Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Fiducia. Noua procedură de înregistrare a contractelor
04.05.2020 | Daniel MOREANU

JURIDICE - In Law We Trust
Daniel Moreanu

Daniel Moreanu

În data de 27 martie 2020 a fost publicat Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 816 din 24 martie 2020 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie, de organizare şi funcţionare a Registrului central al fiduciilor, precum şi a modelului şi conţinutului formularului „Declaraţie de înregistrare a contractelor de fiducie” [1] (brevitatis causaOrdinul nr. 816/2020”)

Acesta abrogă reglementarea precedentă reprezentată de Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.985/2012 privind aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie, a Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare [2].

Astfel, Procedura de înregistrare a contractelor de fiducie recent intrată în vigoare se aplică fiduciarilor care deţin această calitate în temeiul unui contract de fiducie încheiat în conformitate cu dispoziţiile art. 780 et. seq. din Codul civil. Calitatea de fiduciar poate fi deţinută numai de următoarele şase categorii limitative de persoane, recte: (i) instituţiile de credit; (ii) societăţile de investiţii şi de administrare a investiţiilor; (iii) societăţile de servicii de investiţii financiare; (iv) societăţile de asigurare şi de reasigurare; (v) notarii publici, indiferent de forma de exercitare a profesiei; şi (vi) avocaţii, indiferent de forma de exercitare a profesiei.

Înregistrarea contractului de fiducie trebuie realizată în termen de maximum 1 lună de la data încheierii acestuia, termen de asemenea reglementat de dispoziţiile art. 780 alin. (1) Cod civil. Sancţiunea pentru nerespectarea acestei obligaţii este conform Codului civil nulitatea absolută, aşadar o situaţie juridică atipică în care nulitatea actului juridic intervine pentru motive subsecvente încheierii acestuia. Ad similis, modificarea sau încetarea contractului de fiducie trebuie să fie înregistrată în acelaşi termen de 1 lună.

Organul fiscal competent să procedeze la înregistrarea contractului de fiducie care în Codul civil este desemnat drept „organul fiscal competent să administreze sumele datorate de fiduciar bugetului general consolidat al statului” [art. 780 alin. (1) Cod civil] este clarificat prin Ordinul nr. 816/2020 drept „organul fiscal în a cărui evidenţă fiscală sunt înregistraţi ca plătitori de impozite, taxe şi contribuţii contribuabilii care deţin calitatea de fiduciar”. Cel puţin în privinţa fiduciarilor-avocati această dispoziţie este de natură să creeze neclarități, neluându-se în considerare de către legiutor distincţia între avocatul persoană fizică şi avocatul drept titular al formei de organizare a profesiei, aceasta din urmă cu sau fără personalitate juridică.

O altă observaţie constă în aceea că în cadrul emiterii Ordinului nr. 816/2020 legiuitorul omite din vedere că pe lângă izvorul contractual, fiducia are şi un izvor legal conform art. 774 alin. (1) Cod civil [3].

Spre deosebire de reglementarea precedentă, Ordinul nr. 816/2020 nu mai prevede obligaţia de a prezenta originalul contractului de fiducie (sau a copiei legalizate în ipoteza depunerii prin poştă), ci a unei copii conformata cu originalul de către fiduciar, care se depune o dată cu „Declaraţia de înregistrare a contractelor de fiducie”. În cuprinsul noului model al Declaraţiei de înregistrare au fost adăugate următoarele secţiuni inexistente anterior, recte: datele de identificare ale constituitorului şi datele de identificare ale beneficiarului real determinate de intrarea în vigoare a dispoziţiilor Legii nr. 129/2019 [4].

Ca şi în reglementarea precedentă se constituie „Registrul central al fiduciilor” care se păstrează la nivel central (denumirea anterioară fiind „Registrul contractelor de fiducie”), emis în conformitate cu dispoziţiile art. 19 alin. (5) lit. (c) din Legea nr. 129/2019 care prevede că: „(5) Informaţiile prevăzute la alin. (1) sunt înregistrate: c) într-un registru central organizat la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în cazul fiduciilor.

Informaţiile centralizate în cadrul „Registrul central al fiduciilor” sunt mai detaliate decât acelea incluse anterior în „Registrul contractelor de fiducie”.

Ordinul nr. 816/2020 mai stipulează şi că: „Activităţile legate de aplicarea art. 19 alin. (8) şi (12) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, se realizează de către Direcţia generală de informaţii fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.” [5].


[1] Publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 255 din 27 martie 2020.
[2] Publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 16 din 9 ianuarie 2013.
Reglementările din Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.985/2012 privitoare la contractele de locaţiune au fost abrogate prin Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 114 din 21 ianuarie 2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi a modelului şi conţinutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune” publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 109 din 12 februarie 2019.
Pentru analiza dispoziţiilor relevante ale Ordinului Preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.985 /2012, a se vedea D. Moreanu, Fiducia şi Trust-ul, editura C.H. Beck, 2017, pag. 382 et. seq.
[3] A se vedea D. Moreanu, Fiducia şi Trust-ul, editura C.H. Beck, 2017, pag. 362.
[4] Pentru mai multe detalii despre beneficiarul real în cazul fiduciei, a se vedea D. Moreanu, Beneficiarul real în cazul fiduciei, în revista Dreptul nr. 3 / 2020, şi în extras în articolul Fiducia. Beneficiarul real. Dispozițiile legii nr. 129/2019publicat aici.
După cum am menţionat în articolul mai sus citat, Declaraţia de înregistrare preia noţiunea de „protector” al fiduciei care nu este specifică reglementarii naţionale reprezentând o preluare nefericită tale quale a Directivelor UE care au fost implementate prin Legea nr. 129/2019.
[5] Dispoziţiile art. 19 alin. (8) şi (12) din Legea nr. 129 / 2019 stipulează următoarele: „(8) Accesul la registrele prevăzute la alin. (5) este asigurat, în conformitate cu normele privind protecţia datelor cu caracter personal, cu titlu gratuit: a) autorităţilor care au competenţe de supraveghere şi control, organelor judiciare, în condiţiile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, şi Oficiului, în timp util, fără nicio restricţie şi fără a alerta persoana în cauză; b) entităţilor raportoare atunci când aplică măsurile de cunoaştere a clientelei; c) oricăror persoane sau organizaţii care pot demonstra un interes legitim.” şi „(12) Autorităţile competenţe şi Oficiul furnizează informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (5) autorităţilor competenţe şi unităţilor de informaţii financiare din alte state membre în timp util.


Av. dr. Daniel Moreanu
MOREANU Law


Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.