Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti
 1 comentariu

Viziunea Comisiei Europene privind achizițiile publice în contextul pandemiei COVID-19
02.04.2020 | George TRANDAFIR

Secţiuni: Achiziții publice, Covid 19 Legal React, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Lege 9, Opinii, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
George Trandafir

George Trandafir

Precizare prealabilă: Acest material constituie o prezentare succintă a concluziilor personale desprinse din comunicarea Comisiei Europene (indicată mai jos). Ne propunem exclusiv să contribuim la dezbaterea juridică privind realizarea achizițiilor publice în contextul pandemiei COVID-19, raportându-ne la comunicarea Comisiei Europene și la prevederile Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.

*

În data de 1 aprilie 2020, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicată comunicarea nr. 2020/C 108 I/01 a Comisiei Europene („Comunicarea CE”) referitoare la utilizarea cadrului legal al Uniunii Europene privind achizițiile publice în situațiile de urgență declanșate de pandemia COVID-19.

Deși publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, comunicările Comisiei Europene nu constituie acte cu caracter legislativ (și prin urmare obligatoriu) ale acestei instituții a Uniunii Europene; comunicările au drept scop să facă publică interpretarea oficială, de către Comisia Europeană, a cadrului legal al Uniunii Europene, cu luarea în considerare a jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene; aceasta din urmă rămâne instituția abilitată, în baza tratatelor fondatoare, să realizeze interpretarea cu caracter obligatoriu a dreptului Uniunii Europene.

La o analiză prima facie a Comunicării CE, se impune reținerea următoarelor concluzii:

1. Cadrul legal al Uniunii Europene privind achizițiile publice este suficient de flexibil încât să permită, în situația de urgență declanșată de pandemia COVID-19, realizarea achizițiilor publice în regim de urgență, fie prin reducerea substanțială (până la 10 sau 15 zile) a termenelor aplicabile procedurilor deschise sau restrânse de achiziție, fie prin utilizarea negocierii fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.

2. Este admisibilă achiziția directă de la un operator economic preselectat, dacă acesta este singurul operator economic care poate livra bunurile sau presta serviciile necesare autorității contractante în condițiile tehnice specifice și cu respectarea termenului scurt de livrare/prestare impuse de situația de urgență.

3. Obiectul achizițiilor publice la care se raportează Comunicarea CE sunt următoarele: tratament, echipament de protecție personală, ventilatoare, paturi suplimentare, infrastructură suplimentară spitalicească și de terapie intensivă (inclusiv echipament tehnic).

4. Negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare este aplicabilă dacă sunt îndeplinite condițiile cumulative prevăzute în Directiva 2014/24/UE privind achizițiile publice (a se vedea art. 104 alin. (1) lit. (c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice) (n.n. (i) extrema urgență determinată de evenimente imprevizibile și neimputabile autorității contractante, (ii) existența legăturii de cauzalitate dintre evenimentul imprevizibil și extrema urgență, (iii) imposibilitatea de respectare a termenelor, chiar reduse, pentru aplicarea unei proceduri transparente și (iv) acoperirea nevoilor imediate); îndeplinirea acestor condiții trebuie verificată și justificată de către fiecare autoritate contractantă, în cadrul unui „raport individual” (n.n. notă justificativă privind alegerea procedurii, conform HG nr. 395/2016 privind aprobarea normelor de aplicare a Legii nr. 98/2016).

5. Creșterea numărului de pacienți cu COVID-19 care au nevoie de tratament medical și consecințele rezultate constituie „evenimente imprevizibile” pentru autoritățile contractante, cel puțin atât timp cât durează curba de creștere a numărului de infectări.

6. Negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare poate fi aplicată: (a) doar pentru acoperirea nevoilor imediate, până la identificarea unor soluții pe termen mediu și lung; (b) doar dacă aplicarea acesteia (până la încheierea contractului de achiziție publică) nu ar presupune un termen mai extins decât termenele (restrânse) aplicabile în cadrul unei proceduri transparente; (c) pentru încheierea de contracte de achiziție de lucrări, bunuri sau servicii; (d) fără limitarea valorii achiziției (dar cu condiția ca aceasta să acopere nevoile imediate).

În completarea concluziilor prezentate mai sus, există cel puțin două întrebări/aspecte care ar necesita clarificări suplimentare, întrucât poziția exprimată de Comisia Europeană este insuficient de clară:
– Pot fi realizate prin procedura negocierii fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare și achizițiile necesare pentru implementarea măsurilor de limitare a răspândirii virusului SARS-COV-2 (care sunt de regulă realizate de alte autorități decât cele din domeniul sanitar/al sănătății)?
– Comunicarea CE vizează, aparent, doar achizițiile destinate acoperirii nevoilor spitalelor și instituțiilor de sănătate (eng. health institutions), al căror obiect este identificat la pct. 2 de mai sus; pot fi realizate în aceleași condiții și achiziții cu alt obiect, eventual și de către alte autorități contractante decât cele din domeniul sănătății, dacă sunt în mod direct legate de pandemia COVID-19?

În contextul generat de Comunicarea CE, apar câteva teme de analiză/întrebări legitime, prin raportare la cadrul legal curent din România, aplicabil achizițiilor de materiale și echipamente necesare combaterii pandemiei COVID-19 (cf. art. 10 din Decretul 195/2020):
a. Cum ar trebui interpretate și aplicate prevederile art. 10, art. 18 și art. 28 ale Decretului nr. 195/2020, în baza cărora ar urma ca pe durata stării de urgență să fie realizate achiziții directe?
b. Sunt eficiente din punct de vedere practic prevederile Legii nr. 98/2016 și ale HG nr. 395/2016 privind procedura negocierii fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare?
c. Ce probleme practice poate genera aplicarea textelor legale sus-menționate și cum ar putea fi acestea tratate (e.g. identificarea obiectului achiziției, cerințele de documentare a fiecărei achiziții, cum pot fi simplificate/ajustate acestea prin raportare la necesitatea celerității impuse de urgență)?

Urmează să identificăm răspunsuri posibile, pentru întrebările de mai sus, dar și pentru altele suplimentare, în cuprinsul unor materiale subsecvente.

Avocat George Trandafir

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti