Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Contravenţii
Contravenţii
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q8
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3 SUV
AUDI Q3
Citeşte mai mult în legătură cu Articole, Contencios contravențional, Covid-19 Legal React, Opinii, SELECTED

OUG nr. 129/2021, DPS și amenzile aplicate românilor

20 ianuarie 2022 | Iulia COSTINA
Iulia Costina

Iulia Costina

Nou intrată în vigoare, OUG nr. 129/2021 publicată în M. Of. Nr. 1190 din data de 15 decembrie 2021, privind implementarea formularului digital de intrare în România, a adus un val de amenzi aplicate incognito de către Direcțiile de Sănătate Publică cetățenilor români care au intrat în țară imediat după ce dispozițiile sancționatorii ale actului normativ au intrat în vigoare, respectiv după data de 25.12.2021.

Sancțiunile contravenționale constând în amendă în cuantum de 2000 lei până la 3000 lei sunt aplicate pentru omisiunea de a completa Formularul digital de intrare în România în termen de 24 de ore de la intrarea în ţară.

Analizând dispozițiile actului normativ, potrivit art. 1: În vederea identificării contacţiilor unei persoane infectate cu virusul SARS-CoV-2 şi pentru prevenirea expunerii persoanelor la COVID-19, cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României, persoanele au obligaţia de a completa Formularul digital de intrare în România, denumit în continuare formular.

Dispozițiile art. 4 alin. 1 din OUG nr. 129/2021 prevăd că: Nerespectarea de către persoana care intră pe teritoriul României a obligaţiei de a completa Formularul digital de intrare în România în termen de 24 de ore de la intrarea în ţară constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei.

Obligativitatea completării formularului digital de intrare în țară survine cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea în România și este sancționată fapta de a nu completa formularul în termen de 24 ore de la intrarea în țară. Aceste două dispoziții par să se bată cap în cap, însă analizând dispozițiile art. 2 alin. 2 din OUG nr. 129/2021 potrivit cărora: Ministerul Afacerilor Internelor, prin Poliţia de Frontieră Română, în punctele de trecere a frontierei verifică existenţa formularului prin citirea CNP/a numărului documentului de călătorie de pe actul de identitate/documentul de călătorie prezentat de persoana care doreşte să intre pe teritoriul României, prin integrarea serviciului prevăzut la art. 1 alin. (3) lit. b) în sistemul informatic al Poliţiei de Frontieră Române şi transmiterea către SII-FDIR a datei şi orei intrării persoanei pe teritoriul României., înțelegem că la momentul prezentării la frontiera de stat, Poliția de Frontieră verifică existența (n.n.: sau inexistența) formularului în ceea ce privește cetățeanul care intenționează să intre în țară, pe baza CNP-ului sau a numărului documentului de călătorie de pe actul de identitate, rezultând, în mod logic, o obligație de informare a cetățenilor la intrarea în țară despre obligativitatea completării formularului în cazul în care poliția de frontieră constată că acesta nu este completat prin verificările efectuate în temeiul dispozițiilor art. 2 alin. 2. Această obligație de informare este cu atât mai important a fi realizată în perioada imediat următoare intrării actului normativ în vigoare, tocmai pentru a aduce la cunoștința cetățenilor obligațiile care le survin la intrarea în țară. Dovada îndeplinirii acestei obligații trebuie să fie făcută de către cei care au obligație de informare.

În contextul dat, respectiv faptul că dispoziția sancționatorie a intrat în vigoare în data de 25.12.2021, zi legală liberă, fiind prima zi de Crăciun, iar cetățenii amendați au intrat în țară în perioada 25-31.12.2021, faptul că la intrarea în țară cetățenii nu au fost informați cu privire la obligativitatea completării formularului, precum și pericolul social concret generat de încălcarea normei legale, aplicarea sancțiunii amenzii într-un cuantum atât de ridicat, respectiv 2000 lei, este vădit disproporționată. Procedeul juridic al individualizării sancțiunii ce urmează a fi aplicată contravenientului este inerent asigurării respectării principiului individualității și personalității sancțiunii aplicate, principii specifice materiei penale, căreia materia contravențională îi este asimilată conform jurisprudenței constante a Curții CEDO, cât și a instanțelor române.

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

JURIDICE by Night

În acest sens, dispozițiile art. 21 alin. (3) din OG nr. 2/2001 prevăd criteriile de individualizare a sancțiunii contravenționale aplicate, criterii ce trebuie avute în vedere de agentul constatator cu ocazia aplicării sancțiunii, respectiv sancţiunea se aplică în limitele prevăzute de actul normativ şi trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite, ţinându-se seama de împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal.

În fapt și în materie contravențională, aplicarea sancțiunii are loc în două etape, astfel într-o primă etapă, agentul constatator trebuie să opteze pentru una dintre cele trei tipuri de sancțiuni principale prevăzute de art. 5 din OG nr. 2/2001, amenda, avertismentul sau munca în folosul comunității, iar ulterior, să individualizeze în concret cuantumul sau durata sancțiunii principale aplicabile ținând cont de criteriile enumerate de art. 21 alin. (3).

Cele expuse anterior cu privire la procesul de individualizare a sancțiunilor sunt aplicabile în cazul tuturor contravențiilor, indiferent de actul normativ care le prevede și le sancționează, dispozițiile O.G. nr. 2/2001 având caracter de drept comun în materie, fiind astfel aplicabile și în cazul contravențiilor prevăzute și sancționate de OUG nr. 129/2021.

Av. Iulia Costina

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill şi My Justice.

Login | Pentru a putea posta comentarii trebuie să fiţi abonat. Dacă încă nu sunteţi, click aici pentru a afla despre avantaje!

Lasă un răspuns

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories