Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept civil
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Articole Drept civil Drepturile omului Opinii SELECTED

Despre dreptul de proprietate asupra altuia (sau pasiunea – cauza justificativă)

21 ianuarie 2022 | Călina JUGASTRU
Călina Jugastru

Călina Jugastru

1. De ce „Ciuleandra”?

Fărâmă de viață sau fărâmă de drept? Începutul și sfârșitul? Dansul vieții și al morții – Ciuleandra nu iartă pe nimeni. Dansul vieții – Ciuleandra adună tinerii, care dansează până își pierd mințile, fiecare flăcău, cu fata care-i place. Dansul morții – dansul obidiților înlănțuiți, în ultimele clipe, în fața plutonului de execuție. Personajul-instrument, Puiu Faranga, nu reușește să execute pașii de Ciuleandra, în timpul vieții. A jucat o singură dată – atunci când și-a ales soția. După moartea ei, dansul e irepetabil. Ca și viața. Ucigașul nu poate dansa fără Mădălina și nici nu poate trăi fără ea. De aceea, alege să o urmeze în moarte. Legea talionului. Osânda Divină.

În ultimă instanță, un țel sau o aspirație greșită a declanșat totul. A fi stăpânul lucrurilor – asta nu e interzis, nici de lege, nici de morală; a fi stăpânul ființelor (umane) – nu este un „ideal” just. Mărturisirea din apropierea finalului este lămuritoare. Dacă ar fi să existe un drept de proprietate asupra persoanelor, finalul ar fi moartea. Moartea idealurilor, moartea speranțelor. O ființă apropriată de către altă persoană este o persoană moartă, chiar dacă respiră. Ce-ar rămâne în urmă? „Privirea goală și pustie” a celui care nu se regăsește în postura de obiect (al dreptului de proprietate). Ucigașul mărturisește, fără prea multe regrete : „Am înțeles că-mi va rămâne străină pentru totdeauna. Decât să fie a altuia, mai bine am sfărâmat-o.”, „Niciodată n-am putut pătrunde dincolo de privirea ei, de zidul acela strălucitor și rece. Acest lucru, pe care n-am vrut să-l recunosc niciodată, mi-a declanșat violența.”. Poți fi proprietar pe ceva ce nu posezi, chiar dacă dispui de toate atributele proprietății? Un drept de proprietate (al cărui titular ești), dar nu îl poți exercita.

2. Drama filmului

Drama filmului nu este decât reflexul realității. Realitatea socială este cea care a permis ipostaza de ființă umană despuiată de voință, de personalitate, fără trecut, prezent și viitor. Care este urmarea aservirii unei persoane? Una singură – trecerea în neființă a sufletului. Cu toate bogățiile lumii la picioare, Mădălina trăiește o viață care nu îi mai aparține. Dezrădăcinată, aflată pe un drum cu sens unic, nu își găsește echilibrul – așa cum, de altfel, era de așteptat. Sunt două lumi care nu se pot contopi, pentru că, acolo unde există adevăr și dreptate, deșertăciunea și ipocrizia sunt excluse. Mădălina și tănărul Faranga sunt două universuri paralele, al căror izvor sunt două extreme – viața și moartea. Viața – adică bunătatea, toleranța, echitatea și moartea, adică violența, rapacitatea, mistificarea adevărului. Sunt două lumi care nu se pot concilia – căci una trăiește spre a renaște („opinca”), cealaltă a trăit ofilindu-se și se pregătește pentru veșnicie (boierimea). Aceasta e realitatea pe care a subestimat-o Policarp Faranga. Intențiile lui demiurgice distrug vieți, îngenunchează destine și fac abstracție de orice fărâmă de umanitate. Sub bagheta sa, ființele umane sunt transfigurate în lucruri (simple obiecte, susceptibile de apropiere). În rolul lui Pygmalion, personajul de decizie, Policarp Faranga, a dat greș. Mitul creației nu acceptă (anumite) substituiri. Tentativa de a se substitui Ziditorului a purtat, toate destinele întâlnite în cale, sub tăvălugul voinței dictatoriale.

Apoteotic, rolul justițiarului este atribuit psihiatrului căruia i-a fost încredințat spre îngrijire ucigașul. Medicul Dumitru Aioanei, cel care ar fi urmat a se căsători cu Mădălina (înainte ca aceasta să fie luată din casa părintească), are decizia. Raportul său de expertiză este cheia spre exonerarea de răspundere (lipsa discernământului la momentul săvârșirii faptei) sau, dimpotrivă, spre condamnarea la pedeapsa privativă de libertate și, implicit, compromiterea carierei, moartea socială a familiei Faranga. Aioanei refuză să lucreze împotriva propriei conștiințe, deși răzbunarea îi era la îndemână. El refuză să acționeze spre a vătăma, deși împrejurările (soarta ?!) i-au oferit „arma” perfectă. Cu credința că éste imposibil ca valorile, adevărul și dreptatea să nu triumfe în cele din urmă, medicul prefere închidă în sine suferința și să îl ofere sorții pe ucigașul femeii iubite.

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

Arbitraj comercial

3. Care e lecția?

Acesta ar putea fi motivul pentru care legea nu permite decât proprietatea asupra lucrurilor, nu și asupra ființelor umane: sufletul este „dincolo” de proprietate. El nu vine de la oameni, sufletul este de la EL. Respectul și iubirea de semeni mor atunci când întâlnesc mocirla. Și aceasta nu e o problemă a unui timp anume, ci este o constantă a timpurilor. Ceea ce diferă este pedala pe care apasă realitatea – dar realitatea nu este decât coloratura contextului. Sacrificiul înnobilează, iar lipsa de umanitate atrage întotdeauna reversul medaliei – distrugerea și, în cele din urmă, neantul. Ciuleandra este mai mult decât un film psihologic sau decât un tablou al convulsiilor sociale. Este o pledoarie pentru valori, pentru adevăr, pentru dreptate, pentru libertate – ca premisă sau ca promisiune a vieții. Este un imn pentru Omul care știe să respecte oamenii și care își respectă, astfel, Creatorul.

Prof. univ. dr. Călina Jugastru

Citeşte mai mult despre ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership