Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q8
AUDI Q3 SUV
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3
Citeşte mai mult în legătură cu Articole, Cyberlaw, Data protection, Note de studiu, RNSJ, SELECTED

Despre abuzarea operatorilor de date cu caracter personal de către persoanele vizate

9 august 2022 | Andrei SĂVESCU
Andrei Săvescu

Andrei Săvescu

1. Unele dintre cele mai împovărătoare obligații stabilite de GDPR în sarcina operatorilor de date cu caracter personal sunt obligațiile de informare a persoanelor vizate, precum și obligațiile de comunicare corespunzătoare. Acest obligații sunt împovărătoare nu propriu-zis, pentru că ar implica unele costuri exagerate, ci pentru că trebuie tratate cu multă atenție și pricepere, necesare pentru atenuarea potențialului litigios al raporturilor dintre operatori și persoanele vizate.

2. Deși chestiunea costurilor nu este de neglijat, GDPR permite totuși operatorilor să se folosească de pretextul costurilor pentru a frâna entuziasmul agresiv al persoanelor vizate. Astfel, potrivit art. 12 alin. 5 GDPR, “Informațiile furnizate în temeiul articolelor 13 și 14 și orice comunicare și orice măsuri luate în temeiul articolelor 15-22 și 34 sunt oferite gratuit. În cazul în care cererile din partea unei persoane vizate sunt în mod vădit nefondate sau excesive, în special din cauza caracterului lor repetitiv, operatorul poate:

(a) fie să perceapă o taxă rezonabilă ținând cont de costurile administrative pentru furnizarea informațiilor sau a comunicării sau pentru luarea măsurilor solicitate;

(b) fie să refuze să dea curs cererii.

În aceste cazuri, operatorului îi revine sarcina de a demonstra caracterul vădit nefondat sau excesiv al cererii.

3. Regula în materie de informare a persoanelor vizate este că aceasta se realizată gratuit, adică gratuit pentru persoanele vizate. Oricât de multe persoane vizate ar solicita informații, prelucrări de date sau comunicări, costurile interacțiunii cu acestea rămân în sarcina operatorului, în calitate de cheltuieli indirecte. Aceste costuri nu pot fi transferate în sarcina persoanelor vizate. Așadar, cu cât numărul de persoane vizate este mai mare, cu atât costurile sunt mai mari. Costurile interacțiunii cu persoanele vizate nu poate fi pusă în sarcina acestora, întrucât ele reprezintă o cheltuială făcută pentru respectarea dispozițiilor legale, dispoziții legale din care rezultă drepturile persoanelor vizate.

Servicii JURIDICE.ro

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

JURIDICE by Night

4. Prin excepție, atunci când persoanele vizate își exercită drepturile în mod abuziv, operatorul este îndreptățit fie să refuze să dea satisfacție persoanelor vizate, fie să perceapă o taxă.

5. Observăm că nesocotirea drepturilor persoanelor vizate, respective, după caz, descurajarea exercitării lor prin pretinderea unei taxe, nu sunt permise îndată ce operatorul remarcă pretenții nefondate sau o exercitare abuzivă a drepturilor lor din partea persoanelor vizate, ci doar în cazul în care cererile persoanelor vizate sunt în mod vădit nefondate sau excesive.

6. Cu alte cuvinte, cererile persoanelor vizate pot să fie nefondate, ele însă nu trebuie să fie “vădit nefondate”. Legiuitorul european nu ne spune în ce constă caracterul “vădit nefondat” al unei cereri, ci doar că operatorului îi revine sarcina de a demonstra caracterul vădit nefondat al cererii persoanei vizate. Această demonstrație se va face în fața instanței de judecată și/sau, după caz, în fața Autorității naționale, nu în fața persoanei vizate care a formulat cererea, întrucât atunci când se ajunge la asemenea evaluări comunicarea dintre operator și persoana vizată este deja tensionată, există deja neînțelegeri.

7. În ce privește celălalt tip de comportament al persoanei vizate, „cereri excesive”, legiuitorul european ne oferă un reper: sunt excesive cererile repetitive, adică șicanatorii. În cazul cererilor excesive, nu este necesar ca ele să fie nefondate. Cu alte cuvinte, chiar și cererile fondate, adică îndreptățite, adică bazate în mod serios pe drepturi ale persoanei vizate, dacă sunt excesive, sunt prohibite. Motivul îngăduinței legiuitorului față de operator este același ca în cazul cererilor vădit nefondate: abuzul de drept. Rațiunea legiuitorului european este asemănătoare cu a legiuitorului român, care a prevăzut, în art. 15 Cod civil, referitor la abuzul de drept, că “niciun drept nu poate fi exercitat în scopul de a vătăma sau păgubi pe altul ori într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe”. Așadar, în această privință, art. 12 alin. 5 GDPR reia și detaliază idea exprimată de art. 15 Cod civil.

8. În ce privește posibilitatea oferită operatorului de a percepe o taxă pentru furnizarea informațiilor sau a comunicării sau pentru luarea măsurilor solicitate, posibilitate menționată la art. 12 alin. 5 lit. a) GDPR, observăm că această taxă trebuie să fie rezonabilă. GDPR nu cere ca taxa să acopere exclusiv costurile, cere doar ca taxa să fie stabilită luând în considerare costurile administrative. Această taxă nu trebuie să se transforme într-o linie de business pentru operator, nu trebuie să fie generatoare de profit, însă este rezonabil ca ea sa conțină toate costurile administrative ale operatorului. Așadar, taxa este rezonabilă chiar dacă ea cuprinde costuri administrative repartizate unui număr mic de soluționări de cereri (prin ipoteză vădit nefondate), ceea ce poate însemna o sumă semnificativă de bani, pentru persoana vizată.

În concluzie, GDPR oferă operatorilor cuminți pârghii pentru descurajarea persoanelor vizate abuzive, însă, așa cum se întâmplă aproape mereu, ultimul cuvânt va reveni instanțelor judecătorești, atât în cazul unei acțiuni directe a persoanei vizate cât și în cazul contestării unei sancțiuni din partea Autorității referitoare la cenzurarea reacției operatorului față de persoanele vizate abuzive.

Av. dr. Andrei Săvescu, SĂVESCU & ASOCIAȚII

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill şi My Justice.

Login | Pentru a putea posta comentarii trebuie să fiţi abonat. Dacă încă nu sunteţi, click aici pentru a afla despre avantaje!

Lasă un răspuns

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories