Secţiuni » Selected
Selected Top Legal
CorporatePlatinum members
2 comentarii

Cătălin Predoiu: Digitalizarea va schimba aproape totul în sistemul judiciar
10.08.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Cătălin Predoiu, Ministrul Justiției, s-a referit în cadrul unui interviu (9 august 2020, aici) cu privire la digitalizarea Justiției, declarând, printre altele: „Digitalizarea va schimba aproape totul în sistemul judiciar, totul până la principiile fundamentale ale procesului civil și penal.

De fapt, aceasta este și marea provocare, dincolo de problemele tehnice ale digitalizării sistemelor: cum gândim aceste soluții tehnice, cum le aplicăm, astfel încât principii care stau la baza dreptului și a justiției de mii de ani și au fost permanent rafinate de juriști să fie salvgardate, pentru că ele asigură aflarea adevărului. Deocamdată, nu s-a inventat ceva mai bun.

Dar ce înțelegem prin digitalizare? Multe opinii exprimate deja o asimilează cu unele din elementele sale, cum ar fi videoconferințele, semnătura și dosarul electronic. Elemente importante, dar digitalizarea nu se reduce la aceste trei componente, mijloace ale digitalizării.

Digitalizarea reprezintă un întreg proces de soluții tehnice integrate bazate pe tehnologia informației de stocare, de procesare, de analiză și utilizare a datelor și informațiilor și documentelor în formă electronică, în format digital.

Digitalizare înseamnă și accesarea instantanee a datelor acestor informații și documente în sistem integrat. Înseamnă crearea, foarte important, crearea de noi date și informații pe baza celor existente în sistem, și tot așa, din aceste noi create altele, într-un proces practic neîntrerupt, fără limite.

Concluzionând, aș spune că digitalizarea creează un univers de date noi din câteva informații preliminare.

Digitalizarea ne va ajuta deci să procesăm mai multe date și să desprindem soluții manageriale din analiza lor, înseamnă operarea mai rapidă, ușoară și transparentă a dosarelor judiciare, înseamnă un acces mai facil la justiție pentru cetățean, cu condiția să acceseze acest sistem. Se reduc costurile, durata proceselor, se evită prescripțiile, se recuperează mai facil prejudiciile.

Normal ar fi să se ridice și calitatea actului de justiție prin digitalizare, dar în materie de calitate intră și un alt element în ecuație: pregătirea profesională individuală a magistraților și profesioniștilor liberali, precum și calitatea managementului de sistem, CSM, președinți de instanțe, procurori șefi.

Importantă este însă structurarea integrată a proceselor de digitalizare în toate instituțiile sistemului judiciar, pentru a le face compatibile.”

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Cătălin Predoiu: Digitalizarea va schimba aproape totul în sistemul judiciar”

  1. Alin CLINCEA spune:

    Avem și acum „digitalizare”. De exemplu:
    1. căutați pe portal.just.ro un dosar terminat acum 3-4 ani; „digitalizarea” spune că nu se găsește niciun rezultat – am primit și explicația într-un email din 2019 de la Direcția Tehnologia Informației din cadrul ministerului: „După cum reiese și din pagina de termeni și condiții a portalului Portalul conține informații despre dosarele care sunt pe rolul instanțelor, nu și cele despre dosarele care au fost pe rol și care acum sunt în arhiva «pasivă» a instanțelor.
    Scopul portalului este informarea cu celeritate despre evoluția proceselor pe rol, aceștia fiind termenii în care portalul a fost autorizat să funcționeze încă de la început.
    Într-adevăr, a existat și un număr mare de dosare, acumulate istoric, care nu corespundeau acestor condiții, iar funcționarea portalului la parametrii optimi a fost îngreunată de acumularea acestora în arhiva portalului.” și apoi minunatul, salvatorul GDPR…

    2. căutați un dosar penal cu inculpat sau persoană vătămată minori; „digitalizarea” spune că, probabil din motive de GDPR sau protecție a minorilor, nu va fi afișat nimic pe portal.just.ro; deși puteau fi anonimizate cu ușurință (ex. puse doar inițialele, puse asteriscuri etc.), soluția decidenților a fost să nu se mai afișeze absolut nimic, astfel că pentru a afla termene sau soluții trebuie să revenim la telefoane la arhivă (de multe ori, întâmpinate cu un călduros ton de fax sau doar lăsate să sune până când renunți);

    3. unele instanțe utilizează aplicația InfoDosar, care are și funcții de afișare a documentelor din dosare, după introducerea parolei comunicate părților; „digitalizarea” spune că: nu există nicio certitudine că sunt scanate documentele în general (sau măcar încheierile de ședință, în special); de la un complet la altul și de la o instanță la alta, se întâlnesc toate posibilitățile: unii fac scanarea meticulos, înscris cu înscris, alții abia binevoiesc să permită afișarea unei liste cu documente din dosar (care mai departe nu pot fi vizualizate); nu vă închipuiți că atunci când fac adrese la barou pentru desemnarea de avocați din oficiu, instanțele binevoiesc să comunice și parola din InfoDosar (probabil, pentru că oricum nu e scanat nimic acolo…);

    4. mai nou, pentru că portal.just.ro și InfoDosar nu erau de ajuns, unele instanțe au adoptat și o aplicație care cred că se numește „Ședințe on-line” (la Curtea de Apel Craiova, poate fi accesată pe site-ul separat al instanței: http://sedinte.curteadeapelcraiova.eu); probabil că datele afișate ar trebui să corespundă cu cele de pe televizoarele care au început să răsară la ușile sălilor de ședință (nu întotdeauna pornite, deși sunt ședințe în derulare); și aici „digitalizarea” spune că nu trebuie să ne închipuim că ședința din sală corespunde cu ce se afișează pe pagina respectivă, am verificat de suficiente ori ca să-mi pierd încrederea, fiind în sală, cunoscând dosarul în curs și comparând cu ce afișează aplicația.

    5. presupunând că un avocat primește delegație de asistență juridică din oficiu pentru un dosar penal aflat în cameră preliminară; studiază dosarul la arhivă, nu are cereri sau excepții, dar are partea adversă celei pe care o reprezintă; cum credeți că află dacă se fixează termen pentru discutarea lor? „Digitalizarea” spune că nu e frumos să primească un email de la instanță, ci că „e treaba lui” să afle de termen (eventual și sub riscul de a primi o amendă) – probabil, sondând periodic paginile de internet ale instanței (cu excepția cazului când, v. pct. 2, dosarul este setat să nu se afișeze deloc), pentru că are un singur dosar și o singură lucrare de făcut;

    Ar fi multe de adăugat, dar acesta este doar un comentariu, nu un studiu.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.