru a se asigura că statele membre dispun de mijloace financiare suficiente pentru a face investițiile necesare fără întârzieri, este oportun ca, pentru conturile anuale prezentate în 2020, Comisia să nu emită ordine de recuperare a sumelor recuperabile de la statele membre. Statele membre ar trebui să utilizeze sumele nerecuperate pentru a accelera investițiile legate de epidemia de COVID-19 și care sunt eligibile în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului și al normelor specifice fondurilor.

Sumele nerecuperate în 2020 ar trebui să fie aprobate și lichidate sau să facă obiectul unor ordine de recuperare la încheierea programelor.

Ca reacție la efectele crizei de sănătate publică, FEPAM ar trebui să sprijine fonduri mutuale și un sistem de asigurare a stocurilor pentru a proteja veniturile pescarilor și ale fermierilor din sectorul acvaculturii afectați de criza de sănătate publică.

Întrucât obiectivul prezentului regulament, și anume de a reacționa la efectele crizei de sănătate publică, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea și efectele acțiunii, acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarității, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE). În conformitate cu principiul proporționalității, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depășește ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivului respectiv.

Având în vedere epidemia de COVID-19 și urgența de a aborda criza de sănătate publică rezultată, se consideră adecvat să se prevadă o excepție de la termenul de opt săptămâni menționat la articolul 4 din Protocolul nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat la TUE, la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și la Tratatul de instituire a Comunității Europene a Energiei Atomice.

Prin urmare, Regulamentele (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013 și (UE) nr. 508/2014 ale Parlamentului European și ale Consiliului se modificată în consecință.

Prezentul regulament intră în vigoare la 1 aprilie 2020. Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Consilier juridic Elena Albu

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.