Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii

Impactul COVID-19 asupra practicilor și percepțiilor privind medierea
08.05.2020 | Dana BARBU

JURIDICE - In Law We Trust
Dana Barbu

Dana Barbu

Starea prelungită de necesitate începe să-și pună amprenta asupra vieții personale și profesionale, indivizii și business-urile suferind deopotrivă din cauza acestei crize. Neînțelegerile, divergențele, dezacordurile devin din ce în ce mai multe și se transfomă rapid în conflicte. Este mai important ca niciodată ca litigiile să fie soluționate în timp util și eficient, iar distanțarea socială, adusă de COVID-19, face ca, cel mai adesea, medierea să fie singura opțiune imediată disponibilă pentru mulți în aceste vremuri.

Pandemia și distanțarea socială asociată au avut un impact masiv asupra tuturor domeniilor societății, dar mai ales asupra celor ce implică în mod tradițional întâlnirea cu alte părți, cum ar fi judecata în instanță și medierea. Dacă instanțele au fost nevoite să-și suspende activitatea, medierea a dezvoltat rapid o latură a sa ce până la apariția COVID-19 era doar o opținune a celor mai avangardiste dintre birourile de mediator: medierea online.

Este de remarcat faptul că modificările pe care pandemia le-a adus modului de a face mediere însoțite de noi provocări, dar și beneficii (I) transformă și percepțiile cu privire la mediere atât în ceea ce-i privește pe clienți, dar mai ales pe avocați care sunt nevoiți să regândescă strategiile pentru a servi cât mai bine intereselor clienților în contextul oferit de COVID-19 (II).

(I) Modificările practicilor de mediere

Fără îndoială, efectul principal al COVID-19 de a ne distanța social, a transformat modul de a face mediere. Ceea ce până acum două luni era o raritate, a devenit regula, astfel că în vreme de pandemie medierea nu se mai realizează față în față, făcându-se apel la mediul virtual.

Medierea la distanță presupune pe langă mijloacele clasice precum telefon, mail, curier și munca în și cu platformele online. Deși mediul virtual poate părea prea rece pentru o procedură precum medierea în care interacțiunea umană este esențială, medierea la distanță se dovedește a fi o alternativă viabilă celei clasice putând să facă față provocărilor (1) și chiar să aducă beneficii (2) celor implicați.

1) Provocări. Folosirea medierii la distanță a ridicat o serie de întrebări din partea scepticilor pentru care, însă, tehnologia a oferit răspunsuri. Astfel, în termeni de asigurare a confidențialității procedurii de mediere, platformele online facilitează existența unei „camere private virtuale” pentru fiecare dintre părți și o „cameră comună virtuală” unde pot avea loc întâlniri cu reprezentanții ambelor părți. Acest lucru permite părților să vorbească în mod privat cu avocații lor și permite mediatorului, care are control asupra celor care pot intra în fiecare cameră, să organizeze atât sesiuni comune, cât și întâlniri private cu fiecare parte. Pentru o securitate suplimentară, mediatorul poate chiar bloca o cameră cu o parolă.

Legat de mediul neprietenos ce poate părea cel virtual pentru mediatori care au nevoie de interacțiune continuă cu părțile unui conflict pentru le a putea “prinde” fiecare inflexiune a vocii și urmări neîntrerupt limbajul non-verbal, dezvoltarea tehnologiei face ca transmisiunile live să fie de o calitate superioară permițând factorilor importanți, cum ar fi mimica și limbajul corpului să fie transmiși aproape la fel de eficient ca într-o ședință tradițională de mediere. Astfel, tehnologia avansată permite interacțiunea necesară între părți și mediator, atât în cadrul sesiunii comune, cât și individual.

În ceea ce privește întocmirea și semnarea acordului acestea pot fi realizate și de la distanță. Partajarea ecranului online permite părților să examineze și să contribuie la documentele medierii, deși părțile pot prefera să facă acest lucru și prin e-mail. Odată întocmit Acordul, acesta trebuie semnat lucru ce poate fi realizat cu ajutorul curierului atunci când tehnologia nu permite să fie utilizată semnătura electronică.

2) Beneficii. Medierile efectuate de la distanță au două avantaje semnificative:

– În primul rând, medierea poate fi organizată mai rapid, deoarece oamenii au, în general, o mai bună disponibilitate virtuală decât fizică. Aranjarea unei date și locații potrivite pentru toată lumea poate fi o cauză de întârziere în medierea tradițională, în special în cazul în care o mediere implică mai multe părți, care ar trebui să călătorească din orașe diferite. Din motive evidente, acest tip de întârzieri este mult diminuat în medierea online.

– În al doilea rând, desfășurarea medierii de la distanță conduce la discuții care se desfășoară mai repede, părțile petrecând mai puțin timp angajându-se în tactici de negociere ori concentrându-se la aspectele de importanță mai mică de la începutul procedurii, alegând să intre direct în medierea fondului.

Pe lângă acestea, merită enumerate și următoarele avantaje de a participa la o ședință de mediere online ce țin de costuri și eficiență:
– tot ceea ce trebuie să aibă părțile pentru a se implica în mediere sau întrunire este accesul la un computer sau telefon cu o cameră cu software-ul adecvat, care este ușor disponibil;
– părțile pot avea o disponibilitate mai mare spre găsirea de soluții dacă nu au nevoie să călătorească într-un loc central;
– neplătirea cheltuielilor de călătorie și a cazării reprezintă de asemenea o economie evidentă pentru părți;
– întâlnirea de la distanță poate ajuta la eliminarea emoțiilor negative din interacțiunile clasice dintre părți;
– capacitatea de a vedea cealaltă parte pe ecran, în comparație cu un apel telefonic, spre exemplu, face o diferență reală în faptul că părțile pot comunica eficient între ele și ajunge la o soluționare.

