Secţiuni » Selected
Selected Top Legal
CorporatePlatinum members
5 comentarii

UNBR. Clarificări ref. interpretarea unitară a art. XV din OUG 30/2020. Avocaţii beneficiază de art. XV alin. 1. UPDATE: Unele Agenții Județene pentru Plăți și Inspecție Socială nu aplică OUG 30/2020
06.04.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

6 aprilie 2020: Uniunea Națională a Barourilor din România a dat publicității adresa către minitrul Muncii şi Protecţiei Sociale având în vedere că unele Agenții Județene pentru Plăți și Inspecție Socială nu aplică OUG 30/2020, astfel că solicită Guvernului transmiterea în teritoriu a unui mesaj unitar privind aplicarea legii

:: Adresa

3 aprilie 2020: Uniunea Națională a Barourilor din România a dat publicității următoarele clarificări urmare dezbaterilor care au avut loc în cadrul ședinței Comisiei Permanente din 2 aprilie 2020, ținută în format de videoconferință, cu invitarea decanilor barourilor, ședință în care au fost analizate actele normative cu impact asupra exercitării profesiei de avocat adoptate de la data declarării stării de urgență, potrivit unui comunicat, stabilindu-se:

a) dispozițiile art. XV alin. (1) din OUG nr.30/2020, completată și modificată prin OUG nr. 32/2020 sunt aplicabile avocaților;

b) prevederile art. X din OUG nr.29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare care prevăd că avocații (ca de altfel și alte profesii juridice) sunt obligați să ia, cu observarea regulilor de disciplină sanitară, măsurile necesare în vederea asigurării continuității nu exclud, ci dimpotrivă justifică a fortiori accesarea de către avocați a măsurilor art. XV din OUG nr. 30/2020, modificat și completat prin OUG nr. 32/202. Dispozițiile art. X din OUG nr.29/2020 au semnificația interdicției de a refuza serviciul avocațial în acele situații în care potrivit legislației stării de urgență, acest serviciu este esențial pentru funcționarea serviciului public al justiției. Întreruperea activității, în sensul art. XV alin. (1) din OUG nr.30/2020 reprezintă situația de facto și are semnificația că, în perioada stării de urgență, avocatul nu efectuează activități profesionale care să genereze venituri din profesie (lipsa de contracte de asistență și în consecință lipsa de facturare; lipsa onorariilor retrocedate din partea titularului formei de exercitare a profesiei etc.);

c) accesarea măsurilor prevăzute la art. XV alin. (1) din OUG nr.30/2020 (pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 și pentru stabilirea unor măsuri suplimentare de protecție socială), nu presupune suspendarea calității de avocat. Suspendarea prevăzută de art.27 lit. d) din Legea nr.51/1995 reprezintă o stare de drept care înlătură temporar calitatea de avocat și exclude persoana în cauză de la aplicarea măsurilor prevăzute de art. XV din OUG nr.30/2020. Întreruperea activității reprezintă o problema de facto caracterizată prin situațiile prevăzute la lit.c) de mai sus;

d) verificarea calității de avocat se poate face prin accesarea aplicației informatice „Tabloul național al avocaților”, aflat pe website-ul ifep.ro. Pentru orice incident, barourile vor oferi sprijin avocaților în privința atestării calității de avocat.

e) dispozițiile art. XV alin. (5), în partea privitoare la „contribuțiile de asigurări sociale” nu sunt aplicabile avocaților. Drepturile la asigurări sociale al avocaților se exercită în condițiile Legii nr.72/2016 privind sistemul de pensii și alte drepturi de asigurări sociale ale avocaților.

3 aprilie 2020: Uniunea Națională a Barourilor din România a dat publicității clarificările trimise către ministrul muncii și protecției sociale, cu privire la interpretarea unitară a art. XV din OUG 30/2020, astfel cum a fost modificat prin OUG 32/2020.

Art. XV are următorul conținut:

(1) Alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, precum și persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, care întrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, beneficiază, din bugetul de stat, în baza declarației pe propria răspundere, de o indemnizație lunară de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020.

(2) Pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, pentru perioada suspendării temporare a contractului de activitate sportivă, din inițiativa structurii sportive, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, persoanele prevăzute la art. 671 alin. (1) lit. a)-c) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de o indemnizație de 75% din drepturile în bani aferente contraprestației activității sportive, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020. Indemnizația se suportă din bugetul de stat.

(3) Suplimentar față de indemnizația prevăzută la alin. (2), structura sportivă și persoanele prevăzute la art. 671 alin. (1) lit. a) -c) din Legea nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare, au posibilitatea de a negocia și stabili de comun acord plata de alte indemnizații compensatorii acordate de structura sportivă care să compenseze diminuarea contraprestației financiare.

