Secţiuni » Articole
Articole
Publicare articolePublicare comunicatePreluare RSSNewsletters
EssentialsInterviuriOpiniiRNSJNote de studiuStudii
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Articole Business Noutăți legislative SELECTED

Reglementări privind Monitorizarea Investițiilor Străine Directe în România – Implementare prin OUG 46/2022

19 mai 2022 | Dumitru RUSU
Dumitru Rusu

Dumitru Rusu

Cu excepția unei scurte explicații în presă din partea directorului SRI privind faptul că rolul acordat de către Guvern către SRI conform OUG 46/2022[1] este parte a implementării unor reglementări europene, ordonanța, intrată în vigoare în 18 aprilie 2022, a fost discretă și fără impact mediatic ori în opinia publică, în mod similar cu directa intrare în vigoare a Regulamentului (UE) 2019/452 – Regulamentul de Monitorizare Investiții Străine Directe.

Am prezentat regulamentul și proiectul de ordonanță de implementare în alt buletin juridic.

Ca principiu, considerațiile noastre anterioare rămân valabile (cu câteva completări și suplimentări descrise mai jos), acest mecanism de monitorizare a investițiilor străine directe concurând și suprapunându-se cu mecanismul general pre-existent de monitorizare a investițiilor exercitat de către Consiliul Concurenței și Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) conform Deciziei CSAT nr. 73/2012.

Aspecte importante aduse de OUG 46/2022:

– Acest mecanism de monitorizare este exercitat de CEISD – Comisia pentru examinarea investiţiilor străine directe, organism inter-ministerial fără personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului și constituit prin decizia primului ministru (numirea este așteptată în 30 de zile de la OUG 46/2022).

– CEISD este organ deliberativ și de pre-monitorizare, al cărui rol este de a analiza toate intențiile de investiții străine directe și aprobă/ aprobă condiționat sau refuză acele investiții străine directe care prezintă posibila amenințare pentru securitatea sau ordinea publică. CEISD are dreptul să ia decizii și să emită avize obligatorii și conforme către Consiliul Concurenței, emitentul formal a deciziilor.

– CEISD va include reprezentanți de la biroul primului ministru, Ministerului Economiei, Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ministerului Finanţelor, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii, Ministerului Afacerilor Externe și Consiliul Concurenței. Consiliul Concurenței asigură secretariatul CEISD și este de asemenea entitatea administrativă care emite deciziile juridice în baza OUG 46/2022 (având în vedere lipsa personalității juridice a CEISD).

– În linii mari, ariile de monitorizare a investițiilor sub mecanismul general se suprapun cu cele din Regulament, având în vedere și caracterul lor general – securitatea națională vs. securitatea sau ordinea publică. E relevant însă de menționat că atât Regulamentul european cât și OUG 46/2022, ca lege locală de implementare, aduc în atenție aspecte noi supuse monitorizării, libertatea și pluralismul presei și accesul la informații sensibile, precum și definiții specifice ale tehnologiilor critice.

– Există și un prag minim de materialitate de 2 millioane euro pentru monitorizarea de către CEISD, dar acest prag poate fi înlăturat în mod discreționar (monitorizarea de către CSAT nu include un prag minim de materialitate).

– Avem de asemenea o definiție mai largă a ce înseamnă investiție nouă în OUG 46/2022, cu referire nu numai la noi investiții „clasice” precum achiziționarea de afaceri și active, dar de asemenea și extinderi ale facilităților existente, lansarea de noi produse și linii de afaceri, diversificarea activității. Va fi dificil de analizat cum va fi implementată, să sperăm în clarificări aduse prin normele de aplicare.

– Mecanismul implică pre-aprobare obligatorie, cu sancțiuni semnificative ca valoare pentru încălcări, i.e. se pot aplica sancțiuni (de către Consiliul Concurenței) cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală din anul anterior aplicării sancțiunii. Amenzi între 10 și 50 milioane de lei pot fi aplicate în lipsa unei cifre de afaceri pe anul anterior.

– Există posibilitatea unor analize și intervenții ulterioare – încă neclar dar pare că CEISD are un astfel de rol pentru o intervenție ulterioară (ex-post), cu posibile măsuri protective precum suspendarea drepturilor de vot și vânzări forțate ale participațiilor prin licitații publice. Clarificări ar putea fi aduse prin normele de aplicare.

– OUG 46/2022 exclude în mod formal investițiile de portofoliu ale investitorilor non-EU de la aplicare dar definiția este foarte îngustă, bazată pe două condiții cumulative: (a) dobândirea de valori mobiliare pe pieţele de capital organizate şi reglementate şi (b) care nu permit participarea directă la administrarea societăţii comerciale.

– A doua condiție este foarte sensibilă având în vedere că face referință la posibilitatea de a participa în mod direct la administrarea societăţii comerciale, nu la implicarea efectivă (i.e. dacă investitorul are dreptul / puterea de a nominaliza / influența nominalizarea unor reprezentanți în organele de conducere sau supraveghere și nu numirea / desemnarea efectivă).

– Sunt așteptate norme de aplicare ce urmează să fie emise de Consiliul Concurenței în 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței – 18 iunie 2022.


[1] Ordonanţa de urgenţă nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996


Av. Dumitru Rusu, Partner VOICU & FILIPESCU

Evenimente programate
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
18 septembrieȘcoala Superioară de Cadre
19 septembrieImpactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrieFraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrieNoutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrieJURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrieAvocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrieStart Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrieDacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrieImpactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrieAbilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrieJURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrieFraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrieSocial Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrieStart Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrieJURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025The Congress / The biggest legal event

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Materii / Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul securităţii sociale
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Drepturile omului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu
Studii
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Top Legal
Avocaţi
Consilieri juridici
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Revista revistelor juridice
Wisdom stories

J   Servicii   Membership   Comunicare   Documentare   Legal Talent Search   Partnership   Servicii tehnice