Excepţie de neconstituţionalitate admisă ref. unele dispoziții din Legea pentru alegerea Președintelui României și din Legea privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților. UPDATE: Decizia motivată
10.07.2020 | JURIDICE.ro

Joi, 9 iulie 2020, Curtea Constituțională a României a dat publicității Decizia nr. 418 din 18 iunie 2020 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. e), ale art. 4 alin. (2) și ale art. 27 alin. (2) lit. c) teza finală din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, precum şi ale art. 118 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum si pentru organizarea și funcționarea Autorităţii Electorale Permanente.
***
Joi, 18 iunie 2020, Plenul Curții Constituționale s-a pronunţat asupra excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. e), art. 4 alin. (2) și art. 27 alin. (2) lit. c) teza finală din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, precum și ale art. 118 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizare și funcționarea Autorității Electorale Permanente, potrivit unui comunicat.
În urma deliberărilor, Curtea Constituțională a decis:
1. Cu unanimitate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că sintagma „care au grup parlamentar propriu în cel puţin una din Camerele Parlamentului”, cuprinsă atât la art. 2 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cât şi la art. 118 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea și funcţionarea Autorităţii Electorate Permanente este neconstituţională;
2. Cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispozițiilor art. 4 alin. (2) teza finală din Legea nr. 370/2004;
3. Cu unanimitate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispozițiilor art. 4 alin. (2) teza întâi și art. 27 alin. (2) lit. c) teza finală din Legea nr. 370/2004.
În argumentarea soluţiei de admitere, Curtea a reţinut, în esenţă, că a condiţiona calificarea unui partid politic ca fiind partid politic parlamentar, de organizarea unui grup parlamentar propriu încalcă dispoziţiile art. 64 alin. (3) din Constituţie referitoare la posibilitatea, şi nu la obligaţia deputaţilor şi senatorilor de a se organiza în grupuri parlamentare, potrivit regulamentului fiecărei Camere.