Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Banking
DezbateriCărţiProfesionişti
CMS CMK
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Mirela Iovu (CEC Bank), Ștefania Murariu (Ministerul Finanțelor Publice), Ciprian Chiorean (Vista Bank), Mihai Rotaru (Banca Transilvania), Ramona Georgeta Savu (Raiffeisen Bank) și Adrian Ispas (BNP Paribas Personal Finance) despre criza COVID-19
16.04.2020 | Alina MATEI

JURIDICE - In Law We Trust
Alina Matei

Alina Matei

Mirela Iovu

Mirela Iovu

Alina Matei: Multumesc, stimata doamna Mirela Iovu, Director, Vicepresedinte al Comitetului de Directie in cadrul CEC Bank, si Presedinte al Asociatiei Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar Bancar. De curand, CEC Bank a anuntat ca se poate deschide un cont la CEC online. Aceasta solutie tehnica are legatura cu criza Coronovirusului sau este parte din tehnologizarea CEC Bank?

Mirela Iovu: Situatia determinata de pandemia COVID-19 a cauzat importante ajustari la nivelul economiei si a modului de organizare a activitatii intregii societati – la nivel micro si macro. Ne-am adaptat pe parcurs si vom continua sa o facem pentru ca, la acest moment, durata, amplitudinea si consecintele economice ale acestei pandemii sunt dificil de estimat.

Cred ca aceasta criza ne-a facut sa constientizam si mai mult importanta tehnologiei, a informatizarii, atat in modul de organizare interna a activitatii, cat si in relatiile cu partenerii de afaceri si cu autoritatile. Multe fluxuri care necesitau hartii si prezenta fizica au loc acum de la distanta, in spatiul digital. De exemplu, la nivelul CEC Bank, am lansat procesul pentru deschiderea online a conturilor si accesarea anumitor servicii bancare (card, Mobile Banking), pe baza semnaturilor electronice si a teleconferintelor. Era un proiect demarat cu mai mult timp in urma, insa, in aceasta perioada ne ajuta mult sa fim capabili sa oferim clientilor o solutie pentru a beneficia de produsele si serviciile noastre de la distanta (prin canale alternative, online).

In cadrul CEC Bank, evolutiile determinate de COVID-19 sunt analizate in mod continuu, iar banca a luat si va continua sa ia toate masurile care se impun pentru a tine totul sub control.

Au fost trei directii pe care ne-am concentrat pana acum: (1) continuitatea activitatii, pentru ca serviciile bancare sunt esentiale pentru public; (2) siguranta si securitatea salariatilor nostri si a publicului si (3) solutii pentru clientii a caror situatie economica este afectata de COVID19. In perioada urmatoare, vom lucra indeaproape cu autoritatile pentru a implementa masurile de sprijin pentru persoanele si business-urile afectate si vom avea si solutii proprii.

De asemenea, la nivelul unitatilor si sedilor CEC Bank, au fost implementate o serie de masuri pentru protectia angajatilor si a publicului care includ: igienizarea zilnica a spatiilor de lucru, distribuirea de materiale sanitare si materiale de protectie pentru personalul care lucreaza cu publicul si disponibilitatea dezinfectantilor de maini pentru clienti, la intrarea in orice unitate a bancii. In plus, numarul de persoane prezente simultan in cadrul unei unitati a fost limitat, astfel incat sa pastram limita de siguranta de 1,5 metri.

Avem incredere ca atat institutia noastra, colegii nostri cat si clientii nostri vom trece cu bine, impreuna, peste aceasta perioada.

Alina Matei: Stimata doamna Stefania Murariu, Vicepresedinte al A.C.J.S.F.B., instituirea obligativitatii semnaturii electronice pentru institutiile publice in relatia atat cu persoanele fizice, cat si cu persoanele juridice, va marca transformarea radicala si profunda a societatii romanesti?

Stefania Murariu

Stefania Murariu

Stefania Murariu: Generatiile noastre se confrunta cu o situatie nemaiintalnita pana acum, o pandemie ce a incetinit, daca nu chiar a oprit activitatea pe intreg mapamondul. Insa si in asemenea situatii un stat trebuie sa functioneze adaptandu-se conditiilor date.

Astfel, inca de la primele informatii privind aparitia acestei pandemii s-au depus eforturi sustinute pentru combaterea raspandirii infectiei cu acest nou virus, fapt ce a condus la necesitatea asigurarii continuitatii furnizarii serviciilor de catre institutiile a caror activitate permite furnizarea acestora, in regim continuu, inclusiv pe intreaga perioada a starii de urgenta, dar si ulterior, pe perioada unor evenimente de forta majora ce pot impiedica desfasurarea activitatilor raportat la normalitate.

De asemenea, s-a tinut cont mai ales de respectarea stricta a regulilor de distantare sociala si de creare a conditiilor tehnice necesare cu ajutorul comunicatiilor securizate pentru lucrul de la distanta, in conditii de izolare sau carantina atat in raportul institutie – propriul angajat, dar si in raportul institutie-cetatean.

Astfel, orice masura luata care produce efecte benefice in ceea ce priveste functionarea normală a institutiilor statului si care vine in sprijinul cetatenului dandu-i posibilitatea sa isi indeplineasca obligatiile prevazute de lege in aceste conditii deosebite, sunt binevenite.

Alina Matei: Stimate domnule Ciprian Chiorean, Vicepresedinte al A.C.J.S.F.B., ce masuri ar trebui luate in aceasta perioada de criza pentru o administrare riguroasa a riscului juridic?

Ciprian Chiorean

Ciprian Chiorean

Ciprian Chiorean: Va multumesc pentru intrebare, este foarte binevenita in contextul pe care-l traversam. Situatiile impredictibile si nedorite, cum este si cea pe care o traim in aceste zile, necesita o atentie sporita din toate punctele de vedere.

Juristii din sistemul financiar-bancar (si nu numai) se confrunta in aceste vremuri cu provocari profesionale deosebite, poate unele dintre ele fara precedent in intrega cariera profesionala a multora dintre noi.

Daca ar fi sa ma limitez la descrierea acestei situatii in doar cateva cuvinte as alege: alerta permanenta, viteza de reactie, comunicare perfecta.

Intr-un mediu in care viteza de reactie din partea tuturor actorilor este esentiala pentru diminuarea efectelor nefaste provocate de pandemie, ne confruntam cu o multitudine de acte normative adoptate cu scopul de a facilita traversarea acestei perioade dificile in conditii cat mai bune. Unii dintre noi poate ne-am intalnit pentru prima data in cariera cu un Decret al Presedintelui Romaniei privind instituirea starii de urgenta, iar Ordonantele Militare sunt o premiera pentru noi toti. Cu siguranta speram sa nu traim vremuri in care sa fim nevoiti sa le vedem emise si aplicate. Legile adoptate in procedura de urgenta, Ordonantele de Urgenta ale Guvernului, Normele emise in aplicarea acestora, Hotararile de Guvern sunt in aceasta perioada publicate cu o frecventa zilnica.

Juristii trebuie sa stea intr-o stare de alerta permanenta pentru a reactiona prompt, in sensul comunicarii cat mai rapid in cadrul institutiilor in care activeaza a acestor prevederi, dar si pentru corecta interpretare a acestora in vederea aplicarii lor intr-un mod adecvat. Desi cei mai multi dintre colegi lucreaza in aceasta perioada de acasa, comunicarea trebuie sa fie excelenta la toate nivelurile: atat in cadrul echipelor de juristi din directiile si departamentele juridice ale institutiilor, cat si in relatia cu managementul si cu celelalte departamente implicate in pregatirea fluxurilor de implementat in aplicarea actelor normative. O prioritate este, desigur, informarea clara, continua si prompta a clientilor, pentru a asigura derularea in conditii optime a activitatilor bancare in noul context impus de starea de urgenta, precum si pentru a le permite accesarea cu usurinta a facilitatilor de protectie financiara instituite.

