Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii

Cei mai neiubiți dintre pământeni
15.07.2020 | Răzvan CRĂCIUNAȘ, Anca Gabriela VĂRZARU

JURIDICE - In Law We Trust
Răzvan Crăciunaș

Răzvan Crăciunaș

Anca Varzaru

Anca Gabriela Vărzaru

I. O eroare de înțelegere juridică

1. Unele instanțe apreciază că polițiștilor pensionari nu li se aplică dispozițiile art. 164 din C. muncii, referitoare la salariul minim brut garantat în plată, întrucât ei au dreptul la pensie, astfel încât nu (mai) au drepturi salariale. Aceste instanțe greșesc, întrucât:
– art. 60 din Legea nr. 223/2015 obligă la actualizarea pensiei ori de câte ori se majorează salariul de funcție al personalului în activitate,
– iar art. 7 lit. b) din Legea nr. 153/2017 precizează că salariul de funcție nu poate fi mai mic decât salariul minim brut garantat în plată.
Așadar, dispozițiile art. 164 din C. muncii sunt aplicabile polițiștilor pensionari, dar nu per se, bineînțeles, ci pentru că dispozițiile legale menționate trimit la salariul minim brut garantat în plată.

II. O inovație juridică neagră: “salariul minim include sporurile

2. În cazul unor polițiști pensionari, este fără niciun dubiu faptul că salariul de funcție a fost calculat sub valoarea salariului minim pe economie. Astfel, salariul de funcție a fost calculat raportat la un VRS de 197,33 care este abrogat încă din anul 2010.

3. Prin fiecare hotărâre anuală de guvern pentru stabilirea salariului minim brut pe țară[1] se face această precizare expresă, respectiv că salariul minim brut pe țară garantat în plată NU poate fi compus și NU include sporuri ori alte adaosuri.

4. În pofida acestor reglementări, unele instanțe rețin că, pentru polițiști, “salariul minim brut pe țară garantat în plată include în cuantumul său sporurile incluse în salariu”. Cu alte cuvinte, în vreme ce pentru orice salariat din România salariul minim brut garantat în plată nu include sporurile, polițiștii devin Cei Mai Neiubiți dintre Pământeni, adică pentru ei salariul minim include sporurile…

5. Conform art. 164 alin 1 teza I din C. muncii, „salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabilește prin hotărâre a Guvernului, după consultarea sindicatelor și a patronatelor.” Întrucât momentul de referință la care ne raportăm este anul 2017, salariul minim brut pe țară la acea vreme era de 1.450 lei, stabilit prin HG nr. 1/2017. Astfel, art. 1 din HG nr. 1/2017 prevede că „începând cu data de 1 februarie 2017, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, sumă stabilită în bani care nu include sporuri și alte adaosuri, se stabilește la 1.450 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 166,00 ore, în medie, pe lună, în anul 2017, reprezentând 8,735 lei/oră.”

IV. O problemă spinoasă: citirea legilor se oprește. Instanțele se blochează la Legea nr. 284/2010. Succesiunea în timp a reglementărilor

6. Instanțele verifică aplicarea HG nr. 1/2017 prin raportare directă la Legea nr. 284/2010, omițând faptul că începând cu data de 1 iulie 2017, data intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017, dispozițiile acestei legi și dispozițiile HG nr. 1/2017 au coexistat. Prin urmare, raportarea la salariul de funcție ca element nefracționabil, la care se aplică sporuri, gradații ș.a.m.d. trebuie făcută nu începând cu momentul intrării în vigoare a HG nr. 1/2017, la 1 februarie 2017, ci începând cu momentul intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017, la 1 iulie 2017. Prin Legea nr. 153/2017 a fost modificată definiția salariului lunar, lărgindu-se conținutul acestuia. O a doua modificare esențială consta în statuarea unui nivel minim al salariului de funcție, ceea ce legea anterioară, Legea nr. 284/2010 nu prevedea. Aici este punctul de pornire al drepturilor polițiștilor pensionari. La momentul respectiv, Guvernul și-a dat seama foarte repede de implicațiile bugetare, motiv pentru care, începând cu 15 septembrie 2017, a modificat prin OG nr. 59/2017 legea pensiilor militare de stat, în sensul ruperii corelației dintre veniturile pensionarilor și veniturile celor în activitate[2].

V. Salariul de funcție trebuie să fie punctul de plecare în sistemul de salarizare al personalului din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate

7. Salariul de funcție trebuie să fie punctul de plecare. Această concluzie se desprinde și din prevederile Anexei nr. VI din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. Chiar dacă aceasta se aplică etapizat, putem observa că legiuitorul a avut în vedere salariul minim pe economie ca și componentă a salariului de funcție care se înmulțește cu coeficientul de ierarhizare, așa cum se desprinde din pct. 27 din tabelul anexei nr. VI. Din cuprinsul Anexei nr. VI denumită „Familia ocupațională de funcții bugetare apărare, ordine publică și securitate națională” la art. 4[3] este stipulat că salariile de funcție sunt diferențiate în raport cu nivelul studiilor, pregătire profesională, atribuții, etc. Practic textul legal acordă diferențierea prin raportare la complexitatea muncii pe care o presupune fiecare funcție. Aici se regăsește rațiunea instituirii coeficientului de ierarhizare, care nu este o inovație a Legii nr. 153/2017, el regăsindu-se și in reglementările anterioare. Nu întâmplător pentru anul 2022, anul în care va intra în integralitate în vigoare legea, se prevede pentru gradația 0 (soldat) un coeficient de ierarhizare egal cu 1 și o valoare de 2500, fiind previzionat la momentul adoptării legii, pentru anul 2022 un salariul minim brut garantat în plată de 2500 lei fără sporuri și alte adaosuri.

8. Problema care subzistă și în prezent este că, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 153/2017, VRS a fost abrogat de drept și a prevăzut o singură regulă: salariul de funcție să fie cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară garantat în plată.

9. În concluzie, stabilirea salariului de funcție la salariul minim brut pe țară nu reprezintă o opțiune pentru Ministerul Afacerilor Interne, ci, începând cu anul 2017, aceasta este o regulă expresă, clară și fără echivoc. Orice interpretare contrară a acestor prevederi nu poate fi legală, ci reprezintă o semnificativă încălcare a drepturilor pecuniare ce se cuvin cadrelor pensionate din Ministerul Afacerilor Interne.


[1] HG nr. 846/2017 stabilește pentru anul 2018 salariul de bază minim brut pe țară la 1900 lei, sumă care nu include sporuri și alte adaosuri, HG nr. 937/2018 stabilește pentru anul 2019 salariul minim brut pe țară la 2080 lei, sumă care nu include sporuri și alte adaosuri, HG nr. 935/2019 stabilește pentru anul 2020 salariul minim brut pe țară la 2230 lei, sumă care nu include sporuri și alte adaosuri.
[2] Documentare și clarificare realizate cu sprijinul av. dr. Andrei Săvescu.
[3] Legea 153/2017: (1) Polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare au dreptul la salariu lunar.
(2) Salariul lunar se compune din salariul de funcție, salariul gradului profesional deținut, gradații și, după caz, salariul de comandă, indemnizații, compensații, sporuri, prime, premii și din alte drepturi salariale.


Av. Răzvan Crăciunaș, SĂVESCU & ASOCIAȚII
Av. Anca Gabriela Vărzaru, SĂVESCU & ASOCIAȚII

Aflaţi mai mult despre , , , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!









JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.