Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drepturile omului
Drepturile omului
DezbateriToate evenimenteleCărţi

Powered by LIVESCU & ASOCIAŢII

Avocatul Poporului. Recomandare ref. dreptul la protecţie specială al persoanelor cu dizabilități în vederea accesării serviciilor de turism
29.07.2020 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, Drepturile omului
JURIDICE - In Law We Trust

Luni, 27 iulie 2020, Avocatul Poporului a dat publicității următoarea recomandare adresată ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri:

Instituția Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în urma informaţiilor difuzate în presă, în data de 30 septembrie 2019, când site-ul de știri Realitatea.net a prezentat, sub titlul: „Groaznic! Persoane cu handicap, umilite public”, situația a zeci de persoane cu dizabilități (persoane cu handicap locomotor, aflate în scaune cu rotile şi nevăzători) cărora le-a fost respinsă solicitarea de a intra gratuit în Salina Slănic Prahova. Persoanele cu handicap au fost nevoite să îşi plătească integral biletele, deşi legea prevede că acestea pot vizita gratuit obiectivele turistice din România.

Conform celor relatate în presă, reprezentanţii Societății Naționale a Sării au motivat că nu au putut asigura gratuitatea solicitată de grupul persoanelor cu handicap din cauza lipsei bugetului alocat unor astfel de acţiuni.

Reprezentanţii instituţiei Avocatul Poporului, prin domeniul privind drepturile familiei, tinerilor, pensionarilor și persoanelor cu handicap, au efectuat o anchetă proprie la Salina Slănic Prahova, pentru lămuriri cu privire la situația semnalată de presă. Deşi, iniţial, am fost informați că, la anchetă, va participa şi juristul SNS Salrom SA, ulterior aceasta s-a desfăşurat doar în prezența directorului sucursalei Slănic Prahova.

Echipei de anchetă i-au fost puse la dispozitie, spre informare, documente constând în corespondenţa generată de incident, între reprezentanții SNS Salrom SA și Consiliul Național al Dizabilității din România, Fundația ”Alinare’ și Realitatea TV.

In toate documentele puse la dispoziție, conducerea SNS Salrom SA se exprima, fără echivoc, în sensul că nu înțelege să respecte drepturile persoanelor cu handicap prevăzute de Legea 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, pentru că aceste prevederile legale nu îi sunt aplicabile Societății Naționale a Sării SA, „O societate comercială, ce desfăşoară acte de comerț, nefiind o societate ce acționează în regim de putere publică și nici nu prestează un serviciu public”.

În considerarea celor de mai sus și având în vedere:
• că SNS Salrom SA este o întreprindere publică, la care acționar majoritar este statul, prin Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
• faptul că, din activitatea desfăşurată de SNS Salrom SA, face parte şi turismul în salină, de care trebuie să se bucure și persoanele cu dizabilități, în condiții de egalitate cu toți membrii societății;
• Poziționarea fermă a SNS Salrom SA față de persoanele cu handicap, în ciuda intervențiilor din partea societăţii civile (Consiliul Național al Dizabilității din România), a mass mediei (Realitatea TV) şi a instituției Avocatul Poporului, autoritate de rang constituțional cu prerogative de apărare a persoanelor cu handicap lezate în drepturile lor fundamentale, poate da o valență discretionară modului în care o societate al cărui acționar majoritar este statul înţelege să se raporteze la Constituţia României și, implicit, la pactele şi tratatele la care România este parte.

în virtutea prerogativelor constituționale ale Avocatului Poporului, de apărare a persoanelor lezate în drepturile şi libertățile lor, prevăzute de art 59 din Constituția României, ne-am adresat domnului Emil-Răzvan Pîrjol, secretar de stat în Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, pentru probleme de turism, solicitându-i exprimarea unui punct de vedere cu privire la această situaţie (adresa nr.17287/13 decembrie 2019). Intrucât nu am primit răspuns în termen legal, am revenit (adresa nr. 17287/06.02.2020), reiterând solicitarea unui punct de vedere.
În data de 13 februarie 2020, am fost informati că domnul secretar de stat, Emil-Răzvan Pîrjol, prin adresa nr. 301721/ERP/14.01.2020, redirecționase solicitarea Avocatului Poporului nr. 17287/2019, înregistrată la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri sub nr. 12212/ERP/17.12.2019, către Direcția Administrare Participații, Guvernanţă Corporativă și Insolvență, în atenţia doamnei director Claudia Maria Baicu, „spre competentă soluţionare”.