Totodata, volumul si viteza de pregatire a documentatiei aferente operatiunilor derulate in baza actelor normative emise in aceasta perioada au crescut semnificativ, fie ca vorbim de documente interne, fie ca ne referim la scrisori si notificari adresate clientilor sau conventii incheiate cu diverse institutii.

Presiunea din timpul pandemiei cel mai probabil va continua si in perioada ulterioara acesteia. Va trebui sa fim alerti, deschisi, sa ne adaptam permanent, sa dam dovada de multa disciplina si echilibru pentru ca in final sa privim toate aceste provocari ca pe experiente profunde, care ne-au implinit profesional si uman.

Alina Matei: Stimate domnule Mihai Rotaru, Vicepresedinte al A.C.J.S.F.B., ce solutii are Banca Transilvania pentru perioada de criza care va urma dupa ce Coronavirusul va fi trecut sau daca lucratul de acasa va ramane si dupa trecerea Corornavirusului, ce vor face bancile cu sediile?

Mihai Rotaru

Mihai Rotaru

Mihai Rotaru: Intrebarea, sau mai bine zis intrebarile sunt de interes general, asa ca personal consider ca limitarea spectrului acestora la o institutie anume – fie ea si una atat de binecunoscuta precum cea din care provin – ne-ar priva de o perspectiva de ansamblu.

Mai intai de toate eu cred – sa-i spunem educated guess – ca dupa ce pandemia COVID-19 va inceta nu va urma o criza generalizata, ci un nou set de oportunitati, respectiv un veritabil reset al activitatii pe toate planurile – social, economic si, de ce nu, politic.

Din perspectiva orgnizationala, work from home era pana ieri o initiativa unilaterala, inovatoare, specifica organizatiilor agile, care activeaza, de regula, in domeniul tehnologiei. Paradoxul este ca aceasta noua criza generata de pandemia COVID-19 a determinat o schimbare radicala de mentalitati la nivelul celor mai conservatoare entitati: Statul si autotoritatile publice, care acum ne indeamna si ne motiveaza (prin faimoasele declaratii pentru angajati) sa acceleram implementarea mijloacelor tehnologice de munca la distanta.

Multe instrumente des utilizate in aceasta perioada atipica, printre care si instrumentele de work from home / work from distance, vor ramane in AND-ul organizatiilor care nu le utilizau inainte ca variante de lucru viabile, desi incidenta lor consider ca va fi conjuncturala si nu va reprezenta regula in materie de canale de lucru.

De ce cred asta? Pentru ca munca de la distanta nu e chiar acelasi lucru, atunci cand accentul plus valorii activitatii cade pe oameni (asa cum se intampla in activitatea juridica) si pe interactiunile dintre acestia, nu pe task-urile pe care oamenii le au de indeplinit.

Utilizand Zoom sau orice alta alternativa de video-conferinta pierdem din valoarea interactiunii (eye contact) dar, in egala masura ne expunem la o “supraveghere” permanenta, by default, din partea celorlalti participanti. Tot astfel, lucratul de acasa tinde sa amestece responsabilitatile casnice cu cele de serviciu. Cred ca putem sa acomodam acest mod de lucru odata cu adoptia totala a mijloacelor digitale, insa doar pentru o anumita fractie minoritara din activitatea noastra, intrucat nu cred ca suntem echipati emotional, educational si organizational sa trecem 100% pe acest tipar, care nu ne-ar ajuta, in contextual dat, sa ne realizam pe deplin rolul nostru de trust enablers pe care il avem ca juristi.

In concluzie, anticipez ca spatiile clasice de lucru vor fi la fel de animate (cat mai curand, sper), iar colegii juristi vor fi nerabdatori sa revina la birou dupa aceasta perioada justificata, dar intensa si neplanificata de izolare sociala – intrebati-i doar cat de dificil este sa stabilesti cand este momentul sa finalizezi un punct de vedere si cand este cazul sa plimbi catelul (musai cu declaratia in buzunar), sa speli vasele sau sa duci gunoiul, atunci cand esti in work from home si biroul se confunda cu sufrageria si devii, desi nu ti-ai dorit vreodata, un soi de coleg de birou permanent cu partenrul de viata.

