Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





De astăzi pot fi depuse cererile pentru indemnizația de șomaj tehnic/ pentru PFA-uri și alți profesioniști
01.04.2020 | Lelia GRIGORE

JURIDICE - In Law We Trust
Lelia Grigore

Lelia Grigore

Ziua de 1 aprilie a venit cu o veste bună: au apărut Ordinele emise de Ministrul Muncii și Protecției sociale care prevăd modelul cererilor și al declarațiilor pe proprie răspundere, pentru solicitarea șomajului tehnic/indemnizației pentru alt tip de profesioniști, pentru sportivi și pentru cei care obțin venituri din drepturi de autor.

Prin urmare, de astăzi, 1 aprilie, se pot depune cererile, în formă electronică. 

ATENȚIE:
– cererile aferente indemnizației pentru șomaj tehnic se depun la AJOFM, iar
– cererile aferente capitolului XV din OUG nr. 30/2020 (alți profesionșiti, drepturi de autor, structuri sportive), se depun la Agențiile judeţeane pentru plăţi şi inspecţie socială (AJPIS).

Site-urile sunt deja funcționale, astfel că cererile pot fi descărcate, completate și depuse (de exemplu: www.anofm.ro)

Ce ar fi de punctat:

1. Ordinul nr. 741/2020 – probabil cel mai așteptat, se referă la situația șomajului tehnic.

La cerere se anexează:
– declarație pe propria răspundere privind reducerea sau întreruperea temporară a activității total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei de coronavirus SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgenţă decretate;
– lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație.

Formularea din declarație este în sensul următor:

”Declar pe proprie răspundere că drept urmare a efectelor epidemiei de coronavirus SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, activitatea a fost redusă sau a fost întreruptă temporar total sau parțial.”.

2.Ordinul nr. 740/2020 – se referă la „alți profesioniști”.

Acesta vizează, așadar, în principal, activitatea PFA-urilor, înreprinderilor individuale ș.a.m.d.

În cerere se vor înscrie, conform ordinului, calitatea solicitantului, conform prevederilor Codului civil, numărul şi data autorizației de funcționare sau tip, numărul şi data documentului care atestă profesia sau a documentului/contractului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea.

La cerere se anexează:
– copie după actul de identitate
– copie după extrasul de cont
.- declarația pe propria răspundere 

Formularea din declarație este în sensul următor:

”Declar pe propria răspundere că, drept urmare a efectelor epidemiei de coronavirus SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, activitatea desfășurată a fost întreruptă începând cu data de …”.

Atenție:
1. În acest caz, declarația nu se mai referă la reducerea activității sau la întrerupere parțială.
2. Prevederile legislative nu fac mențiuni cu privire la situația celor sunt asociați/administratori și obțin dividende.

Utilizând o interpretare în spiritul legii, opinăm că ar trebui ca dispozițiile capitolului XV din OUG nr. 30/2020 să poată fi aplicabile și acestei categorii de venituri.

O problemă „tehnică” în acest sens ține de completarea formularelor (întrucât se solicită documentul de autorizare).

Speram ca situația persoanelor care obțin astfel de venituri să fie clarificate în curând.

3. Ordinul nr. 742/2020 se refera la situația activităților sportive desfășurate în cadrul structurilor sportive de antrenori, sportivi, kineterapeuti, maseuri, etc.

Particularitate: În acest caz structurile sportive depun cererea, împreună cu lista beneficiarilor. 

4. Ordinul nr. 743/2020 se referă la situația celor care obțin drepturi de autor sau drepturi conexe.

În privința sa, este important de menționat faptul că potrivit declarației, se va certifica faptul că persoana în cauză obținea venituri din drepturi de autor și/sau drepturi conexe și se găseste în imposibilitatea de a desfășura activitatea.

La cerere, trebuie anexate, în afara de copia actului de indentitate și declarația pe proprie răspundere, și următoarele documente:
– copie după un contract de drepturi de autor şi drepturi conexe din ultimele 3 luni, anterior declanşării stării de urgenţă;
– copie după extrasul de cont.

Ordonanța de urgență nr. 30/2020 menționează că pentru angajaţii încadraţi cu contract individual de muncă, angajatorul va solicita indemnizaţia pe baza documentelor prevăzute  pentru somajul tehnic. Însă, în cazul în care personalul este încadrat prin altă modalitate prevăzută de lege, acesta va beneficia de prevederile art. XV din ordonanță, cele referitoare la alți profesioniști.

Perioada pentru care se depune cererea:

Cererea se poate depune începând cu perioada de la care s-a instituit starea de urgență, dacă e întrunită de la acel moment și ipoteza întreruperii activității (*sau, în cazul societăților, poate fi și reducere/întrerupere parțială).

Important – perioada pentru care se completează cererea (așa cum a rezultat și din clarificările Ministrului Muncii):
– în perioada 1-10 aprilie se depune cererea aferentă perioadei 16 martie-31 martie.
– în perioada 1-10 mai se depune cererea aferentă perioadei 1 aprilie-15 aprilie (până la noi informații referitoare la starea de urgență).

În acest sens, OUG nr. 32/2020 prevede cu privire situația indemnizatiei pentru profesioniși, sportivi, drepturi de autor  că:

„Cererea şi documentele prevăzute la art. IV se transmit la agenţiile teritoriale până pe data de 10 a lunii curente pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară. Plata indemnizaţiei prevăzute la art. II alin. (1) se face în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor pentru perioada aferentă stării de urgenţă instituite prin Decretul nr.195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României din luna anterioară.”

În aceea ce privește indemnizația pentru somaj, mențiunea regăsită în cuprinsul OUG nr. 30/2020 este mai largă: ”Documentele prevăzute la art. XII alin. (1) şi (2) se depun în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară”. 

Av. Lelia Grigore, Litigation Department Manager în cadrul DOBRINESCU DOBREV


Aflaţi mai mult despre , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.