Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Cuantificarea despăgubirii pentru autovehiculele avariate în baza Legii nr. 132/2017
29.04.2020 | Marin Florian IORDACHE

Marin Florian Iordache

Marin Florian Iordache

Cuantificarea despagubirilor pentru autovehiculele avariate prin evenimente rutiere este unul din subiectele cele mai controversate in practica tranzactionala a societatilor de asigurare-reasigurare si in practica judiciara de data recenta. Izvorul de drept substantial il constituie dispozitiile art. 14 alin. 3 din Legea nr. 132/2017, materie juridica de drept comun in domeniul reglementat care statueaza: “Art. 14: Cuantumul despagubirilor, alin. (3) Valoarea reparatiei se stabileste folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise in conditiile legii in care unitatea reparatoare auto isi poate utiliza propria valoare a orei de manopera afisata.”

La nivel practic este necesar pentru a stabili modalitatea de cuantificare a despagubirilor datorate de asigurator, prin raportare la dispozitiile legale specificate anterior, a distinge intre cele doua modalitati reglementate de lege: 1. prin folosirea sistemelor de specialitate 2. prin documente emise in conditiile legii in care unitatea reparatoare isi poate utiliza propria valoare a orei de manopera afisata.

In prima teza se evalueaza dauna produsa autovehiculului de catre asigurator utilizand un program de devizare ce detine si baza de date privind preturile pieselor si materialelor utilizate in procesul de reparare a autovehiculelor precum si tarife orare de manopera sau care permite introducerea manuala, in devizul de lucrari ce se poate emite, de preturi pentru piese si materiale si de tarife orare de mnaopera. Larghetea textului de lege permite utilizarea oricarui pret si tarif, la latitudinea persoanei care face in mod direct si nemijlocit evaluarea daunei si poate conduce la situatii de abuz de drept in ceea ce priveste preturile/tarifele utlizate, acestea putand sa nu aiba nici o legatura cu realitatea economica a preturilor practicate de unitatile de specialitate. De asemenea permite acordarea de discount-uri comerciale la latitudinea persoanei ce efectueaza in mod direct si nemijlocit evaluarea daunei in sistemul de devizare, ambele situatii ducand la subdimensionarea cuantumului sumei necesar a fi acordate cu titlu de despagubire. Textul se dovedeste astfel a fi deficitar atat in ceea ce priveste lipsa unei definitii legale a sistemului de specialitate si a unor caracteristici tehnice specifice pentru acestea (orice soft care permite devizarea putand astfel a fi considerat conform celor specificate drept sistem de specialitate in masura in care respecta normativele de service generale) cat si in ceea ce priveste transparenta modalitatii de stabilire a cuantumului despagubirilor prin raportare la factorul uman interpus in realizarea efectiva a devizarii prin prisma caracterului pur volitional al stabilirii preturilor si tarifelor pe baza carora se realizeaza evaluarea despagubirilor.

In cea de-a doua teza dauna produsa autovehiculului se evalueaza pe baza metodologiei de service aplicata de unitatea ce a efectat in mod direct si nemijlocit reparatia autovehiculului, pe baza preturilor pentru materiale si piese utilizate in procesul de reparare si cu considerarea tarifului orar de manopera utilizat si devizat de unitatea reparatoare ce a efectuat in mod direct si nemijlocit reparatia autovehiculului. Este necesara la nivel probational existenta documentelor ce atesta efectuarea reparatiilor, respectiv deviz de lucrari insotit de procesul-verbal de receptie a lucrarii efectuate, in majoritatea cazurilor acestea fiind un inscris unic, fiscalizat pin emiterea facturii aferente operatiunii comerciale a unitatii reparatoare. Totodata este necesar, tot la nivel probational, dovedirea utilizarii tarifului orar de manopera standard utilizat de catre unitatea reparatoare sau a unui tarif orar de manopera inferior acestuia, conform raportului juridic contractual entitate reparatoare/client de service, in general utilizandu-se Hotararea adunarii generale a asociatilor prin care a fost stabilit tariful orar de manopera si procesul-verbal de afisare la sediul societatii/punctul de lucru al acesteia si dovedirea caracterului de unitate autorizata pentru efectuarea de reparatii autovehicule, proba efectuandu-se cu Certificatul furnizare informatii emis de ONRC coroborat cu Autorizatia speciala emisa de Registrul Auto Roman, ca si autoritate de autorizare speciala a activitatilor de intretinere si reparare a autovehiculelor.

