Secţiuni » Secţiuni speciale
Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesionişti
BarouriInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatReviste juridiceSistemul judiciarUniversitaria
Sistemul judiciar
Official partners: Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public şi Direcţia Naţională Anticorupţie
JURIDICE
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Completarea Regulamentului de ordine interioară al parchetelor | Proiect. UPDATE: Avocații sunt rugați să formuleze observații. UPDATE: Adresa UNBR
26.05.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Luni, 25 mai 2020, Uniunea Națională a Barourilor din România a trimis o adresă Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la proiectul de Hotărâre pentru completarea Regulamentului de ordine interioară al parchetelor.

Textul Adresei:

Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a luat act de supunerea spre consultare publică de către Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a Proiectului de completare a Regulamentului de ordine interioară al parchetelor, aprobat prin Hotărârea Secției pentru procurori nr. 947/2019, care are în vedere introducerea Titlului IX „Reguli de desfășurare a activității în situații excepționale”.

UNBR a comunicat proiectul membrilor Consiliului UNBR și barourilor pentru a fi în măsură să formuleze puncte de vedere. În urma procedurii de consultare desfășurate la nivelul UNBR, s-au desprins următoarele puncte de vedereș pe care le ȋnaintăm:

1. S-ar impune definirea sintagmei „situații excepționale”; în caz contrar aplicarea normei respective va fi rezultatul unei apreciezi subiective în ceea ce privește o situație de fapt ca fiind una excepțională.

Mai ales în ce privește situația reglementată de prevederile art. 204, o astfel de reglementare ar putea avea drept consecință încălcarea accesului la justiție și implicit a dreptului la apărare, deoarece este lipsită de previzibilitate și poate fi generatoare de abuzuri datorata lipsei de reglementare. Nu sunt stabilite criterii pentru a determina starea excepțională și nici perioada pentru care se poate dispune suspendarea.

Se apreciază că sintagma „situații excepționale” poate fi reprezentată de situațiile ce rezultă ca urmare a unei stări de asediu, stări de urgență sau a unei stări de alertă, declarate în condițiile prevăzute de lege.

2. Ar trebui ca CSM să nu lase în totalitate la dispoziția organelor de la nivel local stabilirea programului de lucru, ci să sa stabilească anumite linii directoare, fapt care este determinat de necesitatea de a asigura coerența și predictibilitatea măsurilor la nivelul întregii țări. Trebuie luat în calcul și faptul că și în perioada anterioară declarării stării de urgență și alertă, programul era stabilit cate 2 ore în 2 zile pe săptămână, ceea ce determina nemulțumirile întregului corp profesional.

3. Ar fi necesară o distincție în ceea ce privește tratamentul aplicat publicului și tratamentul aplicat avocatului în relația cu unitățile de Parchet ca urmare a unor situații excepționale ce urmează a fi definite, potrivit mențiunilor de mai sus.
Proiectul se referă NUMAI la activitatea ”compartimentelor de relații cu publicul” și la ”audiențe”, iar relația avocatului cu parchetele nu se încadrează în aceste categorii, avocatul fiind un participant INSTITUȚIONAL la procesul penal, care nu poate fi încadrat în categoria ”public”. De aceea, se impun norme speciale de acces în vederea realizării obligațiilor lor legale care implică relaționări INSTITUTIONALE cu procurorii ori ceilalți angajați ai parchetelor.

În acest sens, se propune luarea ȋn considerare a introducerii unui nou articol, în  speță art. 204, intitulat „Accesul avocaților”, ce ar putea avea următorul conținut

,,În situații excepționale, programul de primire în audiență și accesul avocaților la compartimentele de relații cu publicul va fi stabilit printr-un protocol încheiat între unitatea de Parchet și Baroul din județul în care își are sediul Parchetul respectiv. Pentru unitățile de Parchet cu sediul în București protocolul se va încheia cu Baroul București.”

Indiferent de soluțiile care se vor adopta, aprecierea avocatului ca un partener al justiției nu este compatibilă cu includerea acestuia în categoria largă a ”publicului”. Soluțiile trebuie adoptate spre binele tuturor participanților la proces și al funcționării corecte a sistemului de justiție în general și să fie de natură să confere certitudine în ceea ce privește prezentarea avocaților și a justițiabililor la proces în paralel cu eficiența măsurilor de combatere a infecției cu Coronavirus prin evitarea supraaglomerării în incinta parchetelor.

***

Joi, 21 mai 2020, Baroul Dolj a informat avocații despre faptul că sunt rugați să formuleze eventuale propuneri și observații, pentru a fi centralizate și remise către CSM cu privire la proiectul de Hotărâre pentru completarea Regulamentului de ordine interioară al parchetelor, aprobat prin Hotărârea Secției pentru procurori nr. 947/2019, întocmit de Consiliul Superior al Magistraturii, potrivit unui comunicat.

Opiniile pot fi formulate până la data de 24 mai 2020.

***

Miercuri, 20 mai 2020, Baroul București a informat avocații despre faptul că sunt rugați să formuleze propuneri, observații sau comentarii cu privire la proiectul de Hotărâre pentru completarea Regulamentului de ordine interioară al parchetelor, aprobat prin Hotărârea Secției pentru procurori nr. 947/2019, întocmit de Consiliul Superior al Magistraturii, potrivit unui comunicat.

Propunerile pot fi transmise la adresa diana.stoica@baroul-bucuresti.ro, urmând a fi centralizate și comunicate Uniunii Naționale a Barourilor din România până la data de 24 mai 2020.

***

Luni, 18 mai 2020, Consiliul Superior al Magistraturii a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre pentru completarea Regulamentului de ordine interioară al parchetelor, aprobat prin Hotărârea Secției pentru procurori nr. 947/2019.

:: Proiectul
:: Minuta Comisiei 1 Procurori
:: Formular pentru transmiterea propunerilor formulate în scris


Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.