Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Procedură civilă
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
 

Minută de practică neunitară. Sunt scutite de taxă de timbru cererile având ca obiect declararea nulității unui act juridic, formulate de către unităţile administrativ-teritoriale?
10.08.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Problema de drept: incidența art. 30 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 vizând scutirea de la plata taxei judiciare de timbru în privința cererilor având ca obiect declararea nulității unui act juridic, formulate de către unităţile administrativ-teritoriale.

Acte normative incidente: art. 30 din OUG nr. 80/2013

Opinia Institutului Național al Magistraturii
Titlul temei de dezbatere, astfel cum a fost comunicat INM de către Curtea de Apel Bacău, a fost redactat în următorii termeni: „Taxa judiciară de timbru aferentă cererilor având ca obiect anularea unui contract de vânzare/transfer de active, formulate de unităţile administrativ-teritoriale”, acesta nefiind însoțit de către vreo detaliere a problemei de practică neunitară sesizate. Întrucât din datele transmise nu rezultă cu claritate obiectul temei ce se solicită a fi abordată, INM a reformulat titlul temei și a conceput un punct de vedere raportat la problema considerată, în opinia acestuia, ca fiind aceea în privința căreia s-a formulat sesizarea.

Potrivit art. 30 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, sunt scutite de taxă judiciară de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv căile de atac formulate, potrivit legii, (…) de instituţii publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au ca obiect venituri publice.

Pentru a beneficia de scutirea reglementată de art. 30 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 trebuie îndeplinite cumulativ două condiții:
a) cererea să fie formulată de o instituție publică;
b) cererea să aibă ca obiect venituri publice.

În ceea ce privește prima condiție, art. 30 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 nu introduce vreo distincție între instituțiile publice centrale și cele locale, ambele beneficiind, în condițiile enunțate, de scutirea specificată.

Art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale include, în denumirea generică de instituții publice locale, comunele, orașele, municipiile, sectoarele municipiului București, județele, municipiul București, instituțiile și serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de finanțare a activității acestora.

Potrivit art. 1 pct. 6 lit. i) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, unitățile administrativ-teritoriale sunt comunele, orașele și județele; în condițiile legii, unele orașe pot fi declarate municipii. Aceeași reglementare există și în cuprinsul art. 2 alin. (1) pct. 56 din Legea nr. 273/2006 ce enumeră unitățile administrativ-teritoriale ca fiind comunele, orașele, municipiile și județele.

Din coroborarea acestor texte legale rezultă că unitățile administrativ-teritoriale sunt instituții publice locale, prima condiție impusă de art. 30 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 fiind îndeplinită.

În ceea ce privește cea de-a doua condiție, în conformitate cu art. 30 alin. (2) din O.U.G. nr. 80/2013, în înțelesul acestei ordonanțe de urgență, în categoria venituri publice se includ, printre altele, veniturile bugetelor locale.

Pentru a fi incident art. 30 din OUG nr. 80/2013, obiectul cererii trebuie să fie însă reprezentat de o pretenție bănească ce constituie un venit public aparținând unității administrativ-teritoriale, declararea nulității unui act juridic neincluzându-se în noțiunea de pretenție bănească.

În concluzie, opinia INM este aceea că cererile având ca obiect declararea nulității unui act juridic, atunci când acestea sunt formulate de unităţile administrativ-teritoriale, se timbrează potrivit dispozițiilor legale incidente în fiecare caz concret în parte, nefiind incident art. 30 din OUG nr. 80/2013.

În unanimitate, participanții și-au însușit soluția expusă în opinia INM.

Notă: Materialul a fost selectat din minuta întâlnirii președinților secțiilor civile ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel (Timișoara, 5-6 martie 2020), întocmită de jud. dr. Delia Narcisa Theohari și jud. Stelian Ioan Vidu, formatori INM.

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.