Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Modificări legislative în materia insolvenţei aplicabile în perioada stării de alertă
27.05.2020 | Cătălina MIHĂILESCU, Dorin PETCU

JURIDICE - In Law We Trust
Cătălina Mihăilescu

Cătălina Mihăilescu

Dorin Petcu

Dorin Petcu

În contextul dificultăţilor economice şi financiare cauzate de răspândirea virusului SARS-Cov-2, a fost adoptată Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 care, în cadrul secţiunii a 8-a, cuprinde o serie de reglementări aplicabile în materia insolvenţei.

Reglementările respective constau în modificări aduse Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă care se vor aplica pe perioada stării de alertă şi care au ca finalitate protejarea debitorilor aflaţi în stare de dificultate financiară sau de insolvenţă şi limitarea numărului de insolvenţe.

1. Modificări privind condiţiile de deschidere a procedurii insolvenţei

Debitorii aflaţi în stare de insolvenţă începând cu data de 18 mai 2020 sau care se vor regăsi în această situaţie pe durata stării de alertă au posibilitatea, fără a mai subzista obligaţia, de a depune cerere de deschidere a procedurii insolvenţei în termenul de 30 de zile de la apariţia stării de insolvenţă. Aşadar, pe perioada stării de alertă deschiderea procedurii insolvenţei se transformă din obligaţie legală într-o opţiune a debitorului.

În plus, ponderea datoriilor fiscale nu mai reprezintă o condiție pentru deschiderea voluntară a procedurii insolvenţei. Obligaţia ca acest tip de datorii să nu depăşească 50% din totalul datoriilor a fost, de asemenea, înlăturată cu titlu temporar.

Strict pentru debitorii a căror activitate a încetat total sau parţial ca efect al măsurilor impuse pentru limitarea răspândirii virusului SARS-Cov-2, pragul minim al creanţelor care justifică deschiderea procedurii insolvenţei atât la cererea debitorului, cât şi a creditorilor a fost majorat de la 40.000 lei la 50.000 lei.

Tot cu privire la categoria debitorilor a căror activitate a încetat parţial sau total în contextul măsurilor adoptate pentru limitarea răspândirii virusului SARS-Cov-2, cererile de deschidere a procedurii insolvenţei promovate de creditori sunt condiţionate de dovedirea prealabilă a încercării de încheiere a unei convenţii de plată.

2. Prelungirea unor termene reglementate pentru procedura concordatului preventiv

Se prelungește cu 60 de zile durata maximă a negocierilor cu privire la oferta de concordat, precum şi durata de elaborare a ofertei de concordat, pentru procedurile de concordat aflate în derulare pe durata stării de alertă.

Se prelungește cu 2 luni perioada de satisfacere a creanţelor stabilite printr-un concordat aflat în executare la data de 18 mai 2020.

3. Prelungirea unor termene reglementate pentru procedura insolvenţei

Se prelungește cu 3 luni perioada de observație, precum și termenul în care persoanele îndreptățite de lege pot propune un plan, inclusiv în situațiile în care termenul respectiv începuse să curgă, pentru procedurile aflate în perioadă de observație și cele în care fusese depus un plan.

Pentru situația în care un plan de reorganizare fusese depus, iar, în urma efectelor pandemiei de COVID-19, s-au modificat perspectivele de redresare, persoanele îndreptăţite să depună un plan de reorganizare pot, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, să depună un plan de reorganizare modificat, notificând creditorii, prin grija administratorului judiciar, asupra acestei intenţii, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

Se prelungește cu 2 luni durata executării planului de reorganizare judiciară pentru debitorii aflați în reorganizare judiciară la data de 18 mai 2020.

Executarea planului de reorganizare poate fi suspendată pe o perioadă de 2 luni în cazul debitorilor a căror activitate a fost întreruptă total ca efect al măsurilor adoptate pentru prevenirea răspândirii pandemiei de COVID-19. Această măsură se poate dispune pe baza unei cereri formulate în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 55/2020 de către debitorul aflat în situația menționată. Asupra cererii respective se pronunță judecătorul sindic într-o procedură urgentă, fără citarea părților.

Pentru debitorii aflați în reorganizare judiciară la data intrării în vigoare a Legii nr. 55/2020 care şi-au întrerupt activitatea total sau parţial ca efect al măsurilor adoptate pentru prevenirea răspândirii pandemiei de COVID-19, perioada de executare a planului de reorganizare se poate prelungi, fără a depăşi o durată totală a derulării sale de 5 ani, şi se poate modifica, în mod corespunzător, dacă este cazul, cu respectarea procedurii reglementate de Legea nr. 85/2014.

Pentru debitorii care şi-au întrerupt activitatea total sau parţial ca efect al măsurilor adoptate pentru prevenirea răspândirii pandemiei de COVID-19, pe durata stării de urgenţă şi/sau de alertă, durata iniţială de executare a planului de reorganizare, prevăzută de Legea nr. 85/2014 (3 ani cu posibilitate de extindere la 4 ani) poate fi de 4 ani, cu posibilitatea prelungirii, fără a depăşi o durată totală a derulării planului de 5 ani, şi posibilitatea modificării, în mod corespunzător, dacă este cazul, în condiţiile Legii nr. 85/2014.

4. Suspendarea pe perioada stării de alertă a reglementărilor care permiteau executările silite pentru recuperarea creanțelor curente

Pe perioada de alertă, prevederile Legii nr. 85/2014 care permiteau inițierea și derularea unor proceduri de executare silită în scopul recuperării creanțelor curente își suspendă aplicabilitatea. Ca efect al acestei măsuri, în mod temporar, debitorii insolvenți nu sunt supuși riscului unor executări silite în cazul în care întâmpină dificultăți în achitarea creanțelor născute după data deschiderii procedurii generale a insolvenței.

Cătălina Mihăilescu, Managing Associate ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII
Dorin Petcu, Practician în insolvență ȚUCA ZBÂRCEA & ASOCIAȚII

:: English version

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.