(4) Persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care întrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, beneficiază din bugetul de stat prin agențiile județene pentru plăți și inspecție socială, respectiv a municipiului București de o indemnizație lunară de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020, în baza documentelor solicitate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.

(5) Indemnizația prevăzută la alin. (1), (2) și (4) este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale și de asigurări sociale de sănătate, în condițiile prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

(6) Prin derogare de la Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, obligațiile fiscale prevăzute la alin. (5) privind calculul, declararea și plata acestora se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului finanțelor publice.

Clarificările sunt disponibile aici.

Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!









JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Au fost scrise până acum 5 de comentarii cu privire la articolul “UNBR. Clarificări ref. interpretarea unitară a art. XV din OUG 30/2020. Avocaţii beneficiază de art. XV alin. 1. UPDATE: Unele Agenții Județene pentru Plăți și Inspecție Socială nu aplică OUG 30/2020”

  1. Voicu CRIȘIU spune:

    Asa ar fi normal si echitabil. Trebuie sa fie asa.
    Dar, dupa cum au fost gandite si modificate reglementarile mentionate (OUG 30, prin OUG 32 rap. la OUG 29), e clar ca s-a urmarit ca avocatii sa nu poata beneficia de indemnizatia… mult dorita!
    Clarificarile UNBR sunt doar o OPINIE, pentru ca UNBR nu este organ de reglementare in afara profesiei si nu poate „clarifica” aplicarea OUG 30/2020, modificata prin OUG 32/2020.
    E necesara interventia Guvernului Romaniei, nici macar ministrul/ministerul nu poate face ceva in acest sens, decat propuneri, pe baza opiniei UNBR si a situatiei inechitabile, create prin reglementari facute pe genunchi.
    Si nici UNBR nu poate face „clarificari” privind aplicarea OUG, iar aceste clarificari sa fie obligatorii pentru AJPIS-uri sau guvern!
    Halucinant este chiar modul in care e redactata aceasta „opinie” si modul in care UNBR se crede, cumva, o autoritate in stat, peste guvern, peste toata lumea…
    Este inadmisibil modul in care UNBR isi aroga dreptul de a emite „clarificari”, cu privire la aplicarea unui act normativ emis de catre guvern!
    Nu aceasta e calea juridica si constitutionala, si nici morala.
    Si ne mai miram de abuzurile care au loc in activitatea interna a UNBR, cand UNBR considera ca poate decide cum sa aplice organele statului (ANPIS-ajpis), dispozitiile OUG-urilor. UNBR poate cere, poate protesta, poate lupta, dar nu poate da dispozitii statului, guvernului sau ANPIS/ajpis, prin asa zise clarificari.
    „Pai ori suntem juristi, ori nu mai suntem”!

    • Voicu CHIȘIU spune:

      constat, cu neplăcută surprindere că pe acest site, specializat, există posibilitate de fi create conturi false, utilizând același nume (nu nickname !) cu al altor utilizatori !
      subliniez că aceste comentarii sunt făcute de pe un cont fake, utilizându-se numele meu, astfel că opiniile exprimate nu-mi aparțin și nu mi le însușesc !
      solicit juridice.ro să lămurească această problemă.
      voicu chișiu
      avocat baroul bihor

      • JURIDICE.ro spune:

        Mulțumim pentru semnalare. Da, este nefiresc acest comportament al unui user, și reprobabil, dacă este într-adevăr un nume „fals”. Deși este un incident izolat (e prima oară când se întâmplă), vom găsi o soluție globală.

  2. Voicu CRIȘIU spune:

    Pe net gasim si alte indicii ale intentiei reale a sefului guvernului:
    https://www.profit.ro/stiri/politic/dialog-tensionat-intre-premier-si-ministrul-muncii-orban-a-refuzat-discutarea-unui-proiect-de-oug-legat-de-somajul-tehnic-pentru-avocati-notari-si-executori-judecatoresti-19323571

    Pentru cine inca nu a inteles sensul modificarilor aduse de OUG 32/2020 si refuzul primului ministru!
    Lasati avocatii, notarii si executorii! Sa mai astepte! Oricum n-au nevoie, sunt niste ”ghiftuiti”! Si doar ce i-am obligat sa munceasca! Cum sa intrerupa activitatea?!
    Nicio indemnizatie, nico compensatie!

    Mai avem insa o sansa in Parlament, unde sunt mai multi avocati decat in guvern!
    Asa am fost, tot asa am ajuns…

  3. Voicu CRIȘIU spune:

    Voicu ”Chisiu” este Crisiu. Eroare initiala nesemnalata si neremediata pana in prezent.
    Nu este si Dorel. Nu are nicio legatura cu Dorel.
    Pentru a elimina o posibila confuzie!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.