Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 

Un act normativ așteptat de ceva vreme
12.08.2020 | Mihaela BONDOC, Daniela GLADUNEA

JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Bondoc

Mihaela Bondoc

Daniela Gladunea

Daniela Gladunea

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind instituirea unor măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă (“OUG 132”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 720/10.08.2020.

OUG 132 conține măsuri suplimentare de sprijin destinate atât salariatilor, cât și angajatorilor, accesibile în anumite condiții, expres prevăzute în cuprinsul actului normativ, la care ne vom referi pe scurt în cele ce urmează, aceasta reprezentând o reglementare similară așa-numitului Kurtzarbeit din legislația germană, un subiect aflat constant în dezbatere publica încă din perioada stării de urgență.

I. Reducerea timpului de munca decisă de către angajator cu acordarea unei indemnizații

În cazul reducerii temporare a activității determinată de instituirea stării de urgență/ alertă/ asediu, angajatorul are posibilitatea reducerii timpului de muncă al salariaților cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă.

Pe durata reducerii timpului de muncă, salariații afectați de această măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.

Procedura de decontare a sumelor menționate mai sus, precum și perioada de aplicare vor fi stabilite prin Hotărâre a Guvernului care se aprobă, pentru anul 2020, în maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG 132.

Angajatorul poate dispune această măsură și poate solicita indemnizația corespunzătoare dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții: (i) măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unitătii, și (ii) reducerea activității este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii (sau cel mult luna dinaintea lunii anterioare) de cel puțin 10% față de luna similară din anul anterior.

Sunt, de asemenea, prevazute atât obligația de informare și consultare prealabilă de către angajator a sindicatului/ reprezentanților salariaților/ salariaților, după caz, cu privire la implementarea acestei masuri, precum și aceea că reducerea timpului de muncă se decide pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare consecutive.

Pentru perioada în care angajatorii dispun reducerea timpului de muncă, OUG 132 reglementează, între altele, și unele interdicții în ceea ce îi privește pe angajatori, cu titlu de exemplu interdicția de angajare de personal sau subcontractarea activităților desfășurate de salariații afectați de măsura reducerii timpului de muncă. De asemenea, este interzis salariaților al căror timp de muncă a fost redus să efectueze muncă suplimentară la același angajator.

În ceea ce priveste angajații care au încheiate contracte individuale de muncă pe perioadă determinată (de până la 3 luni), angajatorii acestora vor putea primi până la data de 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioadă de 3 luni, contravaloarea a 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate, pentru o perioadă de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din câştigul salarial mediu brut de 5.429 lei, aferent perioadei lucrate.

II. Sprijin financiar pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă

Pentru desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, se acordă, o singură dată, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar în valoare de 2.500 lei în scopul achiziţionării de pachete de bunuri şi servicii tehnologice necesare desfăşurării activităţii în regim de telemuncă.

Suma menționată mai sus se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, până la data de 31 decembrie 2020, din bugetul asigurărilor de şomaj, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie, angajatorilor, pentru angajaţii care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgenţă cel puţin 15 zile lucrătoare.

Modalitatea de acordare a sumei și categoriile de bunuri ce pot fi achiziţionate vor fi stabilite prin ordin al Ministrului Muncii și Protecţiei Sociale, care urmează să se publice în Monitorul Oficial în 10 zile de la publicarea OUG 132.

Facem mențiunea că OUG 132 prevede masuri de sprijin aplicabile și altor categorii, precum profesioniștii, membrii cooperatori, dar și zilierii, cu indicarea cerintelor legale specifice.

Mihaela Bondoc, Partner BONDOC & ASOCIAȚII
Daniela Gladunea, Managing associate BONDOC & ASOCIAȚII

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.