Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Concluziile Consiliului privind combaterea crizei provocate de pandemia de COVID-19 în educație și formare
03.07.2020 | Elena ALBU

JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu 

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria CI 212/9 din 26 iunie 2020, au fost publicate Concluziile Consiliului privind combaterea crizei provocate de pandemia de COVID-19 în educație și formare.

Consiliul Uniunii Europene,

Evidențiind faptul că:

Pandemia de COVID-19 a afectat sistemele de educație și formare din întreaga lume și din Uniune, punând o presiune fără precedent asupra lor, și a adus schimbări majore în felul în care învățăm, predăm, comunicăm și colaborăm în cadrul comunităților noastre de educație și formare și între acestea. Acest lucru a avut impact asupra cursanților, familiilor acestora, cadrelor didactice, formatorilor, liderilor instituțiilor, precum și asupra societății în general.
De la izbucnirea pandemiei, statele membre și instituțiile de educație și formare au făcut eforturi semnificative pentru a asigura siguranța și bunăstarea cursanților și a personalului și continuarea învățării și a predării, în vederea menținerii dreptului la educație.
Ca răspuns de urgență, majoritatea statelor membre au decis închiderea fizică extinsă a instituțiilor de educație și formare, mobilizând în același timp, rapid, opțiuni alternative și sprijin pentru învățarea și predarea la distanță, în special soluții digitale. Această schimbare a confruntat sistemele de educație și formare și părțile interesate din aceste domenii din statele membre, în special cursanții și familiile acestora, precum și cadrele didactice și formatorii, cu diferite provocări, dar le-a oferit și o experiență de învățare valoroasă și a accelerat transformarea digitală suplimentară a instituțiilor de educație și formare.
În aceste circumstanțe excepționale, a existat o colaborare remarcabilă între statele membre, care, într-o perioadă de criză, și-au demonstrat solidaritatea și sprijinul reciproc prin schimburi regulate de informații cu privire la situațiile, provocările, măsurile și planurile lor naționale preconizate sau deja puse în aplicare, precum și, acolo unde a fost posibil, prin partajarea în mod deschis a resurselor educaționale.

Recunoscând că:

Pentru a depăși aceste provocări și în funcție de circumstanțele naționale, statele membre și instituțiile lor de educație și formare au instituit rapid numeroase măsuri, cum ar fi:
— dezvoltarea și partajarea de conținut, materiale și practici educaționale de calitate, adaptate la contextul învățării la distanță, la nivel național și/sau la nivelul instituțiilor;

— sprijinirea mediilor virtuale de învățare, care facilitează utilizarea platformelor de învățare online existente (sau dezvoltarea unora noi) și a instrumentelor de colaborare în echipă;

— utilizarea transmisiilor de televiziune și de alte mass-media pentru a oferi conținut educațional;

— pregătirea unei serii de orientări și instrucțiuni cu privire la modul de participare la învățarea la distanță și de desfășurare a activităților de predare la distanță, de exemplu cu privire la utilizarea în condiții de siguranță a instrumentelor digitale și la evaluarea online;

— furnizarea de oportunități specifice de dezvoltare profesională pentru cadre didactice și formatori și pentru alte categorii de personal pedagogic;

— identificarea cursanților care nu sunt în măsură să participe la învățământul la distanță și intrarea în contact cu aceștia prin furnizarea accesului la internet și a echipamentelor necesare, în special pentru cei care provin din zone și medii izolate din punct de vedere geografic sau defavorizate din punct de vedere socioeconomic, precum și distribuirea de materiale educaționale tipărite, atunci când este necesar;

— furnizarea de sprijin specific pentru cursanții cu nevoi educaționale speciale;

— facilitarea accesului la conținutul digital în biblioteci;

— furnizarea de mese pentru cursanții care provin din medii defavorizate din punct de vedere socioeconomic;

—oferirea de diverse forme de sprijin psihologic pentru cursanți, familii, cadre didactice și formatori;

— asigurarea de servicii de îngrijire pe timpul zilei pentru copiii mai mici ai căror părinți și îngrijitori nu pot lucra de acasă, în special pentru cei care lucrează în sectoare critice precum serviciile de sănătate;

— furnizarea de diferite tipuri de sprijin atât pentru cursanții care încep, cât și pentru cei care termină un program de mobilitate;

— furnizarea periodică de informații cursanților, cadrelor didactice și formatorilor, instituțiilor de educație și formare, familiilor, precum și altor părți interesate relevante;

— dezvoltarea cooperării cu autoritățile locale și regionale și organizațiile neguvernamentale, precum și cu întreprinderile, inclusiv societățile de telecomunicații, de internet și de editare, care, în unele cazuri, au furnizat materiale și instrumente în mod gratuit;

— sprijinirea și stimularea, dacă este posibil, a educației și activității fizice, în conformitate cu măsurile de precauție privind siguranța.

Ca răspuns la criza provocată de pandemia de COVID-19, Comisia a oferit posibilități de flexibilitate suplimentară în punerea în aplicare a programului Erasmus+, combinată cu sfaturi practice pentru participanții la Erasmus+ și pentru agențiile naționale. În plus, pe lângă eforturile depuse în cadrul Consiliului, Comisia a facilitat noi posibilități de cooperare și de schimb de informații între statele membre.

Pe măsură ce situația evoluează, odată cu posibila ridicare a măsurilor de izolare la recomandarea autorităților sanitare, apar noi întrebări privind redeschiderea instituțiilor de educație și formare, precum și a întreprinderilor care oferă învățare la locul de muncă, inclusiv măsurile organizatorice și de siguranță, în special referitoare la distanțarea socială, la salubrizare și la igienă. În acest sens, unele dintre provocări se referă la disponibilitatea resurselor umane în număr suficient, precum și la pregătirea și viabilitatea structurilor de educație și formare, în special la caracterul lor adecvat pentru punerea în aplicare a măsurilor necesare.

Invită statele membre, ținând seama în mod corespunzător de principiul subsidiarității și în conformitate cu circumstanțele naționale:

Să continue schimbul de informații, de experiență și de bune practici între statele membre cu privire la modul optim în care educația și formarea se pot adapta la situație, în funcție de evoluțiile ulterioare legate de criza cauzată de pandemia de COVID-19, inclusiv cu privire la diferite măsuri legate de redeschiderea instituțiilor de educație și formare, asigurând echitatea, promovând bunăstarea cursanților și a personalului și oferind sprijin psihologic. În acest sens, să încurajeze un flux de informații simplificat și coerent și să utilizeze în mod optim rețelele existente.

În ceea ce privește redeschiderea instituțiilor de educație și formare, în funcție de circumstanțele locale, regionale și naționale, să ia măsurile necesare pentru a asigura siguranța cursanților și a personalului, inclusiv condiții sanitare și de igienă adecvate, și să reia activitățile de învățare și de predare față în față, asigurând totodată egalitatea de șanse.

Pe baza învățămintelor desprinse deja în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19 și luând în considerare impactul potențial pe termen lung al crizei asupra viitorului educației și formării, să examineze posibilitățile de inovare și să depună eforturi suplimentare pentru a accelera transformarea digitală a sistemelor de educație și formare și, după caz, să stimuleze capacitatea digitală a instituțiilor de educație și formare și să reducă decalajul digital.

Ținând seama de învățămintele desprinse în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19 să sprijine dezvoltarea în continuare a abilităților și competențelor digitale ale cadrelor didactice și formatorilor, pentru a facilita predarea și evaluarea în mediile de învățare digitală.

Ținând seama în mod corespunzător de autonomia instituțională, să examineze posibilitatea integrării învățării digitale de înaltă calitate ca parte a ofertei de educație și formare la toate nivelurile și în toate tipurile de educație și formare. Atunci când acționează astfel, să acorde atenție adaptării instrumentelor digitale la vârsta și nevoile speciale ale cursanților, precum și respectării normelor de protecție a datelor, a vieții private, a considerentelor etice și a cerințelor în materie de siguranță și de securitate cibernetică.

Să exploreze posibilitățile de îmbunătățire a predării și învățării prin monitorizare și evaluare pe baza extragerii de date privind educația, axată pe datele existente, a analiticii învățării și a utilizării inteligenței artificiale, acordând atenția cuvenită respectării Regulamentului general privind protecția datelor (UE) 2016/679.

Concomitent cu oferirea de posibilități de învățare la distanță, digitală și mixtă, să acorde o atenție suplimentară asigurării egalității de șanse și accesului continuu la educație și formare de înaltă calitate pentru cursanții de toate vârstele, asigurând calitatea și încurajând validarea și recunoașterea rezultatelor învățării dobândite. Reafirmând dreptul la educație, să acorde o atenție deosebită prevenirii unei eventuale creșteri a ratei de părăsire timpurie a școlii, cauzată de criza provocată de pandemia de COVID-19.

Pentru a atenua efectul negativ al crizei provocate de pandemia de COVID-19 asupra mobilității și cooperării transfrontaliere fizice, să încurajeze utilizarea posibilităților virtuale de mobilitate și cooperare.

Să coopereze în ceea ce privește eliminarea obstacolelor legate de pandemia de COVID-19 din calea mobilității transfrontaliere în scopul învățării, ținând seama de posibilele consecințe ale diferitelor abordări ale evaluării și de eventuala amânare sau anulare a examenelor și posibila amânare a înscrierilor, care pot avea un efect negativ asupra oportunităților de mobilitate în scopul învățării în următorii ani.

Să coopereze în ceea ce privește garantarea posibilităților de educație pentru cursanții care fac zilnic naveta între state membre învecinate, în special în cazul închiderii prelungite a frontierelor.

Să sprijine dezvoltarea în continuare a infrastructurii digitale, precum și a aptitudinilor și competențelor digitale, apelând la finanțarea disponibilă în cadrul programelor și fondurilor Uniunii, în special programul Erasmus+, Corpul european de solidaritate și fondurile structurale și de investiții europene, Programul de sprijin pentru reforme structurale și succesorii acestora, precum și noul program Europa digitală.

Consilier juridic Elena Albu 

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.