Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC




 1 comentariu

Șomajul tehnic în noul context economic și social. Ultimele noutăți
02.04.2020 | Șerban PÂSLARU, Mihai ANGHEL

JURIDICE - In Law We Trust
Șerban Pâslaru

Șerban Pâslaru

Mihai Anghel

Mihai Anghel

Starea de urgență cauzată de răspândirea virusului COVID-19, instituită în România prin Decretul Președintelui României nr. 195/2020 („Decretul”), a impus luarea unor măsuri restrictive inclusiv în ceea ce privește desfășurarea activităților de către operatorii economici.

În acest context, nu s-a putut ignora faptul că actuala epidemie ar putea avea consecințe negative grave pe termen lung asupra mediului economic și social, în lipsa unei inițiative și a unor măsuri de sprijinire a angajatorilor de către autorități.

Guvernul României a adoptat în acest scop Ordonanța de Urgență nr. 30/18 martie 2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 („OUG nr. 30/2020”). OUG nr. 30/2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 231 din data de 21 martie 2020 și modificată ulterior prin Ordonanța de Urgență nr. 32/26 martie 2020, la rândul ei publicată în Monitorul Oficial nr. 260 in data de 30 martie 2020. De asemenea, prin Ordinele nr. 740-743 ale Ministrului Muncii și Protecției Sociale, publicate în Monitorul Oficial nr. 269 din 31 martie 2020, au fost aprobate modelele de formulare ce urmează a se aplica pentru implementarea unor prevederi ale OUG nr. 30/2020.

1. Indemnizația pentru șomaj tehnic în contextul situației de urgență generate de COVID-19

Conform Codului muncii, pe perioada suspendării raporturilor de muncă la inițiativa angajatorului, ca urmare a întreruperii sau reducerii temporare a activității („șomajul tehnic”), salariații afectați au dreptul la o indemnizație de minimum 75% din salariul de bază, suportată exclusiv din fondul de salarii al angajatorului.

Prin derogare de la prevederile de mai sus, OUG nr. 30/2020 stabilește că, pe durata stării de urgență, astfel cum a fost instituită prin Decret, indemnizațiile de care beneficiază salariații ale căror contracte de muncă au fost suspendate ca urmare a efectelor produse de COVID-19 vor fi suportate, cel puțin parțial, de la bugetul asigurărilor pentru șomaj.

Indemnizația suportată de la bugetul asigurărilor pentru șomaj este în cuantum de 75% din salariul de bază, fără a depăși însă 75% din câștigul salarial mediu brut stabilit pentru anul 2020 (i.e. indemnizația suportată astfel va fi de maximum 4.071,75 RON).

Potrivit formei modificate a OUG nr. 30/2020, se pare că angajatorii ar avea posibilitatea, iar nu obligația, de a suplimenta indemnizația plafonată conform celor arătate mai sus, pentru a acoperi eventuala diferență de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, în măsura în care bugetul le-o permite.

Este discutabil, totuși, în ce măsură angajatorii al căror buget ar permite suplimentarea indemnizației de șomaj ar putea decide să nu o facă, având în vedere prevederile art. 53 din Codul muncii care stabilesc că angajații ale căror contracte de muncă au fost suspendate pe perioada reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității au dreptul la o indemnizație ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.

2. Condițiile în care angajatorii pot beneficia de sprijinul statului la plata indemnizației pentru șomaj tehnic

Angajatorii beneficiază de sprijinul statului la plata indemnizației în limitele prevăzute mai sus dacă își întrerup total sau parțial activitatea sau reduc activitatea ca urmare a epidemiei COVID-19, pe perioada stării de urgență decretate, în baza unei declarații pe proprie răspundere.

3. Regimul fiscal al indemnizației pentru șomaj tehnic în condițiile OUG nr. 30/2020

Indemnizația pentru șomaj tehnic suportată de la bugetul asigurărilor pentru șomaj este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale conform prevederilor Codului fiscal. Prin urmare, angajatorii au obligația de a calcula, reține și vira impozitul pe venit, contribuția de asigurări sociale de stat și contribuția de asigurări sociale de sănătate din această indemnizație.

În schimb, pentru această indemnizație nu se datorează contribuția asiguratorie pentru muncă.

4. Condiții pentru salariați

Nu pot beneficia de indemnizația plătită de la bugetul asigurărilor pentru șomaj salariații care au mai multe contracte individuale de muncă, dacă cel puțin unul dintre aceste contracte este cu normă întreagă și este activ pe perioada stării de urgență.

În schimb, salariații care au mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență beneficiază de indemnizația corespunzătoare contractului cu cele mai avantajoase drepturi salariale.

5. Procedura de urmat de către angajatori

Pentru a li se acorda indemnizațiile pentru salariații suspendați în condițiile OUG nr. 30/2020, angajatorii vor depune prin e-mail, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București în raza cărora au sediul social, următoarele documente, pe baza modelelor adoptate prin Ordinul nr. 741/2020 al Ministrului Muncii și Protecției Sociale:
a. cerere semnată și datată de reprezentantul legal;
b. declarație pe proprie răspundere;
și
c. lista persoanelor ce urmează să beneficieze de indemnizație, asumată de reprezentantul legal.

Documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară, plata urmând a fi făcută în maximum 15 zile. În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea indemnizației, angajatorii au obligația de a face plata acestora către salariații suspendați.

6. Alte categorii de beneficiari

OUG nr. 30/2020 stabilește că profesioniștii în sensul Codului Civil (de exemplu, persoane fizice autorizate – PFA, liber profesioniști), persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe și cei care au încheiat convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005, care își întrerup activitatea ca efect ale COVID-19 pe perioada stării de urgență instituite prin Decret, beneficiază de o indemnizație egală cu 75% din salariul mediu brut stabilit pentru anul 2020, respectiv 4.071,75 RON.

De asemenea, sportivii, antrenorii, medicii, asistenții medicali, maseurii, kinetoterapeuții și cercetătorii ale căror contracte de activitate sportivă au fost suspendate pe perioada stării de urgență instituite prin Decret, la inițiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor epidemiei, vor beneficia de o indemnizație de 75% din drepturile în bani aferente activității sportive, aplicându-se același plafon ca în cazul salariaților (i.e. maximum 4.071,75 RON). Aceste categorii vor putea negocia cu structura sportivă și plata unor alte indemnizații compensatorii pentru a li se acoperi eventualele pierderi financiare.

În aceste cazuri, indemnizațiile se vor suporta din bugetul de stat și pentru acestea se vor plăti contribuții de asigurări sociale și de asigurări sociale de sănătate, conform prevederilor Codului fiscal.

Șerban Pâslaru, Partner ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII
Mihai Anghel, Managing Associate ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII

:: English version


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Șomajul tehnic în noul context economic și social. Ultimele noutăți”

  1. Somajul tehnic se poate aplica in cazul Cabinetelor/Societatilor de Avocatura? Daca este posibil (legal in noul context) care sunt pasii care trebuie urmati?

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.