Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii

Google – Fitbit Love Story. Controverse asupra siguranței datelor privind sănătatea
11.08.2020 | Ruxandra SAVA

JURIDICE - In Law We Trust
Ruxandra Sava

Ruxandra Sava

La data de 1 noiembrie 2019, Google a confirmat intenția de a achiziționa Fitbit, printr-o tranzacție de 2,1 milioane de dolari[1]. Ce înseamnă această achiziție și care sunt consecințele sale asupra vieții private a persoanelor?

1. Tranzacția

La data de 1 noiembrie 2019, Google a confirmat intenția de a achiziționa Fitbit[2], printr-o tranzacție de 2,1 miliarde de dolari. Tranzacția va implica, inevitabil, transferul de date ale utilizatorilor Fitbit, printre care și date privind sănătatea.

Datele colectate de către Fitbit și care vor ajunge la Google sunt, printre altele, în funcție de opțiunile fiecărui utilizatori: numărul de pași, ritmul cardiac, caloriile consumate, intensitatea exercițiilor și data efectuării acestora, calitatea somnului și orele de somn, kilogramele pierdute, date privind sănătatea femeilor, date privind alimentele consumate zilnic.

Ulterior, la data de 10 februarie 2020, s-a menționat faptul că tranzacția s-ar preconiza că se va închide la sfârșitul anului 2020. Cu toate acestea, s-a revenit și, ulterior, s-a specificat că sfârșitul lui 2020 nu mai reprezintă un lucru sigur[3]. Investitorii Fitbit nu pot să presupună că afacerea s-ar închide curând, deoarece problemele privind confidențialitatea datelor sunt actuale și extrem de importante[4].

Financial Times a precizat faptul că autoritățile de reglementare ale UE au trimis chestionare de 60 de pagini către Google și Fitbit, în cadrul cărora solicită să evalueze modul în care achiziția va afecta spațiul digital de asistență medicală[5].

2. Riscuri privind protecția datelor

Față de tranzacția precizată anterior, Comisia Europeană a manifestat îngrijorări, în sensul că impactul unei atare tranzacții ar avea efecte însemnate în cadrul serviciilor de căutare online și a serviciilor de publicitate comportamentală afișată[6].

Cel mai mare risc este evidențiat de faptul că o ,,fuziune” de date a celor două companii ar însemna utilizări ale datelor privind sănătatea persoanelor în scopuri particulare, incompatibile cu prevederile în materie de prelucrare a datelor[7]. De asemenea, datele de sănătate ,,sensibile” pe care le controlează Fitbit, pot să fie utilizate în situații care pot să afecteze în mod real fie intimitatea persoanelor, fie demnitatea acestora, fie dreptul la egalitate de tratament[8].

Comitetul European pentru Protecția Datelor (The European Data Protection Board sau EDPB) a specificat faptul că Google poate extrage datele privind sănătatea a milioane de utilizatori Fitbit[9].

Pe de altă parte, Comisia Irlandeză pentru Protecția Datelor (DPC) a deschis o anchetă cu privire la prelucrarea de către Google a datelor despre locația oamenilor, având la bază numeroase reclamații în temeiul GDPR depuse încă din noiembrie 2018[10].

Margrethe Vestager, vice-președinte executiv al Comisiei, a spus că „Se așteaptă ca folosirea dispozitivelor de tip wearable de către consumatorii europeni să crească masiv în anii ce urmează. Acest lucru merge mână în mână cu creșterea exponențială a datelor generate de aceste dispozitive. Aceste date furnizează informații-cheie despre viața privată și starea de sănătate a utilizatorilor. Investigația noastră are drept obiectiv să se asigure că nu se vor încălca regulile privind concurența prin controlul Google asupra datelor colectate prin intermediul acestor dispozitive”[11]

3. Îngrijorări cu privire la încălcarea concurenței loiale

În privința încălcării concurenței loiale s-a considerat faptul că Google domină piața în materie de publicitate online și publicitate mobilă[12] și că, în consecință, ar putea încălca concurența loială prin receptarea datelor și informațiilor de sănătate.

La data de 29 octombrie 2019, Google a fost acuzat de Comisia australiană pentru concurență și consumator (ACCC) că a indus în eroare consumatorii în ceea ce privește colectarea și utilizarea datelor de geolocalizare, cu încălcarea legilor privind protecția consumatorilor[13].

La data de 24 iulie 2020 a fost dată publicității o informație esențială, anume aceea că autoritățile de reglementare din Europa investighează dacă acordul ar scoate de pe piață alți producători purtabili sau ar stimula dominația Google în publicitatea și căutarea online[14].

4. Posibile efecte nedorite ale acestei tranzacții asupra consumatorului final

Un purtător de cuvânt al companiei Google a precizat faptul că achiziția Fitbit se realizează în scopul dezvoltării de dispozitive și că protejarea informațiilor ,,popoarelor este esențială”[15].

HealthcareITNews preciza în februarie 2020 faptul că acțiunile de prelucrare a datelor fără consimțământ din partea companiei Google nu sunt singulare, astfel că, în urma achiziției DeepMind (un laborator britanic de informații artificiale) în anul 2014, un raport de investigație a arătat faptul că Google avea acces la datele de sănătate ale pacienților fără consimțământul acestora[16].

5. Este această tranzacție în beneficiul consumatorului?

În raport de tranzacția GoogleFitbit, la nivel practic numeroși purtători de Fitbit s-au plâns în mediul online despre preluarea Google, menționând faptul că au aruncat dispozitivul, intenționând să își șteargă și conturile.

Acțiunile de transfer de date s-ar putea realiza în beneficiul consumatorului, dar numai în măsura în care nu sunt afectate prevederile esențiale ale GDPR. Față de aceste acțiuni potențial vătămătoare nu poate exista o garanție de protecție unitară. Un studiu recent arată faptul că Google are numeroase informații despre oameni, precum: date despre locații, istoricul căutărilor, istoricul vizualizării YouTube[17]. De asemenea, compania creează profiluri de reclame ale utilizatorilor pe baza informațiilor precum locația, sexul, vârsta, hobby-urile, cariera, interesele, statutul relației, greutatea posibilă[18].

Potrivit privacyinternational.org, există riscul ca Google să afișeze reclame și în funcție de starea emoțională și obiceiurile utilizatorilor. Decizia de a afișa reclame nu aparține unui om, ci unui AI programat de Google în acest sens, iar integrarea eticii în AI reprezintă un lux pentru majoritatea companiilor. Important de reamintit este și faptul că Google a primit în anul 2019 cea mai mare amendă pentru încălcarea GDPR în Europa de 50 de milioane de euro[19].


[1] aici.
[2] Fitbit este o companie americană activă în dezvoltarea, producerea și distribuția dispozitivelor purtabile (atât ceasuri inteligente, cât și trackere de fitness) și cântare conectate în sectorul sănătății și al sănătății, precum și în furnizarea de software și servicii conexe, aici.
[3] aici.
[4] aici.
[5] aici.
[6] aici.
[7] aici.
[8] aici.
[9] aici.
[10] Care susțin că gigantul tehnologic folosește tactici înșelătoare pentru a manipula utilizatorii din pentru a le urmări în continuare, în scopuri de direcționare publicitară, aici.
[11] aici.
[12] aici.
[13] aici.
[14] aici.
[15] aici.
[16] aici.
[17] aici.
[18] aici.
[19] Sursa aici.


Av. Ruxandra Sava, CIPP/e

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.