Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





CJUE. C-184/19 Hecta Viticol. Rate ale accizelor la vin și la băuturi necarbonatate fermentate altele decât vin și bere
30.04.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Directivele 92/83/CEE și 92/84/CEE – Rate ale accizelor la vin și la băuturi necarbonatate fermentate altele decât vin și bere – Rate ale accizelor diferențiate – Principiile securității juridice și protecției încrederii legitime

Cererea de decizie preliminară, introdusă de Curtea de Apel București, a fost formulată în cadrul unui litigiu între Hecta Viticol SRL, pe de o parte, și Agenția Națională de Administrare Fiscală – Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor (ANAF), Biroul Vamal de Interior Buzău și Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Galați, pe de altă parte, în legătură cu o decizie de impunere prin care au fost stabilite accizele pe care le datora SC Principal Company SA, societate a cărei succesoare în drepturi este Hecta Viticol.

Societatea Principal Company a vândut băuturi necarbonatate fermentate altele decât vin și bere. În urma unui control fiscal, ANAF a constatat că, după data de 1 iulie 2010, societatea menționată aplicase un nivel al accizei egal cu zero, și a emis, la 3 mai 2011, în temeiul nivelului accizei definit la articolul I punctul 21 din O.U.G. nr. 54/2010, o decizie de impunere pentru suma de 59 461 575 de lei românești (RON).

Hecta Viticol, succesoare în drepturi a SC Principal Company începând cu 14 iunie 2013, a sesizat instanța de trimitere în vederea anulării acestei decizii a ANAF, a deciziei de impunere din 3 mai 2011 și a raportului de inspecție fiscală din 29 aprilie 2011.

Hecta Viticol subliniază că, până la 1 iulie 2010, vinul necarbonatat și băuturile necarbonatate fermentate altele decât vin și bere erau supuse unei cote de acciză egale cu zero. Începând de la această dată, numai băuturile necarbonatate fermentate altele decât vin și bere au fost supuse unei cote de acciză de 100 de euro pe hectolitru de produs. Or, tratamentul diferențiat astfel instituit ar contraveni dispozițiilor Directivelor 92/83 și 92/84.

În plus, instanța de trimitere indică faptul că Codul fiscal consacră principiile neutralității măsurilor fiscale, certitudinii impunerii și securității juridice. Or, lipsa unui regim tranzitoriu și intrarea în vigoare a O.U.G. nr. 54/2010 la opt zile de la publicarea sa ar putea contraveni acestor principii. Astfel, a adresat Curții două întrebări preliminare în acest sens.

Curtea a statuat:

1) Articolele 7, 11 și 15 din Directiva 92/83/CEE a Consiliului din 19 octombrie 1992 privind armonizarea structurilor accizelor la alcool și băuturi alcoolice și articolul 5 din Directiva 92/84/CEE a Consiliului din 19 octombrie 1992 privind apropierea ratelor accizelor la alcool și băuturi alcoolice trebuie interpretate în sensul că nu impun stabilirea unor rate ale accizelor identice la băuturile alcoolice care fac parte din categoria „vin”, în sensul Directivei 92/83, și la cele care fac parte din categoria „băuturi fermentate altele decât vin și bere”, în sensul acestei directive.

2) Principiile securității juridice și protecției încrederii legitime trebuie interpretate în sensul că nu se opun unei reglementări naționale de modificare a ratei accizelor la băuturile fermentate altele decât vin și bere fără să prevadă un regim tranzitoriu, atunci când o astfel de modificare intră în vigoare la opt zile de la publicarea actului care se află la originea acesteia și atunci când ea nu implică ca persoanele impozabile să efectueze ajustări economice corespunzătoare, aspect a cărui verificare revine instanței de trimitere.

:: Hotărârea


Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.