Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Starea de alertă și măsurile de protecție socială adoptate de Guvern
15.05.2020 | Bogdan ILIE, Lavinia CAPUS

JURIDICE - In Law We Trust
Bogdan Ilie

Bogdan Ilie

Lavinia Capuș

Lavinia Capus

În continuarea luptei demarate la nivel național împotriva coronavirusului SARS-CoV-2, începând cu data de 15 mai 2020, România a trecut de la starea de urgență la starea de alertă pentru o perioadă de 30 de zile. Conform definiției legale (Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004), starea de alertă constă într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporționale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia și necesare pentru prevenirea și înlăturarea amenințărilor iminente la adresa vieții, sănătății persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale și culturale importante ori a proprietății.

Astfel, ultima zi de stare de urgență decretată de Președintele României s-a încheiat cu adoptarea de către Guvern a unor măsuri urgente în principalele domenii de activitate din societate, ce își găsesc fundamentul legal în Ordonanța de urgență nr. 70/2020 publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 394 din 14.05.2020.

Deoarece, în anumite domenii, activitatea nu va putea fi reluată total sau parțial în perioada imediat următoare, Guvernul României a hotărât ca anumite măsuri ce au fost aprobate prin acte normative emise pe perioada stării de urgență, să fie prelungite și după încetarea acesteia.

Iată, pe scurt, în ce constau noile măsuri adoptate de Guvern:

1. Acordarea, inclusiv pe luna mai a.c., a indemnizației de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020, în cazul angajaților cu contracte individuale de muncă, și a indemnizației de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020, în cazul celorlalte categorii de profesioniști, cu posibilitatea menţinerii acestei forme de sprijin și după data de 1 iunie, însă doar în anumite domenii care vor fi în continuare restricţionate, în funcţie de evoluţia situaţiei epidemiologice.

2. Acordarea beneficiilor de asistență socială până la finalizarea cursurilor anului școlar 2019-2020.

3. La stabilirea stagiului de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii pentru indemnizaţia de şomaj, se va lua în calcul inclusiv perioada de suspendare a raporturilor de muncă în temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada stării de alertă. Pentru stabilirea şi calculul indemnizaţiei de şomaj prevăzute de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se va utiliza indemnizaţia de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020.

4. Activitățile pentru progamele de formare profesională a adulților organizate în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 129/2000, constând în: pregătirea teoretică a tuturor programelor de formare autorizate, pregătirea practică a programelor de iniţiere, specializare şi perfecţionare, care nu implică activităţi practice care trebuie să se desfăşoare într-un spaţiu cu dotări specifice, conform standardului ocupaţional, și susţinerea examenului de absolvire a programelor de iniţiere, specializare şi perfecţionare desfăşurate în sistem online, se vor putea desfășura pe o perioadă de 30 de zile după încetarea stării de urgență și în sistem online, cu condiția notificării prealabile a comisiei de autorizare și a obținerii acordului scris al comisiei de autorizare, transmis prin mijloace electronice.

5. Se va menţine pentru o perioadă de 60 de zile de la încetarea stării de urgenţă valabilitatea certificatelor de acreditare a furnizorilor de servicii sociale şi a licenţelor de funcţionare a serviciilor sociale, provizorii şi definitive, ce a fost prelungită pe perioada stării de urgenţă.

6. Persoanele care, la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2020, se aflau în concediu și plata indemnizației pentru creșterea copilului, pentru îngrijirea copilului cu handicap sau pentru acomodarea în cazul încredințării copilului spre adopție, inclusiv în prelungirea prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2020, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2020, vor beneficia de acordarea indemnizației până la 31 mai 2020. Pentru persoanele aflate în concediu şi plata indemnizaţiei pentru creşterea copiilor, prin excepţie de la prevederile art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr.132/2011, cu modificările şi completările ulterioare, acordarea stimulentului de inserţie se va face de la data depunerii cererii, dacă acestea realizează venituri supuse impozitului pe venit, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copilului cu handicap. De asemenea, pentru persoanele aflate la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență 70/2020, în concediu și plata indemnizației pentru creșterea copiilor, nu se vor aplica prevederile art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010, în cazul în care între data de 31 mai 2020 și data la care copilul împlinește 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilitate sunt mai puțin de 3 luni. În această situaţie se vor aplica prevederile art. 5 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2020.

7. În perioada cuprinsă între 15 mai – 31 mai 2020, a fost suspendată obligația persoanelor care beneficiază de indemnizația de șomaj de a se prezenta la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistrate, pentru a primi sprijin în vederea încadrării în muncă.

8. Valabilitatea contractelor colective de muncă şi a acordurilor colective se va menţine pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea stării de urgenţă.

9. Se va menţine pentru o perioadă de 60 de zile de la încetarea stării de urgenţă, valabilitatea următoarelor documente: a) certificatele de încadrare a copilului într-un grad de handicap eliberate de comisia pentru protecţia copilului; b) certificatele de încadrare în grad şi tip de handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap; c) atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru protecţia copilului; d) atestatele de persoană sau familie aptă să adopte eliberate de direcţia generală de asistenţăsocială şi protecţia copilului.

10. Se va prelungi până la data de 12 iunie 2020, măsura de acordare de zile libere plătite pentru părinți, conform Legii nr. 19/2020, pe perioada suspendării cursurilor anului ș Totodată, actul normativ menține în rândul angajaţilor sistemului naţional de apărare, angajaţilor din penitenciare, personalului din unităţile sanitare publice, personalului din serviciile sociale rezidenţiale şi altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri şi al ministrului transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor, după caz, restricția privind beneficierea de zile libere plătite. În schimb, acestora li se va acorda o majorare salarială 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, în condițiile în care celălalt părinte nu beneficiază de zile libere plătite sau de majorarea salarială menționată anterior.

11. Angajatorii din sistemul privat, autorităţile şi instituţiile publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi regiile autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariaţi vor avea obligaţia de a stabili programe individualizate de muncă, fără acordul salariatului, astfel încât între salariaţi să se asigure existenţa unui interval de o oră la începerea şi la terminarea programului de muncă, într-un interval de trei ore. Programul de muncă individualizat şi modul de repartizare a acestuia pe zile se stabilesc în actul adiţional la contractul individual de muncă sau în actul administrativ emis de conducătorul instituţiei sau autorităţii publice, după caz.

Bogdan Ilie, Partener Nicolescu Zorin & Asociații
Lavinia Capus, Avocat colaborator senior, Nicolescu Zorin & Asociații


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.