Instituția Avocatului Poporului nu a fost informată despre redirecţionarea acestei adrese, iar de la conducerea direcției către care a fost redirecționată solicitarea Avocatului Poporului nu am primit niciun răspuns.

Față de cele mai sus expuse şi având în vedere:
– prevederile art. 50 din Constituţia României potrivit cărora Persoanele cu handicap se bucură de protecție specială. Statul asigură realizarea unei politici naționale de egalitate a şanselor, de prevenire şi de tratament ale handicapului, în vederea participării efective a persoanelor cu handicap în viaţa comunității.
– prevederile art. 20 din Constituția României – Tratatele internaţionale privind drepturile omului, potrivit cărora: dispoziţiile constituționale privind drepturile și libertăţile cetăţenilor
și aplicate în concordanță cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte. Dacă există neconcordanţe între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementările internaționale, cu exceptia cazului în care Constituţia sau legile interne conțin dispoziții mai favorabile.
– prevederile Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (Carta) potrivit cărora: Uniunea recunoaşte şi respectă dreptul persoanelor cu handicap de a beneficia de măsuri care să le asigure (…) participarea la viața comunității.; prevederile Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilități, în special art. 9 punctul 1, potrivit căruia: pentru a da persoanelor cu dizabilități posibilitatea să trăiască independent și să participe pe deplin la toate aspectele vieții, statele părți vor lua măsurile adecvate (…).
– drepturile persoanelor cu handicap, prevăzute în art. 6 lit. f) şi art. 21 din Legea 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, potrivit cărora autoritățile competente ale administraţiei publice au obligația să faciliteze accesul persoanelor cu handicap la petrecerea timpului liber, cultură, sport, turism şi să ia măsuri specifice, astfel încât adultul cu handicap grav sau accentuat, precum şi persoana care îl însoţeşte, să beneficieze de gratuitatea intrării la spectacole, muzee, manifestări artistice şi sportive, iar adultul cu handicap mediu şi uşor să beneficieze de bilete de intrare în aceleaşi condiții ca elevii şi studenţii (sumele aferente acestor drepturi suportându-se din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor, al Agenției Naționale pentru Sport, din bugetele locale sau, după caz, din bugetul organizatorilor publici ori privaţi).
– faptul că, deși -în contextul pandemiei- s-au modificat termenele legale de răspuns de care beneficiau autoritățile, a subzistat obligația autorităţilor publice de a asigura Avocatului Poporului sprijinul necesar în exercitarea atribuţiilor sale”, în conformitate cu prevederile art. 59, alin (2) din Constituția României;
– proiectele privind turismul, promovate recent de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, precum Proiectul de Ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al ministrului lucrărilor publice dezvoltării și administrației pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea, rolul, atribuțiile, acreditarea și reacreditarea centrelor naționale și locale de informare şi promovare turistică, din care lipsesc prevederile privind accesibilitatea persoanelor cu dizabilități.
– Punctul 18 al Principiilor privind Protecţia şi Promovarea Instituţiei Ombudsman („Principiile de la Veneția”), adoptate de Comisia de la Veneția, în cadrul celei de-a 118-ea sesiuni plenare (15-16 martie 2019): ”În cadrul monitorizării implenientării la nivel național a instrumentelor internationale ratificate privind drepturile omului și libertățile fundamentale şi a armonizării cu aceste instrumente, Ombudsmanul ar trebui să aibă competenţa de a prezenta, public, recomandări Parlamentului sau Executivului, inclusiv pentru modificarea legislației sau adoptarea unei noi legislații”.

În temeiul prevederilor art. 59 din Constituţia României, coroborate cu prevederile art. 24 alin (1) și (2) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituției Avocatul Poporului, republicată, în vederea realizării scopului său constituțional și legal, Avocatul Poporului emite prezenta:

Recomandare

1. Se va avea în vedere clarificarea cadrului legal privind situația turismului de salină din
România, astfel încât să fie puse în acord reglementările privind acest domeniu cu prevederile
art. 50 și art. 20 din Constituția României;

2. Se va dispune completarea normelor metodologice privind centrele de informare turistică din România cu prevederi privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi;

3. Se vor lua măsuri privind instruirea personalului ministerului în privința respectării
obligaţiei constituționale de a asigura Avocatului Poporului sprijinul necesar în exercitarea atribuţiilor sale, astfel cum este prevăzut de art. 59, alin (2) din Constituția României;

4. Instituția Avocatul Poporului va fi informată, în termenul legal de 30 de zile, cu privire la
măsurile luate sau, după caz, avute în vedere, ca urmare a însuşirii recomandării.

Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti