Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Articole Fiscalitate Insolvență RNSJ SELECTED Studii

Eșalonarea obligațiilor fiscale – permisă și în cazul societăților aflate în insolvență. Modificarea Codului de Procedură Fiscală prin OG 11/2022

9 februarie 2022 | Dragoș GHIȚĂ
Dragoș Ghiță

Dragoș Ghiță

I. PREAMBUL

Încă de dinainte de contextul generat de pandemia cu virusul Covid-19, statul român se confrunta cu o serioasă problemă legată de încasarea datoriilor bugetare. Astfel, din datele publice[1] oferite de Ministerul Finanțelor, la nivelul anului 2018, datoriile cumulate ale persoanelor juridice (ce nu se aflau în insolvență/reorganizare/faliment/dizolvare și de asemenea nu erau beneficiari ai unei eșalonări la plată conform Codului de Procedură Fiscală) se ridicau la 29.657 milioane lei, dintre care 80% constau în datorii bugetare restante.

Pe de altă parte, în anii 2016 – 2018, rata de încasare globală a creanțelor bugetare în procedurile de executare silită insolvență/faliment se situa la nivelul de aprox. 8%, ceea ce a dus la necesitatea unor noi moduri de a asigura atât încasarea într-un grad, cât mai mare a creanțelor bugetare, dar și asigurarea premiselor de continuitate și revitalizare a mediului de afaceri.

Peste aceste probleme sistemice de încasare s-a suprapus criza economică generată de pandemie, ce a accentuat problemele de lichiditate ale statului. Astfel, în fața perspectivei unui colaps economic și a unei diminuări semnificative ale încasărilor, organul bugetar a fost nevoit să își minimizeze pierderile, adoptând o serie de acte normative ce prevedeau, în principal, măsuri de restructurare, eșalonare, respectiv amânare a plății datoriilor bugetare.

Astfel, salutăm inițiativa legiuitorului, respectiv Ministerului Finanțelor, de a adopta acte normative menite a crea contextul de restructurare și revitalizare a companiilor aflate în impas: O.G. 69/2020, O.G. 90/2020, O.U.G. 226/2020, O.G. 19/2021, O.G. 6/2019, O.G. 11/2022, pentru a enumera câteva dintre ele.

Dintre acestea, O.G. 6/2019 a suferit o serie de actualizări, în vederea adaptării la la realitățile ”din teren”. cu care se confruntă companiile din economia românească. Menționăm în aces sens O.G. pentru modificarea și completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, precum și pentru prorogarea unui termen, publicată în Monitorul Oficial nr. 92 din 28 ianuarie 2022, care a extins termenul inițial de depunere a solicitării de restructurare a datoriilor bugetare restante (31.12.2020) până în data de 31 iulie 2022. S-a constatat că, deși există o multitudine de companii care și-au manifestat intenția de restructurare, din cauza contextului economic, o parte nu au putut încă să depună solicitarea de restructurare.

II. RELAXAREA EȘALONĂRII CREANȚELOR BUGETARE POTRIVIT CODULUI DE PROCEDURĂ FISCALĂ

În Monitorul Oficial nr. 97 din 31 ianuarie 2022 a fost publicată Ordonanța 11/2022 care a intrat în vigoare începând cu 3 februarie 2022. Aceasta prevede, printre altele, două modificări ale Codului de Procedură Fiscală (CPF) cu impact asupra companiilor supuse unei proceduri de insolvență:

A. Posibilitatea de a accesa eșalonarea la plată conform CPF pentru obligațiile fiscale restante pentru contribuabilii aflați în insolvență, în anumite condiții.

B. Posibilitatea de a accesa eșalonarea la plată conform CPF pentru obligațiile fiscale restante pentru datoriile constând în sume pentru care s-a stabilit răspunderea potrivit legii insolvenței.

Redăm mai jos o prezentare comparativă a principalelor modificări cu impact în procedurile de insolvență:

III. COMPARAȚIE TEXTUALĂ

IV. CONDIȚII:

A. Posibilitatea societăților de a iniția procedura de eșalonare la plată în timpul procedurii de insolvență, fără a mai fi obligate să aștepte finalizarea acesteia din urmă.

Înainte, accesarea procedurii de eșalonare era condiționată expres de lipsa unei proceduri de insolvență în curs. Acum, legiuitorul a nuanțat această limită, constatând că un timp mai scurt de accesare conduce la creșterea șanselor de restructurare.

Textul de lege nu distinge între tipul obligațiilor bugetare din punct de vedere al datei deschiderii procedurii: anterioare sau ”curente”, astfel încât se desprinde concluzia că ambele tipuri de creanțe bugetare pot face obiectul eșalonării.

Există un paradox normativ: companiile nu puteau accesa eșalonarea la plată a întregii datorii deoarece erau în insolvență, dar puteau să solicite amnistia fiscală și să achite doar o parte, sub condiția testului creditorului privat.

Condiția principală și specifică, față de restul celor generale prevăzute la art. 186 din CPF, este să fi ieșit din insolvență până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată (în reglementarea anterioară estepână la data depunerii cererii de eșalonare la plată).

Procedura de eșalonare a datoriilor potrivit CPF conține mai multe etape (solicitarea unui certificat de atestare fiscală, depunerea cererii împreună cu motivele pe care aceasta se sprijină, încheierea unui process verbal de punere de acord, îndeplinirea eventualelor condiții impuse și, în final, emiterea deciziei de eșalonare).

Există deja o practică formată, în care companii ce se aflau în procedura insolvenței, în etapa reorganizării judiciare, au reușit să încheie convenții de eșalonare cu creditorii curenți, respectiv cu ceilalți creditori din tabel (mai puțin cei bugetari), urmând să achite creanțele bugetare conform mecanismului de restructurare prevăzut de O.G. 6/2019.

Practic, O.G. 11/2022 nu introduce expres un nou caz de ieșire din procedura insolvenței; în schimb reglementează o posibilitate de evitare a falimentului societății, atunci când lipsa fondurile necesare achitării creanței bugetare împiedică finalizarea reorganizării. Indirect, cresc șansele de îndestulare a creanței bugetare, în afara procedurii colective.

Deoarece nu este vorba de un haircut al creanței bugetare, demersul nu e condiționat de testul creditorului privat.

B. Posibilitatea de a accesa eșalonarea la plată conform CPF pentru obligațiile fiscale restante pentru datoriile constând în sume pentru care s-a stabilit răspunderea potrivit legii insolvenței sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26. din CPF

Până acum, datoriile fiscale generate de antrenarea răspunderii conform art. 169 din Legea 85/2014 și de răspunderea solidară conform art. 25 – 26 din CPF erau exceptate de la eșalonare.

Trebuie făcută o distincție între sumele datorate ca urmare a antrenării răspunderii (care vor fi datorate de persoana vinovată de ajungerea în starea de insolvență) și răspunderea solidară, care vizează creanța fiscală a societății aflate în insolvență.

Cu privire la sumele datorate ca urmare a antrenării răspunderii, concluzia logică ar fi că persoana vinovată de ajungerea în starea de insolvență (de cele mai multe ori, persoană fizică) urmează a solicita eșalonarea datoriei bugetare conform regulilor generale.

Cu toate acestea, este dificilă stabilirea câtimii datoriei bugetare, în condițiile în care prin hotărârea de antrenare a răspunderii pârâtul a fost obligat să acopere doar o parte din pasivul înscris în tabelul definitiv, care conține și creanțe salariale sau chirografare, pe lângă cele bugetare. Pârâtul poate fi obligat să plătească doar creanța stabilită dispozitivul hotărârii, chiar dacă în tablou, creanța bugetară are un cuantum superior.

Observațiile generale de la punctul anterior sunt valabile, această procedură fiind deschisă și pentru acest tip de obligații, contribuabilul putând opta pentru eșalonare, pe lângă regula clasică, de a le plăti în termen de 30 de zile de la data stabilirii răspunderii.

V. CONCLUZII

– Considerăm foarte utile măsurile de relaxare a procedurilor fiscale de redresare a companiilor românești și credem că este în continuare nevoie de un dialog public asupra posibilităților de restructurare și revitalizare a mediului de afaceri, pentru a lărgi paleta de soluții personalizate pe care companiile le pot accesa.

 – Cu toate că, de regulă, există o reticență a mediului public împotriva măsurilor adoptate în domeniul fiscal, considerăm de real ajutor aplecarea organului bugetar spre o gândire pro-business în rezolvarea eficientă a problemelor ivite în mediul de afaceri. Pe de altă parte, există aspecte ce pot fi îmbunătățite pentru corelarea măsurilor guvernamentale și oferirea unor soluții ce posedă un grad mai ridicat de coerență, predictibilitate și unitate: necesitatea modificării datei de referință la care se restructurează datoriile cu una mai apropiată de prezent, introducerea unor noi măsuri în acest sens, precum extinderea aplicabilității prelungirii termenului de depunere a planului de reorganizare prevăzut de Legea 55/2020 și la societățile care au intrat ulterior acestui moment, pentru a oferi câteva exemple.


[1] Nota de fundamentare a Ordonanței de urgență nr. 6/2019.


Dragoș Ghiță, Senior Insolvency Practitioner CITR

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership