Secţiuni » Arii de practică » Business » Health & Pharma
Health & Pharma
CărţiProfesionişti
 1 comentariu

Cum și unde reclami un caz de malpraxis?
11.06.2020 | Ana-Maria ALEXANDRU

Secţiuni: Content, Health & Pharma (Dreptul sănătății), Malpraxis medical, Opinii, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Ana-Maria Alexandru

Ana-Maria Alexandru

În România, termenul de malpraxis este reglementat de dispozițiile art. 653, alin. (1), lit b) din Legea nr. 95/ 2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Malpraxisul medical este o eroare profesională generatoare de pagube pacientului, ce implică răspunderea civilă a personalului medical sau a furnizorului de servicii și produse medicale, sanitare sau farmaceutice.

Cine răspunde?

Articolul 653, alin. (1), lit. b), din Legea nr. 95/ 2006 defineşte personalul medical ca fiind medicul, medicul dentist, farmacistul, asistentul medical şi moaşa care acordă servicii medicale.

În caz de malpraxis, aceștia vor răspunde civil pentru prejudiciile produse pacientului, care includ atât neglijenţa, imprudenţa sau cunoştinţe medicale insuficiente în exercitarea profesiunii, cât și actele individuale în cadrul procedurilor de prevenţie, diagnostic sau tratament.

Personalul medical răspunde civil şi pentru prejudiciile ce decurg din nerespectarea reglementarilor legale privind confidenţialitatea, consimţământul informal şi obligativitatea acordării asistenţei medicale, ori în cazurile în care personalul medical îşi depăşeşte limitele competentei, cu excepţia cazurilor de urgenţă în care nu este disponibil personal, medical ce are competenţa necesară.

Unităţile sanitare, publice sau private, în calitate de furnizori de servicii de sănătate, răspund civil pentru prejudiciile produse pacientului în activitatea de prevenţie, diagnostic sau tratament, în situaţia în care acestea sunt consecinţa:
– infecţiilor nosocomiale;
– defectelor cunoscute ale aparaturii medicale;
– folosirii materialelor sanitare, dispozitivelor medicale și a altor substanţe medicamentoase şi sanitare, după depășirea termenului de valabilitate sau a perioadei de garanție;
– acceptării de aparatură medicală, materiale sanitare, substanțe medicamentoase și sanitare de la furnizori, fără asigurarea prevăzută de lege;
– subcontractării de servicii medicale sau nemedicale de la furnizori fără asigurare de răspundere civilă în domeniul medical.

Unităţile sanitare răspund în condiţiile legii civile pentru prejudiciile produse de personalul medical angajat, în solidar cu acesta.

Cum și unde reclami un caz de malpraxis?

Pentru a reclama un caz de malpraxis, pacientul poate sesiza:

– Comisia de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis din cadrul Direcției de Sănătate Publică

La cererea formulată de pacient/familia pacientului se anexeaza următoarele documente:
i. copii ale documentelor medicale în susţinerea afirmaţiilor cuprinse în sesizarea adresată comisiei;
ii. copii ale documentelor legale din care să rezulte calitatea persoanei care a sesizat comisia.

În cazul în care pacientul alege să sesizeze cu o cerere Comisia din cadrul Direcției de Sănătate Publică, aceasta va desemna un grup de experţi, în vederea analizării documentelor medicale şi audierii persoanelor implicate.

Pacientul va trebui să achite o taxa de expertiză între 1000-4000 lei, care va fi stabilită în funcție de complexitatea cazului și de gradul profesional al medicului împotriva căruia a fost formulată plângerea. (a se vedea O.M.S. 1342/2006, pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a comisiei de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis).

Comisia va emite o decizie (in maxim 3 luni) care va stabili existenţa sau nu a cazului de malpraxis – această decizie putând fi atacată în instanţă de pacient, asigurator şi/sau medic.

– Colegiul Medicilor, pentru o răspundere disciplinară;

Pacienții trebuie să știe că o plângere depusă la Colegiul Medicilor nu îi va ajuta, indiferent de răspunsul primit. Colegiul Medicilor nu poate da verdicte privind malpraxisul.

Conform dispozițiilor legii nr. 95/2006, medicul răspunde disciplinar (ceea ce nu exclude o răspundere penală, civilă ori contravențională) pentru nerespectarea legilor și regulamentelor profesiei medicale, a Codului de deontologie medicală și a regulilor de bună practică profesională, a Statutului Colegiului Medicilor din România, pentru nerespectarea deciziilor obligatorii adoptate de organele de conducere ale CMR, precum și pentru orice fapte săvârșite în legătură cu profesia, care sunt de natură să prejudicieze onoarea și prestigiul profesiei sau ale CMR.

Plângerea trebuie adresată colegiului teritorial din care medicul face parte, în termen de cel mult 6 luni de la data săvârșirii faptei sau de la data cunoașterii consecințelor prejudiciabile.

Răspunderea disciplinară este reglementată de Legea 95/2006, Titlul XII, Capitolul III Secțiunea a V-a. De asemenea, prevederi referitoare la răspunderea disciplinară a medicului se regăsesc şi în Statutul Colegiului Medicilor din România şi în legea nr. 74/1995 privind exercitarea profesiunii de medic, înființarea, organizarea şi funcționarea Colegiului Medicilor din România.

– Parchetul/Secția de Poliție, pentru răspundere penală, în baza Codului Penal în situația în care eroarea săvârșită întrunește elementele constitutive ale unei infracțiuni. În acest caz, pacientul ori familia acestuia (dacă pacientul a decedat) pot cere daune materiale și morale.

Chiar dacă într-un dosar penal pacienții nu plătesc taxe, infracţiunile pentru care sunt acuzaţi medicii sunt mai dificil de dovedit.

În procesul civil, acuzaţiile sunt mai uşor de probat, nefiind vorba de o infracţiune cu consecinţe grave, dar trebuie plătite taxe (taxă de timbru, onorariu expert, onorariu avocat).

– Instanța de judecată, pentru răspundere civilă, în baza Codului Civil.

În cazul în care pacientul optează să sesizeze instanţa de judecată, analizarea cazului de malpraxis se va face pe baza probelor administrate în cadrul procesului, inclusiv pe baza unei expertize de specialitate.

Actiunile in justitie trebuie argumentate pe prevederile legale si raportat la probele efective. Probele pot consta din documente (analize, diagnostice, tratamente, adrese etc.), expertize medicale-legale sau martori.

Acordarea îngrijirilor medicale reprezintă o obligație de diligență, nu se garantează pacientului obținerea anumitor rezultate, însă personalul medical trebuie să acorde asistență medicală ireproșabilă și care să respecte prevederile ghidurilor clinice în vigoare. 

Legislație aplicabilă:
– Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății
– O.M.S nr. 482/2007 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a titlului XV „Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice” din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
– O.M.S. 1342/2006, pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a comisiei de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis.

Avocat Ana-Maria Alexandru
Baroul București

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti