« Flux noutăţi
Selected Top LegalVideo
JurisprudenţăCEDOCJUECCRÎCCJJurisprudenţa curentă ÎCCJDezlegarea unor chestiuni de dreptRILCurţi de apelTribunaleJudecătorii
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMOF - Monitorul Oficial al RomânieiJOUE - Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Opinii

Noi măsuri și recomandări adoptate de ASF în contextul stării de urgență. Regulamentul ASF nr. 5/2020
14.04.2020 | Monica STRÎMBEI, Radu NOȘLĂCAN

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Monica Strîmbei

Monica Strîmbei

Radu Noșlăcan

Radu Noșlăcan

Într-un articol precedent arătam că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a adoptat diverse măsuri de reglementare în contextul actualei crize generată de pandemia de COVID-19 și de declararea stării de urgență.

Recent, ca răspuns la nevoia de asigurare a continuității activității forurilor deliberative ale societăților aflate sub supravegherea ASF, prin mijloace de comunicare la distanță, autoritatea a adoptat Regulamentul nr. 5/2020, care a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 305 din 10 aprilie 2020.

La nivel european, state precum Italia au adoptat deja măsuri care permit desfășurarea adunărilor generale ale acționarilor prin mijloace electronice de comunicare, prin derogare de la prevederile legale si statutare aplicabile în mod obișnuit[1]. La nivel mondial, companii de renume în piață[2] au comunicat public că adunările generale ale acționarilor se vor desfășura în mediile virtuale, fără prezența fizică a acționarilor.

Regulamentul ASF nr. 5/2020 prevede că emitenții au obligația să asigure desfăşurarea corespunzătoare a adunărilor generale ale acţionarilor, cu luarea în considerare a măsurilor și restricțiilor adoptate de autoritățile statului prin Decretul nr. 195/2020 și Ordonanţele militare nr. 1 – 5/2020 precum şi prin alte dispoziţii ale autorităţilor statului care vor fi impuse pe perioada stării de urgenţă instituită pentru limitarea infectării cu COVID-19 în rândul populaţiei.

Conform prevederilor din Regulament, măsurile pe care emitenții au obligația să le adopte pentru desfășurarea corespunzătoare a adunărilor generale a acționarilor privesc:

– publicarea pe site-ul propriu a unor rapoarte curente care se transmit și la Bursa de Valori București – S.A. (BVB), precum și la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), potrivit prevederilor legale, prin care emitenții formulează recomandări exprese adresate acționarilor cu privire la utilizarea mijloacelor electronice/de interacțiune la distanță cu privire la adunările generale ale acționarilor referitoare la accesarea materialelor aferente adunării generale a acționarilor, transmiterea de către acționari a împuternicirilor generale sau, după caz, a împuternicirilor speciale ori la votarea prin corespondențăși, de preferință, prin e-mail;

– publicarea pe site-ul propriu a unor rapoarte curente care se transmit și la BVB, precum și la ASF, potrivit prevederilor legale, prin care emitenții aduc la cunoștința acționarilor posibilitatea ca emitenții să aplice restricțiile în vigoare cu privire la limitarea numărului de participanți la evenimente desfășurate în spații închise.

Astfel, în măsura în care, potrivit dispozițiilor aplicabile pe perioada stării de urgență, adunările generale ordinare ale acționarilor, respectiv adunările generale extraordinare ale acționarilor nu se pot desfășura prin prezența fizică a acționarilor, emitenții au obligația de a asigura desfășurarea adunărilor generale ale acționarilor prin utilizarea votului prin corespondență, precum și, după caz, prin exprimarea votului prin utilizarea unor mijloace electronice de transmitere a datelor, în condiţiile în care emitentul utilizează astfel de mijloace electronice, potrivit prevederilor legale.

În această situație, în care adunările cu prezență fizică nu pot avea loc, emitenții vor publica pe site-ul propriu și transmite la BVB, precum și la ASF, cu cel târziu 3 zile lucrătoare anterior datelor-limită pentru transmiterea împuternicirilor/voturilor prin corespondență, un raport curent cu privire la imposibilitatea obiectivă a derulării adunării generale ordinare a acționarilor, respectiv a adunării generale extraordinare a acționarilor cu prezența fizică a acționarilor.

În ceea ce privește sfera de aplicabilitate a prevederilor din noul Regulament, autoritatea precizează că reglementarea se aplică:

– în cazul adunărilor generale ordinare ale acționarilor, respectiv adunărilor generale extraordinare ale acționarilor pentru care data-limită de transmitere către emitent a formularelor de vot prin corespondență/a împuternicirilor este ulterioară cu cel puțin 4 zile lucrătoare datei de intrare în vigoare a Regulamentului (10 aprilie 2020).

în ceea ce privește adunările generale ale acționarilor deja convocate la data intrării în vigoare a Regulamentului, acestea se desfășoară prin utilizarea votului prin corespondență și, după caz, prin utilizarea mijloacelor electronice de transmitere a datelor fără reluarea formalităților privind reconvocarea sau modificarea convocatoarelor deja publicate.

Din preambulul Regulamentului se observă că măsurile adoptate prin Regulamentul ASF nr. 5/2020 vizează contextul actual al stării de urgență. Astfel, la o privire de ansamblu, apare că scopul reglementării este acela de a facilita și asigura un cadru corespunzător desfășurării adunărilor generale a acționarilor, în perioada stării de urgență. Autoritatea precizează în cuprinsul Regulamentului că măsurile adoptate nu urmăresc să aducă atingere drepturilor acţionarilor prevăzute de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă. Desigur, la nivel general, aceste reglementări trebuie privite și interpretate în corelație cu dispozițiile Legii nr. 31/1990 și ale Legii nr. 24/2017.

În același context, se poate discuta dacă, într-o epocă a digitalizării, este oportună adoptarea unui cadru legislativ mai amplu privind utilizarea mijloacelor electronice și de comunicare la distanță privind ținerea adunărilor generale ale acționarilor, respectiv dacă astfel de măsuri sunt apte să protejeze eficient drepturile acționarilor sau să prezerve caracterul deliberativ al adunărilor generale ale acționarilor.


[1] Disponibil aici.
[2] Disponibil aici și aici.


Av. Monica Strîmbei
Partner ZAMFIRESCU RACOȚI VASILE & PARTNERS

Av. Radu Noșlăcan
Senior Associate ZAMFIRESCU RACOȚI VASILE & PARTNERS

Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Secţiuni/categorii: Covid 19 Legal React, Opinii, Piața de capital, SELECTED TOP LEGAL

Pentru toate secţiunile JURIDICE.ro click aici
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD