Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Concurenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Cartelurile de criză – sunt ele posibile?
03.04.2020 | Valentin MIRCEA

JURIDICE - In Law We Trust
Valentin Mircea

Valentin Mircea

Sub acest titlu am încercat să aflăm, în data de 31 martie 2020, de la președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu care va fi atitudinea acestei importante autorități publice cu privire la comportamentele companiilor în perioada crizei economice care a început. Va fi o atitudine mai flexibilă? Mai intransigentă? Sau nu se va schimba nimic important?

Baza de plecare a discuției a fost faptul că, în vreme de criză economică întreprinderile sunt și mai mult motivate să discute, să facă schimburi de informații confidențiale, să se pună de acord, pentru a face față unei incertitudini peste limitele obișnuite din piață. Esența cartelului este aceea de a elimina incertitudinile inerente pieței libere iar acum incertitudinea s-a multiplicat peste limitele cu care erau obișnuiți antreprenorii. De aici și tentația de coordonare a comportamentelor, chiar fără a realiza că o astfel de coordonare ar fi interzisă și supusă unor sancțiuni considerabile iar perioada de prescriere a unor astfel de contravenții este lungă, de cel puțin 5 ani, așa cum a subliniat și Bogdan Chirițoiu.

Deja autoritatea de concurență a emis mai multe comunicări către companii prin care acestora li se aduce la cunoștință și – aspect interesant – sunt chiar încurajate să coopereze în vederea asigurării fluxului de produse esențiale iar platformele, așa cum este Emag, pot să limiteze creșterea prețurilor la produsele și serviciile de bază comercializate prin intermediul acestora. De asemenea, furnizorii ar putea impune prețuri maxime de revânzare pentru distribuitorii lor.

Atitudinea autorității de concurență ridică tot atâtea semne de întrebare câte probleme rezolvă. Astfel, nu este clar cât de departe poate merge cooperarea între întreprinderi, astfel încât să nu se treacă linia de demarcație, care nu este foarte clară, între ceea ce este permis și ceea ce este interzis. Recunoașterea dreptului platformelor de a interveni în politica de prețuri a celor ”găzduiți” pe acestea ar putea crea un precedent nedorit, ca și afirmarea posibilității de a impune prețuri de revânzare retalierilor, mai ales că aceștia din urmă sunt cei care se confruntă cu cele mai mari greutăți în această perioadă și se află cu adevărat ”în prima linie” a luptei cu Covid 19. În discuția din data de 31 martie 2020, dl. Bogdan Chirițoiu a sugerat că întreprinderile ar trebui să ceară îndrumare și a exprimat disponibilitatea Consiliului Concurenței de a fi în contact cu operatorii economici și este posibil ca cele comunicate până acum să fie modificate și completate.

Ca o dovadă că în această perioadă platformele pot abuza de puterea și rolul lor, uneori esențial în ajungerea la clienți, a fost discutat cazul unei mari platforme utilizată în mod extensiv în România pentru efectuarea de rezervări hoteliere, care impune în prezent hotelurilor să restituie prețul sejururilor neefectuate de către clienți, indiferent dacă aceștia aveau acest drept și mai ales indiferent dacă hotelierul și clientul ar fi ajuns la alt rezultat, așa cum este amânarea sejurului, acordarea de vouchere valorice sau servicii suplimentare. Este necesar să existe atitudini ferme ale Consiliului Concurenței și în astfel de situații și ar putea fi necesar ca autoritatea să folosească instrumente prevăzute de lege, așa cum sunt măsurile interimare, pentru a putea interveni rapid și a preveni efecte nedorite, pe termen lung, în contextul crizei economice care începe.

Consiliul Concurenței derulează în continuare investigațiile începute și va declanșa și alte investigații. Alte proceduri, așa cum sunt audierile, la finalul investigațiilor, ar putea avea loc în perioada următoare prin video-conferință.

În materia ajutorului de stat, am aflat că a fost flexibilizat, de către Comisia Europeană, cadrul de acordare a ajutoarelor de stat companiilor afectate de criza economică, ceea ce este una dintre cele mai bune vești din ultima perioadă, pentru mediul de afaceri.

Ca o concluzie a discuției cu președintele Consiliului Concurenței, perioada de criză duce la creșterea riscului de implicare în înțelegeri anticoncurențiale, pe fondul creșterii incertitudinilor. Companiile trebuie să nu reducă nivelul de atenție și să nu se bazeze pe o atitudine mai clementă a autorității de concurență, ci chiar dimpotrivă.

Av. dr. Valentin Mircea

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii „Cartelurile de criză – sunt ele posibile?„, ediția 343, organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)

Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.