Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Dinamica achizițiilor publice în contextul pandemiei
04.05.2020 | Loredana POPESCU, Alina PUȘCĂ

JURIDICE - In Law We Trust
Loredana Popescu

Loredana Popescu

Alina Pușcă

Alina Pușcă

Deși cadrul legislativ în materia achizițiilor publice a suferit modificări relativ recente prin adoptarea Ordonanței de urgență nr. 23/2020 cu privire la modificarea și completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achizițiilor publice, contextul actual caracterizat de extinderea semnificativă a pandemiei cu virusul SARS-Cov-2 a generat necesitatea achiziției urgente de medicamente, materiale și echipamente pentru gestionarea infecțiilor cu noul virus.

În acest sens, având în vedere că achiziționarea în mod descentralizat şi neunitar a unor astfel de echipamente specializate de protecție ar înregistra perioade de timp foarte lungi, determinând întârzieri în dotarea unităților beneficiare, cu posibil risc asupra sănătății populației, prin Ordonanța de urgență nr. 11/2020, Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate a fost desemnat instituție abilitată pentru organizarea şi derularea procedurilor de negociere fără publicare prealabilă, în vederea încheierii de acorduri-cadru pentru acoperirea necesităților de produse stocuri de urgență medicală (combinezoane, viziere de protecție, mănuși de unică folosință, măști, camere de izolare, izolete, ventilatoare, monitoare medicale, injectomate, filtre, dezinfectanți și scannere termice), în conformitate cu prevederile legale privind achiziţiile publice.

Ulterior, printre măsurile instituite prin Decretul Președintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României și prin Decretul nr. 240/2020 pentru prelungirea acestei stări s-au numărat, inter alia, și cele în domeniul sănătății care reglementează posibilitatea autorităților de a achiziționa, de această dată, în mod direct, indiferent de valoarea estimată a achiziției, materiale și echipamente necesare combaterii epidemiei cauzate de COVID-19.

În concret, Decretul nr. 195/2020 prevede că atât autoritățile publice centrale și entitățile juridice în care statul este acționar majoritar, cât și direcțiile de sănătate publică și unitățile sanitare, respectiv ministerele cu sistem de sănătate propriu, pot achiziționa în mod direct materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.

Prin Decretul nr. 240/2020 a fost extinsă sfera autorităților care pot face astfel de achiziții și la alte autorități ce se subsumează noțiunii de autoritate contractantă în sensul art. 4 din Legea nr. 98/2016, fiind stipulată expres posibilitatea achiziționării de către acestea de produse sau servicii ce depășesc valoarea de 135.060 lei, respectiv achiziționarea lucrărilor a căror valoare depășeste suma de 450.200 lei, fără instituirea însă și a unui prag valoric maxim.

Așadar, dacă procedura achiziției directe va fi utilizată în situațiile expres prevăzute de cele două Decrete, pentru restul achizițiilor generate de pandemia cu COVID-19 se va folosi procedura negocierii directe fără publicarea prealabilă a unui anunț, în acord, de altfel, și cu Orientările Comisiei Europene pentru utilizarea cadrului privind achizițiile publice în situația de urgență legată de criza COVID-19.

Un element care suscită comentarii însă din perspectiva Orientărilor Comisiei Europene este art. 42 alin. (5) din Decretul nr. 240/2020 potrivit căruia pe durata stării de urgență, pentru asigurarea continuității hrănirii deținuților și igienei individuale corespunzătoare, unitățile subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor pot achiziționa direct alimente, articole de curățenie și igienă individuală destinate persoanelor private de libertate, cu autorizarea prealabilă a directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor.

Astfel, dacă în ceea ce privește necesitatea unităților medicale de a achiziționa în mod direct materiale, medicamente și echipamente necesare prevenirii și combaterii COVID-19 situația este clară, raportându-ne la circumstanțele de fapt actuale, necesitatea unităților subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor nu poate fi considerată o situație similară, având în vedere că alimentele și articolele de igienă pentru persoanele private de libertate reprezintă achiziții uzuale, independent de declanșarea unei pandemii.

În acest sens, facem referire la faptul că în conformitate cu art. 11 alin. (3) din Norme Metodologice din 2016 de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 395/2016, strategia anuală de achiziţie publică se realizează în ultimul trimestru al anului anterior anului căruia îi corespund procesele de achiziţie publică cuprinse în aceasta şi se aprobă de către conducătorul autorităţii contractante.

În cadrul strategiei anuale, penitenciarele elaborează programe anuale ale achizițiilor publice, pe baza referatelor de necesitate transmise de compartimentele unității, ținând cont de necesitățile obiective de produse, servicii sau lucrări. Spre exemplu, programele conțin proceduri de atribuire privind furnizare produse patiserie, produse de igienă personală, servicii reparare și întreținere mașini, etc.

Sub un al doilea aspect, conform Orientările Comisiei Europene, situația generată de COVID-19 reprezintă criză sanitară care necesită soluții rapide și inteligente în satisfacerea cererii mari de bunuri și servicii, fiind recomandate mecanisme de flexibilitate constând în posibilități de reducere substanțială a termenelor pentru a grăbi procedurile deschise sau restrânse, iar în cazul în care acestea nu sunt suficiente, se poate avea în vedere o procedură de negociere fără publicare.

Orientările au în vedere achizițiile în cazuri de urgență și extremă urgență, în primul caz oferindu-se posibilitatea uzării de termene reduse (depunere oferte, depunere cereri de participare, primire oferte), astfel încât procedurile deschise sau restrânse „accelerate” să respecte principiile egalității de tratament și transparenței și să asigure concurența chiar și în situații de urgență. În situații de urgență care fac imposibilă respectarea termenelor aplicabile în condiții normale, autoritățile contractante au posibilitatea de a le scurta.

În acord cu art. 32 alin. (2) din Directiva 2014/24/UE privind achizițiile publice, autoritățile contractante pot atribui contracte de achiziții publice printr-o procedură negociată fără publicare „în măsura în care este absolut necesar atunci când, din motive de extremă urgență determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă, termenele pentru procedurile deschise sau restrânse sau procedurile competitive cu negociere nu pot fi respectate. Situațiile invocate pentru a justifica extrema urgență nu trebuie în niciun caz să fie atribuibile autorității contractante.”

Comisia confirmă astfel că pandemia se subsumează noțiunii de extremă urgență, nevoile specifice ale spitalelor și ale altor instituții sanitare pentru a asigura tratamentul, echipamentele individuale de protecție, ventilatoarele, paturile suplimentare și infrastructura spitalicească și de terapie intensivă suplimentară, inclusiv toate echipamentele tehnice, neputand fi prevăzute și planificate în prealabil, constituind, prin urmare, un eveniment imprevizibil pentru autoritățile contractante.

Astfel, în linie cu aceste orientări, achiziția directă prevăzută de art. 42 alin. (5) din Decretul nr. 240/2020 nu poate fi privită în acord cu spiritul Directivei 2014/24/UE privind achizițiile publice, astfel încât și achiziționarea de alimente, articole de curățenie și igienă individuală destinate persoanelor private de libertate să fie posibilă în aceleași condiții.
Comisia nu privește spitalele și instituțiile spitalicești ca unice autorități contractante, însă scopul uzitării unei proceduri excepționale reiese din aceste pârghii oferite care reflectă interpretarea de către Comisie a tratatelor, directivelor privind achizițiile publice dar și a jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene.

Concluzionând, procedurile de achiziție excepționale, trebuie să fie aplicate în contextul în care sunt necesare prevenirii sau înlăturării situației cauzate de răspândirea virusului SARS-CoV-19 pe teritoriul României, aplicându-se pe perioada stării de urgență, directivele Uniunii Europene nefiind caracterizate de constrângeri procedurale în acest sens, cadrul european privind achizițiile publice oferind achizitorilor publici întreaga flexibilitate necesară pentru a achiziționa cât mai rapid posibil bunurile și serviciile legate direct de criza COVID-19.

Loredana Popescu, Partner POPESCU & ASOCIAȚII
Alina Pușcă, Attorney-at-law POPESCU & ASOCIAȚII


Aflaţi mai mult despre , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.