Alina Matei: Stimata doamna Ramona Georgeta Savu, sunt instante de judecata care au trecut la solutionarea cauzelor prin videoconferinta, precum este Tribunalul Bucuresti. Ce va schimba aceasta modalitate de a se face justitie, in conditiile in care digitalizarea a patruns timid sau lipseste cu totul la alte instante?

Ramona Georgeta Savu

Ramona Georgeta Savu

Ramona Georgeta Savu: In toate domeniile de activitate se produc schimbari majore in aceste zile. Fiecare dintre noi trebuie sa se adapteze, fiind fortat sa folosesca tehnologia, care exista si este chiar usor de accesat de catre oricine, dar probabil o anumita rezistenta la shimbare, de inteles de altfel, ne determina sa fim reticenti in a o utiliza. Cred ca multi dintre noi am descoperit cu surprindere ca este la fel de usor sa deschizi o aplicatie si sa te „intalnesti” cu colegii sau cu clientii, pe cat de usor de era in alte vremuri in care nu cunosteam notiunea de „distantare sociala” sa ne ridicam de la birou si sa mergem intr-o sala de conferinte.

In acest context, era firesc ca si instantele sa inceapa sa foloseasca avantajele tehnologiei, nefiind nevoie, pana la urma decat de un terminal conectat la internet si o aplicatie care sa permita realizarea unei videoconferinte.

Aceasta perioada nefasta prin care trece omenirea trebuie sa aiba si o parte buna, care ar putea consta, printre altele, desigur, intr-un mare pas inainte pe care sa-l facem prin folosirea mijloacelor tehnice pentru a reduce distantele ce trebuiau altfel parcurse fizic.

In justitie exista cadru legislativ pentru a organiza sedintele de judecata prin videoconferinta. Pentru participantii la actul de justitie ar fi un mare castig, s-ar reduce timpul de asteptare, prin stabilirea unei ore la care va avea efectiv loc sedinta de judecata, iar un avocat ar putea fi prezent in aceeasi zi la o sedinta de judecata din Bucuresti si din Timisoara, de exemplu. Trebuie sa ne asiguram insa ca, indiferent de mijloacele folosite, principiile fundamentale ale procesului civil si penal trebuie respectate.

In egala masura un pas inainte ar fi si folosirea semnaturii electronice in relatia cu instantele de judecata, reducand astfel numarul de trimiteri postale. Prin OUG 38/2020 privind utilizarea ı̂nscrisurilor ı̂n formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice, s-a creat cadrul legislativ concret si pentru aceasta modalitate de comunicare, ce a fost anterior ignorata, cu toate ca era, de asemenea, la indemana noastra, a tuturor.

Alina Matei: Stimate domule Adrian Ispas, legat de masura luata de Guvern cu privire la unele facilitati pentru creditele acordate de banci si IFN-uri debitorilor, cine vor fi adevaratii beneficiari: debitorii care pot pot suspenda in anumite conditii plata creditului sau bancile care vor capitaliza la soldul existent dobanda datorata de debitori sumelor scadente a caror plata este suspendata?

Adrian Ispas

Adrian Ispas

Adrian Ispas: Intr-un context global fara precedent, in plina perioada de criza, vorbim in primul rand despre solidaritate si efort comun, in toate sectoarele economice. Institutiile financiare, bancile, in propriul demers de solidaritate cu clientii, construiesc solutii adaptate nevoilor celor aflati in situatii critice: masura amanarii la plata a ratelor reprezinta raspunsul prompt la o nevoie acuta, dar, in acelasi timp, beneficiarii acestei masuri isi asuma sarcina datoriei intr-un viitor cu premize incerte. Bancile, pe de alta parte, trebuie sa identifice surse alternative de finantare, cu costuri cosiderabil mai mari – examenul, in cazul lor, va incepe, probabil, peste cateva luni, cand va fi nevoie de instrumente de sprijin pentru rederesarea economiei. Exista, in consecinta, o dubla asumare a responsabilitatii, in spirit solidar.

