Secţiuni » Selected
Selected
Comunicate profesionişti
2 comentarii

CSM. Măsuri privind desfășurarea activității administrativ-judiciare în instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020. UPDATE: Poziția UNBR. UPDATE: Precizări Baroul Cluj
28.07.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Luni, 27 iulie 2020, Baroul Cluj a solicitat ca, raportat la prevederile hotărârii CSM nr. 734/2020, răspunsul instituțional al UNBR să țină cont de următoarele propuneri:

1. Modificarea punctului 1 alin. 2 din Hotărârea Secției pentru Judecători a CSM nr. 734/2020 în sensul de a se prevedea obligativitatea și nu posibilitatea pentru Președintele instanței de a stabili intervale orare alocate distinct avocaților pentru accesul în arhiva instanței în vederea consultării dosarelor. De asemenea, propunem a se completa acest text cu reglementarea facilității acordate avocaților de a fotografia conținutul dosarelor pentru a limita timpul petrecut în incinta arhivei. Această din urmă propunere este justificată de faptul că deși există acces la dosarul electronic, nu toate documentele sunt scanate, mai ales în ceea ce privește dosarele penale.

2. Modificarea punctului 8 alin. 1 în sensul în care la stabilirea intervalului orar Președintele completului să aibă de principiu în vedere identitatea de avocați participanți în cauzele aflate pe lista de ședință.

3. Modificarea punctului 11 alin. 2 în sensul în care să se stabilească un interval orar distinct la finele ședinței de judecată în vederea instrumentării cauzelor aflate la a doua strigare. Această modificare se impune pentru a da posibilitatea efectivă pentru avocați să se prezinte la cauze în măsura în care, datorită suprapunerii orare dintre acestea, au fost în imposibilitate să fie prezenți în intervalul orar stabilit.

4. Reglementarea în mod expres ca instanțele să țină cont de eventualele cereri de preschimbare a orei sau termenului de judecată formulate de către avocați, sub rezerva justificării acestora.

5. Modificarea punctului 17 în sensul reglementării cu titlu obligatoriu a admiterii de către instanțe a cererilor de amânare a cauzelor întemeiate pe efectuarea concediilor de odihnă în perioada vacanței judecătorești.

Textul complet al solicitării este disponibil aici.

***

Miercuri, 13 mai 2020, prin adresa nr. 141-AUT-2020/13.05.2020, Comisia Permanentă a Uniunii Naționale a Barourilor din România și-a exprimat poziția față de de Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 734/12.05.2020 privind activitatea administrativ-judiciară a instanțelor judecătorești în perioada 15.05.2020 – 31.08.2020.

Adresa susmenționată a fost transmisă Consiliului Superior a Magistraturii – În atenția doamnei Președinte jud. Nicoleta-Margareta Ţînț, din cuprinsul căreia reproducem următoarele:

Comisia Permanentă a Uniunii Naționale a Barourilor din România a luat act cu insatisfacție de Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr.734/12.05.2020 privind activitatea administrativ-judiciară a instanțelor judecătorești în perioada 15.05.2020 – 31.08.2020 și apreciază că aceasta reprezintă un regres în raporturile de conlucrare între instituțiile sistemului judiciar și cele ale avocaturii.

Anul judiciar 2020 se dovedește a fi plin de provocări cu particularități inedite, cu o desfășurare neprevăzută. Acestea implică soluții fără precedent în practica recentă a sistemului judiciar. Inexistența cutumelor și precedentelor în această privință impune cu mai mare necesitate dialogul între instituții, ca factor de
înțelegere a particularităților activității fiecărei profesii implicate în actul de justiție.

Intervenția Consiliului Superior al Magistraturii în scopul unificării aspectelor organizatorice specifice recuperării activității de judecată în contextul continuării crizei sanitare este firească și era așteptată.

Este regretabil însă faptul că măsurile organizatorice adoptate, în partea privitoare la activitatea avocaților, nu au fost supuse unui dialog prealabil cu instituțiile profesiei de avocat.

Hotărârea adoptată nu reflectă o raportare la avocat ca la un partener indispensabil al justiției, așa cum, este drept, în mod general dar elocvent, prevăd dispozițiile legale.

Tratarea de manieră nediferențiată a poziției avocatului față de cea a justițiabililor și altor reprezentanți ai acestora în ansamblul măsurilor referitoare la accesul în clădirea unde își au sediul instanțele judecătorești pe de o parte creează un sentiment de segregare a avocaturii de sistemul judiciar iar pe de altă parte conduce la ipoteze de lucru care conțin un puternic potențial de blocaj în administrarea justiției.

Măsurile administrative specifice justiției în perioada pandemiei trebuie cu adevărat să protejeze toți participanții la actul de justiției, dar trebuie găsite soluții reale nu numai pentru desfășurarea activității judecătorilor, ci și pentru realizarea cu demnitate a profesiei de avocat. În absența unor astfel de preocupări, existența ghidurilor profesionale și a altor forme de conlucrare nu este credibilă și nu poate convinge la nivelul întregii profesii, iar eforturile de apropiere și înțelegere reciprocă făcute până în prezent se risipesc în fața primei încercări mai serioase.

Considerăm că poziția de partener al justiției implică o consultare activă cu privire la măsurile administrative care urmează a fi aplicate în legătură cu administrarea justiției. Ea este necesară și numai pentru a asigura gradul de acceptare necesar aplicării măsurilor și evitarea unor disfuncționalități în ceea ce privește funcția apărării care se pot reflecta în coerența actului de justiție.

Comisia Permanentă a Uniunii Naționale a Barourilor din România apreciază că nu este încă târziu ca, pornind de la realitatea că prezența avocatului în sediile instanțelor judecătorești este una cu titlu profesional și că avocatul se supune unor reguli de conduită care sunt verificate de barouri, să înceapă un dialog care să conducă la conturarea unor reguli administrative concordante cu poziția avocatului în sistemul judiciar.

***

Marți, 12 mai 2020, având în vedere dispozițiile art. 41 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 317/2004 republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 179¹ din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1375/2015,

Dată fiind necesitatea adoptării unor noi măsuri care să permită instanțelor judecătorești să funcționeze în continuare în condiții de siguranță și cu mijloace adecvate pentru gestionarea crizei generate de nevoia limitării infecțiilor cu noul coronavirus SARS-CoV-2,

Ținând seama de necesitatea unei abordări coordonate în  privința acestei situații, care să asigure o implementare unitară a măsurilor de prevenție la nivelul tuturor instanțelor din România, precum și garanții pentru toate persoanele care apelează la justiție,

Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii a adoptat, prin Hotărârea nr. 734, măsuri privind desfășurarea activității administrativ-judiciare în instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020.

Hotărârea Secției pentru judecători poate fi accesată aici.

Secţiuni: Content, Covid 19 Legal React, Selected, Sistemul judiciar | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO