Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Activitățile desfășurate în timpul stării de alertă în spațiile publice de servire a mesei și băuturilor alcoolice, cafenele, pub-uri și terase
15.05.2020 | Ionuț BÎRSAN

JURIDICE - In Law We Trust

Ionuț Bîrsan

Ionuț Bîrsan

Având în vedere faptul că, în contextul generat de dinamica evoluţiei situaţiei epidemiologice naţionale, dar şi internaţionale, determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, au aparut diferite acte normative privind starea de alerta instituita in tara noastra, si interesul unei parti a populatiei cu privire la activitatea recreativa in aer liber, este de analizat modul in care se pun in acord atit Legea privind starea de alerta adoptata de Parlament (privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19) recent promulgata de Presedinte cit si recenta OUG adoptata de Guvern care definește starea de alertă în România.

De precizat ca aceste insemnari sunt doar punctuale, referindu-se strict la cazul localurilor publice cu desfasurare de activitati de alimentatie publica (cafenele, pub-uri, terase etc.), motiv pentru am ales un mod de prezentare succint.

1. Pentru terasele care nu sint in centre comerciale se va aplica art. 8 din Lege: (1) Pe durata stării de alertă se poate suspenda consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât şi la terasele din exteriorul acestora.
(2) Pe durata stării de alertă poate fi permisă prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice care nu se consumă în spațiile menționate la alin. (1), cu excepția teraselor unde se respectă măsurile de protecție sanitară.

Aliniatul 1 precizeaza ca pot fi suspendate activitatile… in locatiile comune din…. cafenele sau alte localuri publice atit in interior cit si pe terasa. Avand in vedere cum este redactat textul, rezulta ca regula este ca vor fi permise in general, dar pot fi suspendate in anumite cazuri. Se permite deschiderea, dar ulterior pot fi suspendate…

Aliniatul 2 se contrazice partial cu al. 1 in sensul pot fi permise activitatile de la al. 1, deci ar rezulta ca regula e ca vor fi inchise, dar pot fi permise in anumite cazuri.

Aliniatul 2 nu se contrazice cu alineatul 1 in privinta teraselor care respecta regulile de distantare sociala.

Articolul 8 permite deci activitatea teraselor care nu sint in centre comerciale si care pastreaza regulile de distanta sociala. Nu exista nici o restrictie in privinta acestora din urma, respectiv nici o autorizare locala sau guvernamentala sau a CNSSU (acest aviz este cerut doar pentru spatiile din centrele comerciale, respectiv art. 9).

2. Pentru terasele care se afla in centrele comerciale se va aplica art. 9 din Lege: (1) Pe durata stării de alertă se pot suspenda activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu acordul CNSSU.
(2) Măsura prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul centrelor comerciale mici de sub 15.000 mp, cu magazine individuale din incintă de sub 500 mp fiecare….
(3) Prin excepție de la alin. (1) sunt permise următoarele activități comerciale
… b) activitatea desfășurată de operatorii economici din cadrul centrelor comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului.

La alineatul 1 gasim aceeasi sintagma pot fi suspendate activitatile comerciale (implica si cafenele, localuri, terase etc.) desfasurate in centre comerciale peste 15.000 mp. Regula este ca vor fi permise in general dar pot fi suspendate in anumite cazuri aparute ulterior.

Acordul CNSSU nu e obligatoriu (nu este nimic imperativ in text – nu este folosita expresia „ doar cu acordul”, dar ar putea fi interpretat asa avind in vedere ratiunea legii).

Alineatul 2 prevede ca sub 15.000 mp se pot desfasura fara restrictii, respectiv fara autorizare CSSU, iar peste 15.000 mp regula este ca se pot desfasura, dar pot fi suspendate daca imprejurari ulterioare o cer, dar, iarasi, fara a se spune nimic de CSSU, deci nu este plicabila autorizarea acestuia.

3. Concluzii: Pentru activitatea desfășurată de operatorii economici din cadrul centrelor comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului este permisa activitatea in totalitate, fara a avea restrictia referitoare la desfasurarea activitatii in centre de peste 15.000 mp si nici o posibila inchidere ulterioara (in baza acestei legi bineinteles). Mai mult, CSSU nu are nici un cuvint de spus cit timp se specifica clar ca regula de la al. 1 (referitoare si acordul CSSU) nu se aplica.

Av. Ionuț Bîrsan, Baroul Iași


Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.