Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Articole Cyberlaw Fiscalitate Opinii SELECTED

Elementele de bază ale planului general lansat de OCDE pentru impozitarea economiei digitale

20 octombrie 2021 | Florin MOROZ
Florin Moroz

Florin Moroz

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică („OCDE”) a lansat planul general prin care se dorește implementarea unui sistem universal de impozitare a economiei digitale. Acest plan se bazează pe doi Piloni și vizează „toate activitățile economice în care stă la bază, sau care beneficiază semnificativ de, utilizarea intrărilor digitale, inclusiv tehnologii digitale, infrastructură digitală, servicii digitale și date” – conform definiției oferite de OCDE pentru economia digitală.

Impozitarea economiei digitale a fost un subiect de interes pentru majoritatea economiilor importante atât prin prisma furnizorilor (unde statul poate impozita rezultatul global), cât și prin prisma clienților (unde statul nu poate impozita banii plăți de clienții rezidenți către furnizori nerezidenți). Anumite state au optat chiar pentru implementarea propriilor reguli de impozitare în acest sens, cum este cazul Italiei și Franței – care au decis asupra unui impozit de 3% asupra veniturilor totale generate local. Chiar și în aceste cazuri, impozitul special a fost aplicat pentru grupurile care au înregistrat o cifră de afaceri globală de cel puțin 750 milioane EUR, au avut un nivel anual minim de venituri în respectivul stat (5,5 milioane EUR în Italia și 25 milioane EUR în Franța) și oferă anumite tipuri de servicii, în special de reclamă și informații despre utilizatori.

După cum se poate observa, în absența unui cadru comun de referință, impozitarea economiei digitale poate să ducă la noi tratamente fiscale preferențiale stabilite de fiecare stat în parte.

Pilonul 1

Modul de impozitare detaliat prin Pilonul 1 vine ca răspuns la discuțiile existente la nivel mondial cu privire la impozitarea economiei digitale – după cum implică și mențiunea că implementarea Pilonului 1 va fi însoțită de eliminarea oricăror măsuri naționale de impozitare a serviciilor digitale.

Acest Pilon se va aplica, în prima fază, grupurilor care au o cifră de afaceri globală de cel puțin 20 miliarde EUR și o rată de rentabilitate la nivel mondial de cel puțin 10%, calculată global ca raport între rezultat (înainte de impozitare) și cifra de afaceri. Ulterior, în urma implementării cu succes a mecanismului de calcul și impozitare, este preconizată reducerea pragului pentru cifra de afaceri globală la 10 miliarde EUR. Pilonul 1 nu se aplică pentru servicii financiare sau care țin de industria extractivă.

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

Mecanismul presupune alocarea a 25% din orice depășește rata globală minimă de rentabilitate (adică 10%) către statele în care furnizorii înregistrează veniturile locale de cel puțin 1 milion EUR sau 0,25 milioane EUR (dacă produsul intern brut al statului în cauză este mai mic de 40 miliarde EUR). Separat se va stabili și o modalitate de remunerare pentru activitățile de marketing și distribuție întreprinse la nivel de grup pentru fiecare stat.

Deși implementarea Pilonului 1 ar putea aduce beneficii la nivelul bugetului de stat prin posibilitatea de a impozita venituri din servicii digitale în funcție de sursa acestora, există anumite semne de întrebare asupra vitezei de implementare în legislația din România după momentul în care OCDE va publica forma finală în anul 2022. De exemplu, România a semnat încă din anul 2017 participarea la Convenția multilaterală privind modificarea tratatelor pentru evitarea dublei impozitări în scopul prevenirii diminuării bazei de impunere și mutării profitului, dar nici până în acest moment nu a fost depus documentul de ratificare – care ar duce la implementarea efectivă a modificărilor. Astfel, rămâne de văzut dacă, dincolo de o aprobare a participării la această inițiativă OCDE, România va implementa foarte curând măsurile în legislația proprie.

Pilonul 2

Implementarea Pilonului 2, care impune un nivel minim de impozitare de 15%, nu afectează direct România având în vedere că nivelul impozitului pe profit este de 16%.

Totuși, posibilitatea oferită jurisdicției în care este rezidentă fiscal societatea-mamă de a impune rezultatul global al unui grup ar putea fi analizată împreună cu noile aspecte implementate în legislația fiscală din România cu privind la stabilirea locului conducerii efective. Într-un astfel de caz ipotetic, România ar putea impozita rezultatul global al unui grup, indiferent de statul în care este înregistrată societatea-mamă, dacă se constată că directorii executivi sau membrii consiliului de administrație iau decizii din România (sau sunt rezidenți aici).

Având în vedere că forma finală a liniile directoare oferite de OCDE pentru implementarea Pilonului 2 este încă în dezbatere, rămâne de văzut dacă vor fi oferite anumite excepții sau exemple care să clarifice situații ipotetice precum cea menționată anterior.

Orice exemple sau excepții indicate de OCDE vor fi foarte utile deoarece baza minimă de cuprindere a Pilonului 2 este mult mai extinsă decât cea a Pilonului 1, fiind incluse toate grupurile care au o cifră de afaceri globală de cel puțin 750 milioane EUR – conform sistemului de raportare pentru fiecare țară în parte deja implementat prin acțiunea 13 din cadrul inițiativei BEPS (pentru prevenirea diminuării bazei de impozitare și mutării profitului). Mai mult, planul general prezentat de OCDE sub Pilonul 2 oferă posibilitatea statelor de a impune nivelul minim de impozitare și grupurilor cu o cifră de afaceri mai mică, atât timp cât acestea au sediul central rezident fiscal în respectivul stat.

Concluzie

Planul general avansat la nivelul OCDE, la care au achiesat deja 136 state, vine cu propuneri concrete privind impozitarea economiei digitale atât la nivelul fiecărui stat unde sunt beneficiari, cât și la nivelul statului unde este consolidat rezultatul global al unui furnizor.

Florin Moroz, Senior Transfer Pricing Specialist DLA Piper

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership