Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Orientări privind reluarea treptată și coordonată a operațiunilor în materie de vize
15.06.2020 | Elena ALBU

JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria CI 197/1 din 12 iunie 2020, a fost publicată Comunicarea Comisiei privind Orientări privind reluarea treptată și coordonată a operațiunilor în materie de vize.

Resortisanții din 105 țări au obligația de a obține vize înainte de a călători în spațiul UE+. Cererile de viză pot fi depuse, de obicei, la consulatele statelor membre din aproape toate țările terțe din întreaga lume. Politica armonizată a UE în domeniul vizelor pentru șederi pe termen scurt este aplicată pe deplin de cele 26 de state membre ale spațiului Schengen și, în perioade normale, aceasta are ca rezultat eliberarea a 15 milioane de vize în fiecare an.

În cadrul măsurilor de limitare a răspândirii pandemiei de COVID-19, majoritatea statelor membre au ales să suspende prelucrarea cererilor de viză pentru călătorii neesențiale, în multe cazuri pe o perioadă nedeterminată. Unele state membre au decis, de asemenea, să nu mai aplice acordurile de reprezentare pentru eliberarea vizelor în numele altor state membre. Întrucât anumite categorii de călători cu rol esențial au fost scutite de restricțiile de călătorie de la nivelul UE, Comisia a invitat statele membre să continue „serviciul minim” de prelucrare a cererilor de viză pentru aceste categorii de persoane, inclusiv în cadrul reprezentării. Statele membre au asigurat acest lucru în măsura posibilului, însă măsurile de izolare de la nivel local au împiedicat adesea continuitatea serviciilor și accesul la serviciile în materie de vize ale statelor membre a devenit dificil, dacă nu chiar imposibil, în multe părți ale lumii. Ca urmare a restricțiilor de călătorie de la nivel mondial, în mai 2020, statele membre au eliberat mai puțin de 2 % din numărul de vize pe care le eliberau în mod obișnuit într-o lună medie.

De îndată ce restricțiile de călătorie la frontierele externe ale UE vor începe să fie eliminate treptat, reluarea operațiunilor în materie de vize ar trebui să fie sincronizată cu aceste evoluții. Principiile directoare pentru acest proces sunt stabilite în comunicarea Comisiei privind o a treia evaluare a aplicării restricțiilor temporare ale călătoriilor neesențiale către UE.

Odată cu relaxarea restricțiilor la frontierele externe, reluarea treptată a legăturilor de călătorie internaționale și relaxarea măsurilor de izolare în țările terțe, călătorii trebuie să poată avea din nou acces la serviciile în materie de vize în țările terțe. Pentru ca acest proces să se desfășoare în condiții optime, este extrem de important ca statele membre să reia operațiunile în mod coordonat și armonizat în fiecare țară terță, în deplină transparență. Dispozițiile juridice generale privind politica armonizată în domeniul vizelor, astfel cum sunt prevăzute în Codul de vize, vor continua să se aplice. În plus, la nivel local, ar trebui să se armonizeze în continuare procedurile și să se efectueze în permanență schimburi de bune practici privind protocoalele de igienă și noile metode de lucru. Schimburile regulate între statele membre în cadrul reuniunilor cooperării locale Schengen, sub coordonarea delegațiilor UE, vor avea un rol-cheie în această privință.

În etapele inițiale, măsurile de izolare de la nivel local vor avea un impact asupra capacității prestatorilor externi de servicii și a secțiilor de vize de a primi solicitanți și de a trata cererile de viză. Totuși, în cazul în care aceste măsuri de izolare de la nivel local rămân în vigoare în anumite locații, cererea de vize și călătoriile în UE vor fi, la rândul lor, reduse. De asemenea, nu se poate exclude faptul că ritmul reluării călătoriilor internaționale va fi lent, în timp ce posibilele preocupări legate de călătoriile internaționale în contextul actualei pandemii mondiale ar însemna că volumul total al cererilor de viză poate crește foarte lent în următoarele luni. Cel mai probabil, cererea de vize va rămâne cu mult sub nivelurile obișnuite până la sfârșitul anului, chiar și în țările terțe în care volumul cererii era în mod tradițional ridicat.

În luna mai, Comisia a organizat două schimburi de opinii informale cu experți în materie de vize ai statelor membre, în vederea pregătirii reînceperii operațiunilor în materie de vize. În cadrul acestor reuniuni, toate statele membre au fost de acord că reluarea operațiunilor în materie de vize ar trebui să fie pe deplin sincronizată cu eliminarea restricțiilor la frontierele externe și să fie coordonată între consulate în fiecare locație.

Pe baza schimburilor menționate, obiectivul prezentelor orientări este de a sprijini statele membre să pună în aplicare acest proces într-un mod armonizat.

Reînceperea operațiunilor în materie de vize

După ce se va adopta o decizie privind eliminarea restricțiilor referitoare la călătoriile neesențiale către UE, toate statele membre ar trebui să reia operațiunile în materie de vize cât mai repede posibil în legătură cu țările terțe în cauză. În toate cazurile, serviciile minime în materie de vize ar trebui să fie menținute în continuare pentru persoanele care se încadrează în categoria călătorilor cu rol esențial peste tot în lume, indiferent dacă restricțiile generale de călătorie vor rămâne în vigoare pentru o anumită țară terță.

Atât timp cât capacitatea de prelucrare a cererilor de viză rămâne limitată, ar trebui să se acorde prioritate cererilor din partea călătorilor cu rol esențial și a lucrătorilor-cheie. În cazul în care capacitatea consulară din țara lor de origine rămâne insuficientă, statele membre ar trebui să acorde în continuare vize la frontierele externe pentru această categorie de călători, inclusiv, în special, pentru personalul navigant maritim.

Cu toate acestea, odată ce călătoriile neesențiale devin posibile dintr-o anumită țară terță, încercările de a defini categorii suplimentare drept „călători prioritari” par a fi inutile și contraproductive. Faptul de a face în continuare diferențieri între scopurile de călătorie ar putea fi considerat disproporționat și discriminatoriu, deoarece nu poate fi corelat cu o amenințare la adresa sănătății publice în etapa depunerii cererii de viză. În plus, în absența unui acord asupra scopurilor de călătorie care ar trebui să constituie o prioritate, ar fi grav afectat obiectivul unei reluări armonizate a operațiunilor în materie de vize.

Ori de câte ori este posibil, statele membre ar trebui să depună eforturi pentru a reîncepe operațiunile simultan în fiecare locație și să reia reprezentarea deplină a altor state membre în materie de vize, după caz. De asemenea, statele membre trebuie să continue să aplice normele generale ale Codului de vize atunci când prelucrează cererile și acordă vize. Acest lucru va transmite totodată un mesaj uniform către public și va preveni fenomenul de „visa shopping” sau alte posibile abuzuri.

Având în vedere că, în medie, 90 % din totalul cererilor de viză sunt depuse prin intermediul prestatorilor externi de servicii, reluarea operațiunilor implică în mod necesar o coordonare strânsă între statele membre și acești operatori privați. Cu toate că prestatorii externi de servicii vor fi responsabili cu implementarea unor măsuri de igienă corespunzătoare, în conformitate cu practicile locale, statele membre ar trebui să monitorizeze îndeaproape toate aspectele legate de reînceperea operațiunilor prestatorilor de servicii.

Cu toate că evaluarea amenințărilor la adresa sănătății publice constituie un element al procedurii de eliberare a vizelor, politica în domeniul vizelor nu reprezintă în mod esențial un instrument al politicii de sănătate. Examinările medicale ar trebui să nu fie obligatorii la momentul depunerii cererii de viză, care are loc cu cel puțin 15 zile înainte de data călătoriei preconizate și cu până la 6 luni înainte (9 luni pentru personalul navigant maritim).

Consilier juridic Elena Albu

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.