Alina Matei: Un mesaj, va rog, pentru cititorii J.

Mirela Iovu: Mai cu seama intr-o situatie dificila ca cea pe care o traversam acum, cauzata de criza COVID-19, se poate constata cat de importanti sunt juristii! Vedem zilnic ca sunt adoptate acte normative care au drept scop limitarea efectelor acestei crizei, astfel ca rolul juristilor este determinant atat in procesul de redactare si avizare cat si in cel de aplicare, interpretare a acestora, asa ca: „Cine nu are (inca) juristi, sa-si angajaze”!

Stefania Murariu: In aceasta perioada avem posibilitatea de a ne descoperi pe noi insine dar si pe cei din jur, de a aprecia mult mai mult ceea ce am avut si ceea ce avem si sa privim in viitor cu incredere, intelepciune, bunatate si echilibru. Asa vom contientiza ca doar impreuna putem sa facem ca lucrurile sa evolueze favorabil, urmand ca la reluarea activitatii noastre profesionale in conditii normale sa dam tot ce este mai bun si sa fim la inaltimea aspiratiilor noastre.

Ciprian Chiorean: Situatiile limita au menirea de a construi caractere puternice. Doar intr-o situatie de criza pot fi posibile modificari structurale, pe langa cele functionale pe care incercam sa le producem zi de zi in vederea imbunatatirii vietii noastre profesionale si personale. Putem folosi acest prilej pentru ca, la finalul la care vom ajunge cu totii cu bine, sa devenim cea mai buna versiune a noastra. Totul cu Speranta, Credinta si Dragoste.

Mihai Rotaru: Tineti aproape, de la distanta deocamdata, de colegii si clientii vostri – reusita lor in perioada urmatoare va fi masura luciditatii si desavarsirii voastre profesionale.

Imbratisati instrumentele digitale moderne de lucru pentru ca acestea ne vor face viata mai usoara si dupa ce criza prezenta va trece, dar pastrati-va timp si pentru reflectie, dezvoltare personala si ierarhizarea lucrurilor cu adevarat importante din viata voastra.

Este crucial sa nu bifam un 2020 pierdut in calendar, asa ca va indemn sa tratati acest moment de repaus si izolare ca pe un cantonament de pregatire pentru o interactiune profesionala mai intesa ca oricand, cat mai curand.

Ramona Georgeta Savu: Incerc sa privesc spre viitor si cred ca va trebui ne straduim sa pastram doar partea frumoasa a lucrurilor din aceasta perioada, sa ne bucuram ca am descoperit ca putem face de acasa aproape toate activitatile pe care le desfasuram la birou, folosind mijloace tehnice moderne, ca reusim sa fim apropiati, chiar daca suntem la distanta. Asteptam insa revenirea la viata normala, care presupune si sa ne putem prezenta fizic in fata instantelor, alaturi de celelalte parti din litigiu, sa lucram alaturi de colegi, in aceeasi incapere, dar si sa putem sa ne plimbam intr-un parc alturi de familie si prieteni, fara masti si fara frica.

Adrian Ispas: La nivelul BNP Paribas Personal Finance – Cetelem, ne straduim sa identificam solutiile cele mai avantajoase pentru fiecare client in parte, in functie de contextul si nevoia fiecaruia. Principalul nostru obiectv ramane acela de a mentine echilibrul in bugetul famlial al clientilor nostri, prin abordarea cu responsabilitatea a serviciului datoriei. Incercam sa construim relatii pe termen lung cu clientii nostri, relatii solide de parteneriat cu marile lanturi de retail sau dealeri de pe piata auto din Romania.


Aflaţi mai mult despre , , , , , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.