Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Articole Dreptul muncii Drepturile omului Opinii Războiul din Ucraina SELECTED

Directiva europeană privind protecția temporară. Măsuri naționale de sprijin și asistență umanitară în contextul situației din Ucraina – cum se pot implica și cum pot beneficia angajatorii globali sau locali?

10 martie 2022 | Beatrice BĂLBĂRAU
Beatrice Bealcu

Beatrice Bealcu

Evoluția rapidă a evenimentelor din Ucraina, faptul că tot mai mulți cetățeni ucraineni trec granițele Ucrainei în căutarea siguranței și a unui sprijin nu au rămas fără impact asupra vieții sociale și economice în țările vecine sau în Uniunea Europeană, în general.

La data de 4.03.2022 a fost activat pentru prima oară de către Uniunea Europeană mecanismul de protecție temporară în cazul unui aflux masiv de persoane strămutate, în baza Directivei 2001/55/CE (“Directiva”). Directiva, având ca obiect standardele minime pentru acordarea protecției temporare, în cazul unui aflux masiv de persoane strămutate, și măsurile de promovare a unui echilibru între eforturile statelor membre pentru primirea acestor persoane și suportarea consecințelor acestei primiri, stabilește un sistem pentru a aborda sosirile în masă în UE ale resortisanților străini care nu se pot întoarce în țările lor – în special din cauza războiului, a violenței sau a încălcărilor drepturilor omului. Durata protecției temporare instituite prin Directiva este de un an, cu posibilitatea de a fi extinsă până la maximum doi ani.

La nivel național, măsurile luate de Guvernul României în temeiul Directivei fac obiectul Ordonanței de Urgență nr. 20/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară („OUG nr. 20/2022”), publicată în Monitorul Oficial al României nr. 231/08.03.2022 și intrată în vigoare la aceeași dată. În cele ce urmează vom menționa doar o parte dintre acestea.

Măsuri privind asigurarea drepturilor la educație, sănătate, muncă, protecția copilului pentru cetățenii ucraineni

Dreptul la muncă

Cetățenii ucraineni se vor putea încadra în muncă pe teritoriul României în baza declarației pe propria răspundere, dată angajatorului roman. Prin această declarație ei își asumă că îndeplinesc condiţiile de pregătire profesională şi experienţă în activitate necesare ocupării postului pe care urmează să fie încadrați şi că nu au antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfăşoare pe teritoriul României. De asemenea, cetățenii proveniți din Ucraina vor avea posibilitatea să se încadreze în muncă fără a fi necesară obținerea (i) avizului de muncă prevăzut la art. 3 alin. (1) din OG nr. 25/2014 și (ii) a vizei de lungă ședere în scop de muncă.

Această măsură se aplică pentru o periodă de un an și poate fi prelungită cu perioade de câte 6 luni pentru maximum un an.

Măsura poate fi relevantă pentru companiile globale ce au subsidiare și angajați în Ucraina, mai ales în contextul în care companii multinaționale importante au decis suspendarea sau chiar închiderea operațiunilor lor în Ucraina, angajații respectivi putând fi cu uşurintă integrați pe piața muncii în Romania.

Dreptul la sănătate

Cetățenii străini și apatrizii care provin din zona conflictului armat din Ucraina și nu solicită o formă de protecție în România potrivit Legii azilului, vor primi gratuit asistență medicală și tratament corespunzător pentru situații de urgență, prin sistemul național de asistență medicală de urgență, în taberele temporare de cazare și asistență umanitară sau în locațiile de cazare stabilite de comitetele pentru situații de urgență;

Dreptul la educație

Copiii ucraineni aflați pe teritoriul României, inclusiv cei care nu solicită protecție potrivit Legii azilului, beneficiază de dreptul la educație în unitățile de învățământ din România în aceleași condiții și din aceleași bugete cu antepreșcolarii, preșcolarii și elevii români. De asemenea, ei vor avea dreptul la cazare gratuită în internatele școlare, alocație de hrană, dreptul la cazarmament, respectiv: rechizite, îmbrăcăminte, încălțăminte, manuale; Copiii ucraineni vor beneficia de examinarea stării de sănătate în unităţile de învăţământ, iar în situația în care nu sunt vaccinați, pot beneficia de schema de vaccinare conform Programului național de vaccinare.

Măsuri menite să încurajeze mediul de afaceri în întreprinderea de acțiuni pentru ajutarea cetățenilor ucraineni

Persoanele juridice beneficiază (pe perioadă limitată, de regulă până la 31.12.2022) de facilități fiscale în situația acordării de sprijin cetățenilor ucraineni, printre care menţionăm:

– Sumele reprezentând donații în bani realizate în contul distinct disponibil în lei deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București de către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență se vor deduce integral din rezultatul fiscal în cazul plătitorilor de impozit pe profit, respectiv se scad integral din baza impozabilă pentru plătitorii de impozit pe venitul microîntreprinderilor;

– Bunurile și serviciile acordate gratuit în scop umanitar de către persoane impozabile, persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, vor fi considerate bunuri și servicii acordate gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare sau de mecenat, în limita sumei obținute prin aplicarea unei cote de până la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului.

Beatrice Bealcu, Avocat colaborator Voicu & Filipescu

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership