Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Procedură civilă
Procedură civilă
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Minută de practică neunitară. Care este cuantumul taxei judiciare de timbru datorate pentru cererea având ca obiect suspendarea executării actului administrativ?
14.08.2020 | JURIDICE.ro

Secţiuni: C. administrativ, Procedură civilă, Selected, Sistemul judiciar
JURIDICE - In Law We Trust

Problema de drept: cuantumul taxei judiciare de timbru datorate pentru cererea având ca obiect suspendarea executării actului administrativ (Curtea de Apel Suceava).

Acte normative incidente: art. 14, art. 15 din Legea nr. 554/2004; art. 27 din O.U.G. nr. 80/2013; art. 13 alin. (6) din Legea nr. 207/2015.

La nivelul Curții de Apel Suceava a fost identificată practică neunitară în ceea ce privește cuantumul taxei judiciare de timbru datorate în cazul cererilor având ca obiect suspendarea executării actului administrativ, formulate în temeiul art. 14 sau art. 15 din Legea nr. 554/2004.

Astfel, într-o opinie s-a considerat că se datorează o taxă judiciară de timbru în cuantum de 50 lei, în mod similar cererilor de suspendare a executării silite, urmând a fi aplicate prin analogie dispozițiile art. 10 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 80/2013.

Într-o altă opinie, s-a considerat că se datorează o taxă judiciară de timbru în cuantum de 20 lei, întrucât, din moment ce nu există o dispoziţie expresă cu privire la acest tip de cerere, iar aceasta este neevaluabilă în bani, devin aplicabile dispoziţiile art. 15 lit. f) din O.U.G. nr. 80/2013.

Opinia formatorilor INM
Pentru cererea de suspendare a executării actului administrativ, formulată în temeiul art. 14 sau art. 15 din Legea nr. 554/2004 se datorează o taxă judiciară de timbru în cuantum de 20 lei.

Potrivit art. 17 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, „pentru cererile formulate în baza prezentei legi se percep taxele de timbru prevăzute de Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi completările ulterioare, pentru cauzele neevaluabile în bani, cu excepţia celor care au ca obiect contractele administrative, care se vor taxa la valoare”.

Legea nr. 146/1997 a fost abrogată prin art. 58 lit. a) din O.U.G. nr. 80/2013, astfel că trimiterea pe care art. 17 alin. (2) din Legea nr. 554/2004 o face la Legea nr. 146/1997 se consideră a fi făcută, începând cu 26 iunie 2013, la O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru. O.U.G. nr. 80/2013 prevede, la art. 16, că „în materia contenciosului administrativ, cererile introduse de cei vătămaţi în drepturile lor printr-un act administrativ sau prin refuzul nejustificat al unei autorităţi administrative de a le rezolva cererea referitoare la un drept recunoscut de lege se taxează după cum urmează: a) cererile pentru anularea actului sau, după caz, recunoaşterea dreptului pretins, precum şi pentru eliberarea unui certificat, a unei adeverinţe sau a oricărui altui înscris – 50 lei; b) cererile cu caracter patrimonial, prin care se solicită şi repararea pagubelor suferite printr-un act administrativ – 10% din valoarea pretinsă, dar nu mai mult de 300 lei”.

Se observă că actul normativ adoptat în materia taxelor judiciare de timbru nu cuprinde o dispoziţie expresă în ceea ce priveşte taxa de timbru datorată pentru cererea de suspendare a executării actului administrativ, formulată în temeiul art. 14 sau art. 15 din Legea nr. 554/2004.

Dispoziţiile art. 16 lit. a) din O.U.G. nr. 80/2013 nu sunt aplicabile în ipoteza supusă analizei, întrucât acestea au în vedere timbrarea cu 50 de lei doar a cererilor având ca obiect anularea actului sau, după caz, recunoaşterea dreptului pretins, precum şi pentru eliberarea unui certificat, a unei adeverinţe sau a oricărui altui înscris, nu şi situaţia cereriilor de suspendare a executării actului administrativ, formulate în temeiul art. 14 sau art. 15 din Legea nr. 554/2004.

Dispoziţiile art. 10 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 80/2013, care reglementează timbrarea cu 50 de lei a cererii de suspendare a executării silite, nu pot fi aplicate prin analogie cererii de suspendare a executării actului administrativ, întrucât, potrivit art. 1 alin. (2) din Codul civil şi art. 5 alin. (3) din Codul de procedură civilă, raportarea se va face la dispoziţiile legale privitoare la situaţii asemănătoare doar în ipoteza în care o pricină nu poate fi soluţionată în baza legii sau a uzanţelor.

Or, O.U.G. nr. 80/2013 cuprinde, la art. 27, o dispoziţie generală, potrivit căreia „orice alte acţiuni sau cereri neevaluabile în bani, cu excepţia celor scutite de plata taxei judiciare de timbru potrivit legii, se taxează cu 20 lei”. Această dispoziţie legală este aplicabilă în situaţia cererii de suspendare a executării actului administrativ, având în vedere caracterul general al reglementării („orice altă acţiune sau cerere”), precum şi faptul că cererea de suspendare a executării actului administrativ este o cerere neevaluabilă în bani, întrucât litigiul nu poartă asupra unei sume, ci instanţa are de verificat îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege (plângerea prealabilă, depunerea cauţiunii, atunci când legea impune, cazul bine justificat şi paguba iminentă).

Un argument suplimentar îl reprezintă reglementarea de la art. 13 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, prin care se instituie regula in dubio contra fiscum, potrivit căreia prevederile legislaţiei fiscale se interpretează în favoarea contribuabilului/plătitorului, în situaţia în care rămân neclare după aplicarea regulilor de interpretare prevăzute la art. 6 alin. (1)-(5). În aplicarea acestei reguli de interpretare rezultă că este mai favorabil contribuabilului/plătitorului stabilirea unei taxe judiciare de timbru de 20 lei, aferente cererii de suspendare a executării actului administrativ, prin recurgerea la norma generală de la art. 27 din O.U.G. nr. 80/2013.

Dispoziţiile art. 15 lit. f) din O.U.G. nr. 80/2013 nu sunt aplicabile, întrucât acestea privesc taxarea cu 20 lei a oricărei alte cereri neevaluabile în bani în materia raporturilor de familie.

Opinii exprimate de participanții la întâlnire:
În unanimitate, participanții au agreat soluția din opinia formatorilor INM, în sensul că cererea având ca obiect suspendarea executării actului administrativ formulată în temeiul art. 14 sau art. 15 din Legea nr. 554/2004 reprezintă o cerere neevaluabilă în bani, care se taxează cu taxă judiciară de timbru de 20 lei, conform dispozițiilor art. 27 din O.U.G. nr. 80/2013.

Notă: Materialul a fost selectat din minuta întâlnirii președinților secțiilor de contencios administrativ și fiscal ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel, dedicată discutării aspectelor de practică neunitară în materia dreptului administrativ și financiar-fiscal (București, 22 iunie 2018). întocmită de judecător Liliana Vișan, Înalta Curte de Casație și Justiție, formator INM, judecător Bogdan Cristea, Curtea de Apel București, formator INM, judecător Daniel Marian Drăghici, Curtea de Apel București, formator INM, Nadia-Simona Ţăran, personal de specialitate juridică asimilat magistraţilor, INM.

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti