Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Rezumat al Avizului Autorității Europene pentru Protecția Datelor privind începerea negocierilor pentru un nou parteneriat cu Regatul Unit
03.07.2020 | Elena ALBU

JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu 

În Jurnalul Oficiala l Uniunii Europene, seria C 217/15 din 1 iulie 2020, a fost publicat Rezumat al Avizului Autorității Europene pentru Protecția Datelor privind începerea negocierilor pentru un nou parteneriat cu Regatul Unit.

La 1 februarie 2020, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (denumit în continuare „Regatul Unit”) s-a retras din Uniunea Europeană și din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice. Condițiile pentru retragere sunt stabilite în Acordul privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniunea Europeană și din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice.
Acordul de retragere a intrat în vigoare la 1 februarie 2020 și prevede o perioadă de tranziție în cursul căreia dreptul Uniunii se aplică Regatului Unit și pe teritoriul acestuia, în conformitate cu acordul respectiv. Această perioadă se va încheia la 31 decembrie 2020, cu excepția cazului în care Comitetul mixt instituit în conformitate cu Acordul de retragere adoptă, înainte de 1 iulie 2020, o decizie unică de prelungire a perioadei de tranziție cu cel mult unul sau doi ani. Declarația politică care a însoțit Acordul de retragere stabilește cadrul viitoarelor relații dintre Uniunea Europeană și Regatul Unit 2020/C 34/01 (numită în continuare „declarația politică”).
La 3 februarie 2020, Comisia Europeană a adoptat o recomandare de Decizie a Consiliului de autorizare a deschiderii negocierilor pentru un nou parteneriat cu Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (denumită în continuare „recomandare”). Anexa la recomandare (denumită în continuare „anexa”) stabilește directivele de negociere ale Consiliului pentru Comisie, respectiv obiectivele pe care aceasta din urmă ar trebui să își propună să le realizeze în numele UE pe parcursul negocierilor.
Recomandarea a fost adoptată în baza procedurii stabilite la articolul 218 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) pentru acordurile încheiate între UE și țări terțe. În ceea ce privește temeiul juridic material, Comisia recomandă ca decizia să se bazeze în această etapă pe articolul 217 din TFUE (acordul de asociere), recunoscând totodată că „[t]emeiul juridic material pentru semnarea și încheierea noului parteneriat nu poate fi stabilit decât după încheierea negocierilor”.
Parteneriatul avut în vedere constă dintr-un pachet unic care cuprinde trei componente principale:
— măsuri generale (inclusiv dispoziții privind valorile și principiile de bază și guvernanța);

— măsuri economice (inclusiv dispoziții privind schimburile comerciale și garanții în vederea asigurării unor condiții de concurență echitabile) și

— măsuri de securitate (inclusiv dispoziții privind asigurarea respectării legii și cooperarea judiciară în materie penală, precum și privind politica externă, securitatea și apărarea)”.

La 12 februarie 2020, Parlamentul European a adoptat o rezoluție referitoare la mandatul propus de negociere pentru negocierile în vederea unui nou parteneriat cu Regatul Unit.
AEPD salută faptul că a fost consultată de Comisia Europeană la 12 februarie 2020 cu privire la recomandare. Prezentul aviz nu aduce atingere niciunei alte observații pe care AEPD ar putea să o formuleze pe baza unor informații disponibile mai târziu, într-o etapă ulterioară. AEPD se așteaptă să fie consultată în timp util pe marginea textului proiectului de parteneriat, în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725.

Concluzie

Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) salută și sprijină obiectivul Comisiei de a încheia un parteneriat cuprinzător cu Regatul Unit, stabilind o cooperare ale cărei elemente esențiale trebuie să fie, în special, respectarea și protejarea drepturilor omului, precum și a statului de drept, afirmând angajamentul părților de a asigura un nivel ridicat de protecție a datelor cu caracter personal și de a respecta pe deplin normele Uniunii privind protecția datelor cu caracter personal.
Având în vedere că se preconizează continuarea cooperării strânse între UE și Regatul Unit la sfârșitul perioadei de tranziție, AEPD salută și sprijină, de asemenea, angajamentul Comisiei asumat în recomandarea sa de a acționa în vederea adoptării deciziilor privind caracterul adecvat al nivelului de protecție dacă sunt îndeplinite condițiile aplicabile.
Prin urmare, prezentul aviz urmărește să furnizeze instituțiilor UE recomandări constructive și obiective, deoarece Comisia dorește să obțină autorizarea Consiliului de a negocia un nou parteneriat cu Regatul Unit și intenționează să adopte decizii privind caracterul adecvat al nivelului de protecție dacă sunt îndeplinite condițiile.
În acest scop, în ceea ce privește parteneriatul avut în vedere, AEPD recomandă:
— asigurarea faptului că parteneriatele de securitatea și parteneriatele economice au la bază angajamente similare de respectare a drepturilor fundamentale, inclusiv protecția adecvată a datelor cu caracter personal;

— definirea priorităților în cazul în care ar trebui încheiate acorduri de cooperare internațională în alte domenii decât asigurarea respectării legii, în special în ceea ce privește cooperarea dintre autoritățile publice, inclusiv instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii;

— evaluarea problemei transferurilor ulterioare de date cu caracter personal, având în vedere Avizul 1/15 al CJUE, nu numai în cadrul prelucrării datelor din registrul cu numele pasagerilor, ci și pentru parteneriatele economice și de securitate.

În ceea ce privește evaluarea caracterului adecvat al nivelului de protecție, AEPD subliniază importanța:

— unei astfel de evaluări în temeiul Directivei privind protecția datelor în materie de asigurare a respectării legii și al RGPD pentru cooperarea dintre autoritățile publice și impactul acesteia asupra transferurilor efectuate de instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii în Regatul Unit;

— definirii domeniului de aplicare al deciziilor preconizate privind caracterul adecvat, în special în temeiul Directivei privind protecția datelor în materie de asigurare a respectării legii.

Reamintește faptul că adoptarea unei decizii privind caracterul adecvat al nivelului de protecție face obiectul unor condiții și cerințe specifice și, în cazul în care Comisia prezintă un proiect de decizie privind caracterul adecvat al nivelului de protecție, CEPD trebuie implicat în mod corespunzător și în timp util. Subliniază că, având în vedere situația specifică a Regatului Unit, orice abatere substanțială de la acquis-ul UE în materie de protecție a datelor care ar duce la reducerea nivelului de protecție ar constitui un obstacol important în calea constatărilor privind caracterul adecvat al nivelului de protecție. AEPD recomandă, de asemenea, ca Uniunea să ia măsuri pentru a se pregăti pentru toate situațiile, inclusiv pentru cazul în care decizia (deciziile) privind caracterul adecvat al nivelului de protecție nu a (au) putut fi adoptată (adoptate) în perioada de tranziție, când nu s-ar adopta nicio decizie privind caracterul adecvat al nivelului de protecție sau când o astfel de decizie ar fi adoptată doar pentru anumite domenii.

În final, AEPD rămâne la dispoziția Comisiei, a Consiliului și a Parlamentului European pentru a oferi recomandări în etapele ulterioare ale acestui proces. Observațiile formulate în prezentul aviz nu aduc atingere altor observații pe care AEPD ar putea să le formuleze pe măsură ce pot apărea alte probleme, care vor fi abordate ulterior, când vor fi disponibile mai multe informații. AEPD se așteaptă să fie consultată cu privire la textul proiectului de parteneriat, înainte de finalizarea acestuia.

Consilier juridic Elena Albu

Aflaţi mai mult despre , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!









JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.