Ținând cont de ușurința de a face față provocărilor și, mai ales de beneficiile aduse de medierea la distanță, este foarte posibil, ca viața de după Coronavirus să aducă cu sine utilizarea în mod uzual a medierii online.

(II) O perspectivă nouă asupra medierii

Impactul masiv pe care COVID-19 l-a avut în zona soluționării litigiilor, a creat efecte profunde și va mai continua încă să creeze. Față de această perturbare fără precedent a activității, avocații trebuie să se pregătească pentru schimbările inevitabile ce vor apărea în domeniul justiției, inclusiv în practicile de mediere ce au în vedere, în primul rând, medierea la distanță. Această adaptare include luarea în considerare a unui număr de factori, cum ar fi: (1) logistica efectuării medierii la distanță; (2) cercetarea noului peisaj al rezolvării de litigii pentru avantaje strategice; și (3) planificarea incertitudinii atât la nivel de domeniu, cât și la nivel macro.

1) Modificarea substanțială a modului de face mediere este realizarea de medieri la distanță, unde părțile nu sunt obligate să participe personal. Progresele tehnologice fac medierea la distanță mai ieftină și mai ușoară ca niciodată. Oricine are un smartphone, o cameră web și acces la internet poate face videoconferință pe aplicații precum Zoom, Webex, FaceTime, Skype și multe altele. Aceste aplicații permit părților să comunice indicii non-verbale prin expresii faciale și limbaj corporal care nu sunt disponibile prin apeluri telefonice, videoconferințele oferind astfel o alternativă solidă întâlnirilor face-to-face. Avantajele acestui tip de mediere au fost simțite în această perioadă ceea ce poate crea o rocadă între medierea face-to-face și cea virtuală, cea din urmă având șanse să devină principala metodă de a media conflictele vieții de după pandemie.

2) În ceea ce privește strategia adoptată, aceasta va fi într-o continuă schimbare, în opoziție cu timpurile de dinainte de COVID-19 când, odată stabilită tactica, aceasta rămânea calea de urmat. Timpurile aduse de noua pandemie, fac ca avocații să fie nevoiți să reevalueze pozițiile strategice ale clienților lor în mod constant, având în vedere schimbarea concretă, dar și potențială pe care blocările cauzate de COVID-19 le-au adus și vor continua să le aducă în mod fluctuant și la intensități diferite. Această revizuire continuă a deciziilor strategice va deveni specifică activității avocaților. De exemplu, având în vedere că activitatea judecătorească a fost suspendată timp de aproape două luni, este sigur că va exista o congestie masivă a instanțelor în următoarele luni fapt ce poate fi de importanță majoră pentru anumiți clienți și astfel strategia gândită acum două luni poate să nu mai deloc bună azi. De asemenea, un client poate avea o nevoie mai mare de bani imediați și, prin urmare, este mai deschis să accepte o sumă diferită, decât era convenit în strategia inițială, dacă înseamnă soluționarea rapidă a litigiului.

3) În cele din urmă, deși este important ca avocații să controleze factorii pe care îi pot previziona, precum regândirea strategiei, este la fel de important să planifice pentru situații necunoscute, fiind nevoiți să ia în considerare și efectele macro ale blocării COVID-19 pentru a-și sfătui clienții în mod corespunzător. Restricțiile de călătorie pot reveni oricând și pot deveni chiar mai severe. La fel, suspendarea activității judecătorești poate redeveni realitate în termen de câteva zile. Un alt factor care trebuie luat în considerare cu privire la apelarea la mediere este acela că în curând avocații se vor confrunta cu o presiune enormă ca urmare a tuturor termenelor amânate timp de două luni. Avocații trebuie să se gândească serios dacă în anumite cauze apelarea la mediere nu aduce beneficii superioare și clare propriilor clienți căci impactul economic al COVID-19 poate aduce cazuri în care, de exemplu, adversarul devine insolvabil până la încheierea litigiului, în timp ce o soluție mediată ar oferi siguranță și o anumită sumă de recuperat.

Dacă anterior COVID-19, este posibil ca mulți avocati și clienții lor să fi fost sceptici la ideea de mediere online, după aproape două luni de izolare socială perspectiva începe să se schimbe. Înainte de pandemie, adepții medierii tradiționale considerau că tehnologia nu ar putea fi un înlocuitor eficient pentru întâlnirea față în față a părților caracteristică contextului clasic de sală de mediere, chiar dacă unii mediatori ofereau deja un serviciu virtual. Cu toate acestea, având în vedere noua direcție a umanității concretizată în nevoia mediatorilor și a avocaților de a depinde mai mult de modurile de lucru de la distanță, este foarte probabil ca medierile virtuale să devină regula după finalul pandemiei.

Este foarte posibil, așadar, ca medierea de după Coronavirus să fie privită din altă perspectivă, modificată, în special, datorită schimbării tiparelor de muncă, a beneficiilor aduse de medierea de la distanță și a necesității de a integra în strategiile pe termen scurt și mediu a posibilității de înghețare a activității tradiționale din domeniu în orice moment, dar și a efectelor economice și sociale aduse de orice nouă decizie la nivel național.

Mediator Dana Barbu

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.