Aplicabilitatea celor doua teze prevazute de art. 14 alin. 3 din Legea nr. 132/2017 este diferita in ceea ce priveste evaluarea despagubirii in vederea lichidarii daunei, tezele avand domenii de aplicare diferite si prioritare in ceea ce priveste modalitatea de evaluare a daunei desi in practica curenta a societatilor de asigurare-reasigurare tendinta, evident concentrata pe o reducere a cheltuielilor de lichidare a daunei si pe micsorarea daunei medii pe societate , cu efectele juridice si economice corespunzatoare (majorarea ratei de profit, scaderea rezervelor minime obligatorii, scaderea rezervelor tehnice) in domeniul lichidarii daunelor auto fiind de a utiliza prima teza de evaluare a despagubirilor indiferent de starea autovehiculului la data finalizarii dosarului de daune, in ciuda obligativitatii utilizarii, in raport de starea atovehiculului, a primei sau celei de-a doua teze reglementata de art. 14 alin. 3 din lege.

Aplicabilitatea corecta a celor doua teze este data de starea in care se gaseste bunul avariat la momenul evaluarii daunei, respectiv daca acesta a fost sau nu reparat intr-o unitate autorizata. Regula de evaluare a daunei apare astfel a fi de evaluare pe baza tezei prime din textul de lege pornind de la prezumtia celeritatii solutionarii dosarului de daune, intr-o faza incipienta, respectiv cand autovehiculul este avariat si nu s-a procedat la repararea acestuia. Astfel, teza prima din art. 14 alin. 3 apare a fi regula in solutionarea dosarelor de daune in opinia reglementatorului.

Aplicabilitatea tezei secunde din norma de referinta este stricta in ceea ce priveste domeniul de reglementare si imperativa privind cazurile specificate legal. Astfel, teza a doua isi regaseste aplicabilitatea in situatiile juridice in care autovehiculul a fost reparat intr-o unitate autorizata RAR si au fost emise documente fiscale privind reparatia efectata pe baza carora se poate stabili cuantumul despagubrilor datorate – devizul de reparatie/receptie lucrare si factura fiscala aferenta operatiunii comerciale derulate de unitatea reparatoare. In toate celelalte cazuri este aplicabila teza prima din textul de lege de referinta.

Totusi, in ciuda caracterului de exceptie de la regula stabilita de teza primara, in majoritatea cazurilor, pe starea de fapt, este aplicabila teza secunda din textul de lege specificat datorita conditiilor si necesitatilor reale. Majoritatea bunurilor avariate se repara de catre proprietarii pagubiti in unitati autorizate RAR iar lichidarea daunelor se face pe baza documentelor specifice emise de unitatile reparatoare, fiind procentual de sub 10% din numarul total de dosare de daune lichidate cele in care isi regaseste aplicabilitate teza primara reglementata de art. 14 alin. 3 din Legea nr. 132/2017.

Exista o situatie specifica, intermediara, si anume cand, ulterior evaluarii si lichidarii daunei pe baza tezei prime, persoana paguita procedeaza la repararea autovehiculului iar suma reprezentand contravaloarea reparatiilor necesare readucerii autovehiculului la starea anterioara producerii evenimentului este superioara celei achitate cu titlu de despagubire de catre asiguratorul de raspundere civila auto obligatorie. Legea nr. 132/2017 permite reanaliza dosarului de daune pe baza solicitarii de reanalizare a cuantumului despagubirii si redimensionarea despagubirii pe baza documentelor specifice mentionate de teza a doua cu alicabilitatea prioritara, in conditiile probarii celor specificate de actul normativ, a acestui text de lege.

Un ultim aspect relevat de actul normativ de referinta coroborat cu dispozitiile art. 23 alin. 1 din Legea nr. 132/2017 este faptul ca in situatia efectuarii reparatiilor intr-o unitate autorizata RAR, persoana prejudiciata nu este necesar a face dovada platii contravalorii reparatiilor catre unitatea reparatoare, legea stipuland ca plata despagubirii putandu-se efectua in orice cont, orice titular ar avea acesta, la solicitarea expresa a persoanei prejudiciate sau a imputernicitilor acesteia.

Concluzionand, cele doua teze prevazute de actul de reglementare au domenii de aplicare distincte, regula de principiu in drept este data de aplicabilitatea tezei prime in cuantificarea despagubirii datorate, in timp ce teza secunda vizeaza doar cazurile strict reglementate, aplicandu-se cu prioritate in aceste situatii si avand caracter imperativ in cuantificarea daunei. In fapt, majoritatea dosarelor de daune se solutioneaza cu aplicarea tezei secunde din art. 14 alin. 3 motivat de faptul ca fie persoana prejudiciata prefera repararea autovehiculului avariat intr-o unitate reparatoare autorizata RAR fie, ulterior evaluarii daunei in baza tezei prime, se procedeaza la reanaliza dosarului pe baza tezei secunde prin raportare la starea autovehiculului.

Avocat Marin Florian Iordache


Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.